VÄHÄHIILISYYS YRITYSTEN KILPAILUEDUKSI
Xamkin, Cursorin ja Kinnon yhteistyönä toteutettavassa hankkeessa osallistetaan kymenlaaksolaisia, etenkin vähähiilisyysinnovaatioista tunnettuja pk-yrityksiä. Hankkeen toimenpiteinä yritysten kanssa järjestetään strategisen muotoilun valmennus yritysjohdolle ja jatkokehitystoimina muun muassa digital design business lab -analyysityöpajoja.
Hankkeessa arvioidaan yritysten kehitystasoa koskien strategisen muotoilun hyödyntämistä ja kestävän kehityksen astetta. Yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa hankkeessa rakennetaan yritysten innovaatioille kaupallistamisprosesseja ja -tiekarttoja. Hankkeessa toteutetaan myös alueen kestävän kehityksen edelläkävijöiden vertaisoppimista yritysvierailuin.
Hankkeessa toteutettavien profilointikyselyjen avulla pyritään kartoittamaan yritysten nykytilaa, tunnistamaan liiketoiminnan kehittämiskohteita sekä seuraamaan yritysten kehitystä hankkeen aikana. Profilointityökalu on luotu hankkeeseen osallistuvia yrityksiä varten hyödyntämällä tietoa ja kokemuksia aiemmista vastaavista projekteista, joiden tavoitteena on tukea vähähiilisyyttä ja kestävää kehitystä sekä Suomessa että globaalisti.
Valmennuksen toteuttaa Design Forum Finland. Valmennus tarjoaa osallistuville yrityksille ymmärryksen muotoilun arvosta liiketoiminnan kehittämisessä. Muotoiluajattelun ja muotoilun strategisen käytön avulla luodaan kestäviä toimintaedellytyksiä yrityksille ja merkityksellisiä sekä tärkeitä tuotteita ja palveluita asiakkaille. Valmennuksen keskeisenä teemana on se, kuinka strategista muotoilua hyödyntäen voidaan parantaa yritysten innovaatioiden tuottamaa arvoa ja vaikuttaa myös kaupallistamiseen ja tuotteiden ja palvelujen kiinnostavuuteen ja haluttavuuteen.
Hankkeen horisontaalisia periaatteita ovat ympäristöosaamisen kasvattaminen, luonnonvarojen käytön kestävyys, ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen, kestävän kehityksen ratkaisujen hyödyntäminen materiaalien kierrätyksessä sekä uusiutuvien energianlähteiden käyttö.
Hankkeen TAVOITTEEna on
- Integroida vähähiilisyys yritysten strategiseen kehittämiseen rohkaisemalla yritysjohtoa kestävään kehitykseen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen kokonaisvaltaisesti ja hyödyntämällä strategista muotoilua yritysten vähähiilisyysinnovaatioiden tuottaman arvon kasvattamiseksi
- Arvioida vähähiilisyyttä edistävien tuote-, palvelu- ja prosessi-innovaatioiden kaupallistamismahdollisuuksia ja rakentaa tiekarttoja niiden viemiseksi markkinoille
- Edistää alueen materiaali- ja energiavirtoja hyödyntävien yritysten ja niitä tukevien toimijoiden verkostojen vertaisoppimista ja yhteistä arvonmuodostusta kestävän kehityksen/yhteiskunnallisen arvon näkökulmasta