Savonlinnalaiset Mikkelin ammattikorkeakoulun Elektroniikan 3K-tehdas ja Kuitulaboratorio sekä Lappeenrannan teknillisen yliopiston materiaalifysiikan laboratorio ovat saaneet merkittävän, lähes 400 000 euron tutkimusrahoituksen.

Etelä-Savon maakuntaliitto on myöntänyt Euroopan unionin rakennerahastosta 399 805 euron tutkimusrahoituksen toimijoiden yhteiselle Savonlinna Smart Demonstrations (SMD) -hankkeelle.

Kaksivuotinen hanke tukee vahvasti alueen yritysten toimintaa, siinä testataan älykästä teknologiaa prosessi-, ympäristö- ja energiatekniikan alan yrityksille. Maakuntaliiton lisäksi hanketta rahoittavat toteuttajaosapuolet sekä Andritz Pulp and Paper Mill Services, Valmet Oyj, Ket-Met Oy, HV Cable Solutions Oy, Rautaseiska Oy, Suur Savon Energiasäätiö ja Savonlinnan yrityspalvelut Oy.

Hanke kehittää NMR-teknologiaa (ydinmagneettinen resonanssi), magneettisia muistimetalleja ja sensoritekniikkaa.

Teknologian kehittämistä yritysten tarpeisiin

NMR-mittausmenetelmä
NMR-teknologiaan perustuvalle kuidun jauhatusastetta mittaavalle online-menetelmälle on laaja kiinnostus sekä mittaus-, automaatio- että kuidun jauhatusteknologiaa kehittävissä yrityksissä. Jos kehitystyössä onnistutaan, tuloksena on korkean teknologian innovaatio, joka hyödyttää soveltavaa teollisuutta, kuten metsäteollisuutta ja laitevalmistajia.

Magneettiset muistimetallit (MSM)
MSM-materiaalit muuttavat muotoaan magneettikentän vaikutuksesta. Hankkeessa kehitetään mm. pilotti virtalähteestä, joka tuottaa sähköä tärinästä. Langattomien antureiden ja niiden virtalähteiden kehittäminen mahdollistaa antureiden asentamisen sellaisiinkin kohteisiin, joihin on mahdotonta tai erittäin hankalaa viedä kaapeleita tai virtajohtoja. MSM-materiaaliin perustuva langaton virtalähde mahdollistaa esimerkiksi prosessien valvonnan vaativissa olosuhteissa.

Sensorit
Sensoritekniikkaa kehitetään prosessilaitteiden sisäiseen valvontaan ja laitteiden älykkyyden lisäämiseen. Hanke tuottaa osaamiseen ja uusiin materiaaleihin pohjautuvia ratkaisuja teollisuuden sovelluksille.

Lisätietoja

Elina Havia, tutkimuspäällikkö, Elektroniikan 3K-tehdas, Mikkelin ammattikorkeakoulu, Savonlinna, p. 050 461 5572, elina.havia(at)mamk.fi

Kari Ullakko, tutkimusjohtaja, Materiaalifysiikan laboratorio, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Savonlinna, p. 050 410 5376, kari.ullakko(at)lut.fi1