GAMIFICATION OF BUILDING DESIGN HACKATHON (VIRRAKE HACK)
Hackathon järjestetään 23.–24.4.2019 Mikpolissa, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksella. Varaa kalenteriisi aikaa ja tule kehittämään nykyaikaista rakennussuunnittelua.
HUOM! Hackathon on tällä kertaa suomenkielinen, mutta tarvittaessa ohjeistusta saa myös englannin kielellä.
HUOM! Mikpoli on suljettu yön ajaksi klo 23.00 – 8.00. Siellä ei voi yöpyä. Osallistujat huolehtivat majoituksestaan itse.
ILMOITTAUTUMINEN
Ilmoittaudu hackathoniin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:
Markku Rossi
markku.rossi@xamk.fi
Laita viestiin ainakin nimesi ja yhteystietosi, sekä valitsemasi haaste mikäli se on jo tiedossasi. Koko ryhmä voi ilmoittautua samalla sähköpostiviestillä.
HUOM! Virtuaaliympäristöt-opintojakson opiskelijoiden ei tarvitse erikseen ilmoittautua hackathoniin.
HAASTEET
Haasteet on kehitetty yhdessä kumppaneidemme kanssa. Ne perustuvat reaalimaailman ongelmiin ja haasteisiin, joihin halutaan löytää oikeita ratkaisuja. Haasteita löytyy monien eri alojen asiantuntijoille (esim. rakennustekniikka, ohjelmointi, muotoilu, liiketoiminta jne.). Kaikki haasteet liittyvät jotenkin rakennusten tai muiden vastaavien kohteiden pelillistämiseen pelimoottoreiden avulla.
Track 01: Rakennuksen tai jonkun muun kohteen pelillistäminen pelimoottoreiden (Unreal Engine tai Unity) avulla hyödyntäen XAMK:n T&K-hankkeissa kehitettyjä valmiita alustoja (Virrake tai RedHal). Vaihtoehtoisesti pelillistäminen voidaan toteuttaa ns. “puhtaalta pöydältä”.
Track 02: Avoimen datan hyödyntäminen virtuaalisessa rakentamisessa. Esimerkiksi Mikkelin keskustan 3D-malli.
Track 03: Uusia ideoita Virrake-alaustan hyödyntämiseksi. Ideat voivat kattaa koko kohteen elinkaaren. Vaihtoehtoisesti palvelu- ja liiketoimintasuunnitelman kehittäminen Virrake-alustalle; Miten kaupallistaa rakennusten suunnittelualusta?
Open track: Valitse jokin oma pelillistämiseen ja/tai virtuaaliympäristöihin liittyvä haaste ja kehitä siihen ratkaisu.
RAHOITUS & KUMPPANIT
Rahoitus: European Regional Development Fund by Business Finland.
Kumppanit: Rakennusliike U. Lipsanen Oy, Arkkitehtitoimisto Art Michael Oy, Insinööritoimisto Jennacon Oy, Oy U-Cont Ltd., XAMK.
AIKATAULU JA ALUSTAVA OHJELMA
Hackathon järjestetään Mikpolin ohjelmointiluokassa MA215 (2. krs.), Patteristonkatu 2, Mikkeli. Jotkut toiminnot, kuten ruokailu tapahtuvat muussa paikassa. Katso tarkemmat tiedot alla olevasta ohjelmasta.
Tiistai 23.4.
09:00 – 10:30 | Rekisteröityminen ps. kahvia tarjolla 😊 |
Mikpoli MA215 |
Tilaisuuden avaus
Esittelyt, alustukset ja ohjeistus tarvittavassa laajuudessa Jörg Hansmann , Rakennusliike U. Lipsanen Oy Markku Rossi, Xamk Juha Ojala, Xamk Jukka Selin, Xamk Esa Hannus, Xamk Mikko Lampi, Xamk |
Mikpoli MA215 | |
10.30 – 12.30 | Hacking starts !
Tiimien toteaminen/muodostaminen (10.30) |
Mikpoli MA215 |
(12.30 – 13.30) | Lounas omaan tahtiin | Kampuksen ravintolat |
13.30 – 21.00 | Hack it ! | Mikpoli MA215 |
21.00 – 22.00 | Iltapalaa & virvokkeita | Mikpoli |
22.00 | Kaikki osallistujat nauttimaan ansaituista yöunista 😊 |
Keskiviikko 24.4.
09:00 – 16:00 | Hack it !
(Lounas 12.30-13.30 kampuksen ravintoloissa omaan tahtiin) |
Mikpoli MA215 |
16:00 – 18:00 | Töiden esittely tuomareille ja yleisölle. | Mikpoli MA215 |
18.00 – 19.00 | Tuomareiden palautteet, voittajatiimien valinta ja palkintojen jako 😊 | Mikpoli MA215 |
19.00 – | Paluu takaisin arkeen ☹ |
Esittelijät ja ohjaajat :
Jukka Selin , Principal Lecturer , Data processing education, Xamk
Juha Ojala , IT Specialist, Digital Economy, Xamk
Esa Hannus , RDI Specialist, Digitan Economy, Xamk
Mikko Lampi, Research Manager, Open Innovation Specialist, Digital Economy, Xamk
Markku Rossi , Project Manager, Digital Economy , Xamk
Jörg Hansmann, Development Engineer, U. Lipsanen Oy
LISÄTIETOJA
Jos sinulla on kysyttävää, niin laittele viestiä:
Markku Rossi
markku.rossi@xamk.fi
MIKÄ IHMEEN hackathon?
Hackathon on inspiroiva, viihdyttävä ja monialainen tapahtuma, jossa erilaisilla taidoilla ja osaamisella varustetut henkilöt yhdistävät voimansa todellisesta elämästä saatujen ongelmien ratkaisemiseksi ja kilpailevat palkinnoista. Hackathon on paikka ohjelmoijille, suunnittelijoille, insinööreille, tutkijoille, yrityskehittäjille, markkinoijille, visionääreille ja kaikille uteliaille ihmisille. Se on erilaisten tekniikoiden ja ratkaisujen etsimistä.
Virrake Hack -tapahtuma kehitettiin yhteistyössä rakennusalan toimijoiden kanssa. Digitalisaatio kehittyy tietomallinnuksen (BIM) myötä rakennusalalla erittäin nopeasti. Suomen rakentamisen vuosittainen volyymi jo ilman asuinrakentamista on n. 5 miljoonaa kuutiometriä. Rakentamisen investoinnit Suomessa ovat n. 29 miljardia euroa vuodessa. Se on yli 10% bruttokansantuotteestamme. Tällä alalla ja sen tehostamisella on siis poikkeuksellisen suuri arvo ja merkitys. Hyppää kyytiin!