Chattiviestit

Miltä matkailu näyttää koronan jälkeen –webinaarin Q&A

KYSYMYKSET JUHO PESOSELLE

  1. Kommentti: USA:n työttömyysturvajärjestelmä on nyt erilainen kuin koskaan aiemmin. Se on syytä ymmärtää. Vastattu videolla
  2. Miksi tässä visiossa risteilymatkailu vähenee/romahtaa? Mihin oletus perustuu? Vastattu videolla
  3. Eikö voisi ajatella, että risteilymatkailu nousee hitaassa nousussa, koska ihmisiä kiehtoo päästä lähimaihin (Viro, Ruotsi), Vastattu videolla
  4. Miten näette risteilyturismin Suomessa koronan jälkeen? Täällä risteilyt kuitenkin usein nähdään nimenomaan lähimatkailuna eikä laivat ole jääneet merelle. Vastattu videolla
  5. Mikä on arvio lentoliikenteestä?  Vastattu videolla
  6. Hotellit ei välttämättä ole enää olemassa jos kriisi pitkittyy. Pienet hotellit saatetaan sulkea kokonaan ja ketjuhotelleilla on suuri houkutus jättää avaamatta pienempiä, ns. kannattamattomia, yksiköitä. Vastattu videolla
  7. Miten näette risteilyturismin Suomessa koronan jälkeen? Täällä risteilyt kuitenkin usein nähdään nimenomaan lähimatkailuna eikä laivat ole jääneet merelle. Vastattu videolla
  8. Vaikutus matkailun ilmastokuormitukseen, vs. business as usual -skenaarioon? Vastattu videolla
  9. Miten paljon uusia toimintamalleja ja tuotteita syntyy rahoituksien saantiin vaadittavien kehityshankkeiden tuloksena? Vai syntyykö? Vastattu videolla
  10. Mitä veikkaatte, että missä vaiheessa Suomessa aletaan purkamaan näitä liikkumisrajoituksia?! lähteekö ihmiset heti rajoitusten purun jälkeen taas matkustamaan?! Vastattu videolla
  11. Voitko Juho avata enemmän matkailun hyviä ja huonoja puolia? Vastattu videolla
  12. Mikä on näkemys esim. halpalentoyhtiöiden tulevaisuudesta? Mites matkailijoiden asenteet lentämistä kohtaan tämän jälkeen? Vastattu videolla
  13. On arvioita, miten kotimaan liikennemäärät kehittyvät loppuvuonna?
    •  En ole tällaiseen tietoon törmännyt. Riippuu miten rajoituksia voidaan purkaa. – Juho
  14. Kiitos Juho! Miten nämä koronapandemian vaikutukset tulisi ottaa nyt huomioon olemassaolevissa ja tulevissa matkailustrategioissa alueille? Konkreettisina toimenpiteitä? Vastattu videolla
  15. Käyntikohteiden hygieniaprotokollat ja niistä viestiminen noussee isoon rooliin? Vastattu videolla
  16. Onko ennusmerkit yt-lappujen jaon jälkeen, että kotimainen lähilomailu polarisoituu vahvemmin ilmaisiin ja avoimiin luontokohteisiin? Onko ruuhkaa metsähallituksen suosituimmissa kpuistoissa? Vastattu videolla
  17.  Kiitos hyvästä koosteesta! Onko ennustetta Suomen matkailun käynnistymisestä, miten lähtee liikkeelle asiakaskunnittain/kohteittain? Vastattu videolla
  18. Kommentti: Suomessa on myös sisävesillä rikas risteilytarjonta yli 100 varustamon toimesta. Vastattu videolla
  19. Kyllähän tää sellaista nälkäpeliä tullee olemaan, että suuret toimijat pyramidin huipulla sanelevat jatkossa, miten toimitaan, ja pienet/ keskisuuretkin toimijat kuolee. Vastattu videolla
  20. Miten lomautukset/irtisanomiset tulevat vaikuttamaan kotimaan matkailuun ja matkailijoiden rahan käyttöön? Vastattu videolla
  21. Tuntuu, että kaikki yritystuki on nyt hätäapua. Kaipaisin lisää innovatiivista ja luovaa kehitystä. Niin kuin sanottu, kukaan ei tästä kriisistä hyödy, mutta uudet konseptit voisi tuoda boostia koko alalle Vastattu videolla
  22. Matkailu nosti Thaimaan Tsunamista. Vastattu videolla
  23. Ovatko valtion (FINNVERAN) antamat miljarditakuut laivanrakennukselle kaatumassa veronmaksajien maksettavaksi? Vastattu videolla
  24. Vastuullisuus jatkossakin varmasti erittäin tärkeä osa myös maakohtaista markkinointiviestintää, kannattaisiko tässä asiassa nyt ottaa odotellessa iso loikka ylöspäin digiloikan lisäksi?
    • Minusta Suomessa oltiin jo ennen kriisiä hyvin ottamassa sekä kestävyys- että digiloikkaa. Nyt on hyvät mahdollisuudet miettiä, mitä kestävyys tarkoittaa tässä uudessa tilanteessa kun vanhat rakenteet eivät niin hirveästi paina. – Juho
  25. Asettaa paineita sitten markkinoida niitä luontokohteita joita ei vielä tunneta. Kiitos Juho hyvästä koosteesta tähän aikaan :), Vastattu videolla
  26. Ottaako hotellit työntekijöitä nyt pitkään aikaan?
    • Varmaankin tämän vuoden ajalta ainakin rekrypaineet ovat nyt helpoittuneet. Rekryt vaatisivat kansainvälisen matkailun kasvua ja siihen ei ihan heti päästä käsiksi. – Juho
  27. Turvallisuus, turvallisuus, turvallisuus. Osaammeko Suomessa matkailualana brändätä tämän oikein, jotta Koronan jälkeen uudelleen syntymisen jälkeen nousu sataa nimenomaan Suomen matkailun laariin?
    • Turvallisuuden brändääminen on aina vähän kaksipiippuinen juttu, mutta nyt sitä voisi tuoda esille. Esimerkiksi suomalaisten luontainen tapa pitää etäisyyttä toisiinsa voisi olla kiva punainen lanka markkinointikampanjalle. Turvallisuus pitää konkretisoida markkinoinnissa. – Juho
  28. Takuut koskien tilaajina olevien varustamojen maksukyvyttömyystilanteista maksaa laiva Vastattu videolla
  29. Miten matkailualan opiskelijat/opettajat voisivat kantaa kortensa kekoon syksyllä koulujen toivon mukaan avautuessa?
    • Yritysyhteistyö on nyt tärkeää oppilaitoksille ja yrityksille. Ehkäpä esimerkiksi ammattikorkeakoulujen kannattaisi yhdessä lanseerata kansallinen kampanja syksyksi, jossa tarjottaisiin mahdollisuutta opiskelijoiden ja yrittäjien yhteistyöhön yrittäjille tärkeiksi kokemissa teemoissa? – Juho
  30. Terveisiä Savonrannalta Juholle. Nyt varmasti avautuu entistä parempi mahdollisuus suomalaiselle maaseudulle tarjota matkailijoille elämyksiä? Miten pienet toimijat saavat tarpeeksi näkyvyyttä tulevaisuudessa? Taistelu asiakkaista on varmasti kova lähitulevaisuudessa.
    • Kyllä, taistelu on kovaa, matkailijoita on vähemmän ja niistä käydään tiukkaa kamppailua. Maaseutu- ja mökkimatkailu on minusta kaikkein potentiaalisin kasvaja tässä koko jutussa. Nyt kannattaa sitä maaseudun tilaa tuoda esille. Ne jotka matkustavat etsivät esimerkiksi perheelle turvallisia matkakohteita joissa ei tarvitse pelätä, että saa taudin muilta ihmisiltä tai ruuasta tai majoituskohteesta. Pienet toimijat eivät tarvitse niin paljoa asiakkaita, joten tarkka kohderyhmän määrittely ja sille oikean viestin rakentaminen on tärkeää. Lisäksi pitää miettä yhteistyömahdollisuuksia niiden brändien kanssa, joista asiakkaat ovat nyt kiinnostuneita. Terveisiä takaisin Savonrannalle! 🙂 – Juho

 

KYSYMYKSET KRISTIINA HIETASAARELLE

  1. Onko suunnitelmia, että VF ottaisi roolia myös kotimaan matkailun edistämisessä, tyyliin MEK? Vastattu videolla
    • Sanna on linjoilla. Business Finlandia koskevan lain mukaan Business Finlandin ja siten Visit FInlandin tehtävänä on Suomeen suuntautuvan matkailun edistäminen. Tätä ei olla toistaiseksi muuttamassa.,Sanna Kyyrä, TEM
  2. Onko alueilla tehty vasatavia kyselyitä, joissa näkyisi painotukset alueita koskien? Voisi siis itse verrata tätä koko valtakunnan kyselyä ja alueellista kyselyä. Vastattu videolla
  3. Tekeekö VF tällä hetkellä sellaista selvitystä eri markkina alueilla esim. Japani, miten Korona siellä, miten matkustushalukkuus Suomeen jne. Vastattu videolla
  4. Millaisia syksyn nopeat taktiset kampanjat voisivat olla? Vastattu videolla
  5. Toivoisin pienille matkailualan tekijöille sopivia, käytännönläheisiä tukimuotoja, joilla kestävän kehityksen ja vastuullisen matkailun periaatteita ja konkretiaa voitaisiin edistää. Vastattu videolla
    • STF -valmennuksia on nyt hyvin konkreettiseen tekemiseen vietävinä valmennuksina verkossa monilla alueilla. Sieltä saa tukea ja vinkkejä miten viedään vastuullisuus toimintaan ja viestintään. Sopii myös pienille yrityksille 🙂 Anu Nylund, Mood of Finland
  6. Miten yritykset pääsevät mukaan näihin yhteistyökampanjoihin, joita suunnittelette? Vai onko ne suunnattu vain isoille yrityksille, kuten S-ryhmälle ja Finnairille? Tehän ennustatte (Juho ja Kristiina), että suurin osa meistä pienemmistä yrityksistä tulee menemään konkurssiin. Vastattu videolla
  7. Voitko kertoa mitkä on digitie-kehitysohjelman pilottialueet? Vastattu videolla
  8. Miten pääsee veturiyritykseksi? Vastattu videolla
  9. Ovatko avautuvat e-learning alustat siis kaikille avoimia ja maksuttomia? Vastattu videolla
  10. Onko kansainvälisillä markkinoilla jo nyt nähtävissä pienten tai isompien matkanjärjestäjien konkursseja/fuusioitumisia? Tai jotain muuta liikehdintää? Vastattu videolla
  11. Kohdemarkkinoiden vähentäminen: milloin valinnat tehdään ja niistä alueille/yrityksille tiedotetaan? tällä hetkellä alueet/yritykset suunnittelevat elämään koronan jälkeen > tieto VF:n päämarkkinoista 2021 tarvittaisiin todella pian 🙂 Vastattu videolla
  12. Missä vaiheessa noista digiteemaisista webinaareista on tulossa tarkempaa tietoa ja aikataulua? Rural Finlandilla on suunnittelilla digiteemainen uutiskirje yrittäjille, niin nostaisimme mielellämme nämäkin siinä esiin. Vastattu videolla
  13. Onko jo alustavaa tietoa, mitkä markkinat tulevat olemaan VF fokuksessa?  Vastattu videolla
  14. Kysymys: Maata pitkin -matkailun kehittäminen kiinnostaisi. Kuinka sen kehittämistä voisi lisätä? Ajattelen, että Euroopan maata pitkin -matkailu muuttuu tämän kriisin seurauksena. Voisiko tästä järjestää oman koulutuksensa? Vastattu videolla
  15. Kiitos paljon ❤️ selkeästä esityksestä… Kysymys koskien 23.4.infon kestoa? Vastattu videolla
  16. Onko jossain saatavilla suositukset peruutus- ja sopimusehdoista vallitsevaan tilanteeseen?,Vastattu videolla
    • Peruutus ja sopimusehtojen työstämiseen kannattaa hyödyntää ely-keskusten asiantuntijoita, joiden hinta on nyt 30 €/pvä
    • Suosituksiin sopimus- ja peruutusehdoista liittyen. Esimerkiksi kaikki matkapakettidirektiivin alla toimivat yritykset saavat ohjeistusta ja opastusta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Sopimus- ja peruutusehdoista tiedottaminen tai niiden kehittäminen eivät kuulu Visit Finlandin tehtäviin. Sanna Kyyrä, TEM
  17. Mitä kohdemarkkinoita on suunnitteilla jättää pois 2021? Vastattu videolla
  18. Matkailualan toimijoista suuri osa on PK-yrittäjiä, joiden joukossa on paljon myös yksinyrittäjiä (myös kv-markkinoilla toimivia). Voisiko Visit Finland omassa roolissaan edistää hallituksen suuntaan sitä, että myös yksinyrittäjä pääsisi nyt niiden koronatukimuotojen puoleen, joita esitetään ELY-keskusten ja Business Finlandin kautta? Oli aika isku, että meidät yksinyrittäjät suljettiin näiden koronatukimuotojen ulkopuolelle. Ei 2000 eurolla paljon mitään tehdä… ! Vastattu videolla
  19. Kansainvälisistä markkinoista on loistavasti tietoa saatavilla, kiitos siitä. Mutta onko tutkimuksia kotimaisista matkailijoista vai luotammeko yleisesti tuntevamme omamme. Uskoisin, että nyt etenkin kotimaan matkailijoista tehdyille tutkimuksille olisi tarvetta. Vastattu videolla
    • -Suomen matkailustrategiassa on yhtenä toimenpiteenä kirjattu kohderyhmäselvitys kotimaanmatkailijoista. Tarkoituksena toteuttaa tämän hetkisen suunnitelman mukaan syksyllä 2020.,Sanna Kyyrä, TEM
  20. Vasta syyskuussa tietoa jäljele jäävistä/poistuvista markkinoista?? Melko myöhään, uh…..  Vastattu videolla
  21. Business Finlandin vastaus koronahakemukseen matkailuyritykselle oli vakiovastaus normaalioloista. Ei saa liittyä myyntikanavien kehittämiseen eikä myyntiin.
    • Näin on. BF ei saa rahoittaa myyntityötä. Muilta osin kriteerejä on kyllä löysätty paljonkin. – Kristiina
  22. Suomen maata pitkin matkailu vaatii kovia panostuksia VR:ltä. Tällaisenaan ei tule toimimaan.
  23. Visit Finlandin digipilottiohjelman ensimmäiset pilotit käynnistettiin kick-off-tilaisuudella marraskuun lopulla 2018. Mukana piloteissa ovat Turku, Saimaan alue, Helsinki ja Rovaniemi. Katso tiiviit esittelyvideot piloteista ja tavoitteista: Helsinki, Rovaniemi, Saimaa, Turku https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/2019/visit-finlandin-digipilotit-kaynnistetty/.
    • Nuo alueet olivat viime vuoden pilotteja. Uudet pilotit ovat Oulu, Tampere, Espoo, Ruka-Kuusamo ja Inari-Saariselkä. – Kristiina
  24. Tallennetaanko VF:n 23.4 klo 10 alkava webinaari?
    • – Kyllä, pyritään siihen. . Kristiina
  25. Missä tutkimustulokset kotimaisille matkailijoille suunnatusta koronatutkimuksesta on nähtävissä? Siis tutkimus, josta Kristiinan esityksen alussa oli muutamia slideja
  26. Olisiko nyt hyvä paikka lisätä Venäjä päämarkkina-alueisiin?
    • Venäjä kuuluu kyllä jatkossakin meidän päämarkkinoihin. Sorry, että unohdin sen!! -Kristiina

 

KYSYMYKSET YRITYSESITTELIJÖILLE

  1. En saanut selvää mikä oli Harjun Portin valinta verkkokaupaksi
    • – iZettle.
    • – Izettle on hyvä!, Myös Holvi on hyvä.
    • – Kolmen hankkeen yhteistyönä meiltä on tulossa myös verkko-oppimisympäristö pääsiäisen tienoille. Siellä koulutusvideot mm. Shopifystä ja MyCashflowsta. Tästä informoidaan vielä tarkemmin tulevassa uutiskirjeessä. -Erika
  2. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia majoitusalan yritykset ovat keksineet kriisitilanteessa.
    • – Kannattaa katsoa materiaaleja hospitalitynet.org: https://www.hospitalitynet.org/news/4097872.html ja tuota edeltävä 10 tips osio
  3. Virtuaalinen ”Kuppilat kuntoon”, vertaistukea/ideoita yrittäjiltä/oppilaitoksilta muille yrittäjille tai kenelle vaan Vastattu videolla
  4. Takeaway -palvelut lisäävät merkittävästi kertakäyttöastioiden käyttöä. Onkohan missään kehitelty eteenpäin kestoasioiden käyttöä, josta jotain pilotteja on käsittääkseni ollut jo ennen pandemiaa? Vastattu videolla
    • https://www.minimaid.fi/ Tämä yritys keski-pohjanmaalla valmistavat kertakäyttöastioita/välineitä. Myös biohajoavia välineitä. Kannattaa tutustua!
  5. Onko yogelinalla ollut ylipäätään kuinka hyvin asiakkaita ennen koronaa?? miten tällä hetkellä asiakkaita riittänyt??
    • – Niin tosiaan, nyt viikkotunneilla on jopa enemmän asiakkaita kuin studiolla koska mistä vaan päin maailmaa voi osallistua. -Elina
  6. Uskotteko henkilökohtaisesti siihen, että korona kääntyy matkailualalla hyödylliseksi?  Vastattu videolla
  7. Lisäksi mitä mieltä Elina on siitä että jos haluat menestyä niin pitäisi satsata markkinointiin?!
    • Tarkoitatko sijoittamista rahallisesti esim some-kanaviin? – Elina
    • – Jotain sen tyylistä ja ylipäätään markkinointia.
  8. Mitä uskot tapahtuvan syksyllä? Melkein kaikki ovat siirtäneet menonsa ja lomansa syksylle, onko kenties mahdollista että epidemia käynnistyy uudelleen? Tuleeko hotelleihin ylibuukkaus? Vastattu videolla
  9. Virtuaali-elämysten ja digi-tuotteiden ansaintalogiikka juurikin mietityttänyt. Lähtökohtana laadukkuus ja ainutlaatuisuus, toki. Ajatukseni suuntautuukin kohderyhmään: Kehitämmekö edullisia tuotteita yksittäisasiakkaille vai uniikkeja, hieman arvokkaampia tuotteita ryhmille? Ketkä lähtevät tämän kriisin jälkeen ensimmäisenä kuluttamaan? Vastattu videolla
  10. Hyviä käytänteitä voidaan myös alkaa keräämään Matkailun parhaaksi -ryhmässä (fb). Tervetuloa keskustelemaan 🙂
  11. Rahankeräyslaki pitäisi poistaa/muuttaa, niin että Suomessakin voisi ottaa virtuaalitoureista vapaaehtoisia maksuja/tippejä.
  12. Varakas segmentti jää kuluttamaan. Uskon, että tämä kääntyy eristyneiden alueiden eduksi pidemmässä juoksussa. Puhdas ilma, vähän ihmisiä. Tarkoitan ulkomaanmatkustamista ja ohjelmapalveluiden kulutusta.
  13. Kommentti: toki kriisin jälkeen ryhmät lähtee liikkeelle myös, mutta niiden suunnitteluun, varauksiin ja toteuttamiseen menee aikaa. Ensin paikalle ilmestyy yksittäiset asiakkaat joka tapauksessa.
  14. Elinalle, mites privaohjaus niin että myös asiakas on online ja tekee harjoitusta ja ohjaajaa ohjaa etänä.. tätä tehdään jo esim. ratsastuspuolella 😀
    • – Asiakkaat ovat tällä hetkellä online kanssani samaan aikaan ja jos haluavat jakaa videon niin pääsen ohjaamaan. Chat-ikkunan kautta saattaa tulla myös kysymyksiä rauhallisemmassa joogassa. – Elina
Jaa sivu