Pelitaiteen Slow Jam

Haluatko saada ideoita oman laatikkosi ulkopuolelta? Tule mukaan Pelitaiteen Slow Jam -tapahtumaan 15.3.–21.4. kehittämään poikkitaiteellisia pelikonsepteja!

Omalla alalla pysytään herkästi turvallisella mukavuusalueella, eikä omaa toimintaa aina osata ajatella ”laatikon ulkopuolelta”. Nyt kutsummekin pelintekijöitä sekä luovan ja elämysalojen yrityksiä ”hitaan kaavan” pelijameihin saamaan uusia näkökulmia sekä haastamaan omia ajatusmalleja.

Pelitaiteen Slow Jameilla kehitetään pelikonsepteja poikkitaiteellisissa ja monialaisissa tiimeissä. Kulttuuri- ja luovien alojen yhteistyötä halutaan vahvistaa, sillä siinä nähdään potentiaalia ratkoa globaaleja haasteita. Yhteistyön avulla voi vaikkapa ideoida paikallisia tuotteita ja toimintamalleja, joilla voidaan vastata pandemian tuomiin muutoksiin.

Slow Jam tarjoaa alustan kohtaamisille sekä uusien toimintamallien ja prosessien oppimiseen. Pelialan osaajat voivat saada uusia ajatuksia muista taiteenlajeista, ja luovan sekä elämysalan ammattilaiset saavat pelialan käytännöistä työkaluja omaan toimintaansa. Peliala ja peliteknologiat voivat myös tarjota ajatuksia uusien elämyksellisten palveluiden kehittämiseen ja uusien yleisöjen tavoittamiseen.

Slow Jam järjestetään verkkototeutuksena Microsoft Teamsissa sekä Gather.town-virtuaalialustalla.

Slow Jameissa sovelletaan pelialalta tuttua Game Jam -ajatusta. Tyypillisesti pelijameilla tiimit kokoontuvat yhteen 48 tunnin ajaksi kehittämään pelejä, ja teema annetaan vasta tapahtuman alussa. Slow Jam venyttää 48 tunnin työskentelyaikaa peräti reilun kuukauden ajalle. Haluamme, että tiimit saavat aikaa haudutella ideoitaan ja kypsytellä työnsä hedelmiä huolella!

Yksi Pelitaiteen Slow Jam –tiimi palkitaan! Xamkin peliopiskelijoiden tiimi rakentaa kesän aikana Slow Jameilla syntyneestä pelikonseptista pelin testiversion. Tällä mahdollisuudella haluamme tarjota osallistujille tilaisuuden nähdä konkreettisesti, kuinka konseptista muotoutuu peliprototyyppi. Huippua, eikö?! 

Osallistuminen ei edellytä aiempaa kokemusta pelin kehittämisestä. Tule uteliaana mukaan oppimaan uutta!

>> Ilmoittaudu mukaan tästä!

Mukaan mahtuu 20 osallistujaa.

 

Kuvituskuva.

Aikataulu ja ohjelma

10.3. klo 12.00

15.3. klo 16:30–18.00

  • Slow Jam avaus ja tiimien julkistaminen Teamsissa.
  • Slow Jam prosessi ja työskentelyn raja-arvot -keynote: Pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen, Taike.
  • Opastus ja siirtyminen Gather.town -alustalle
  • Tehtävä kohderyhmään liittyen.

17.3. klo 12.00–16.00 Slow Jam työskentelypäivä

  • Alustus asiakasymmärryksestä
  • Työpaja kohderyhmistä: Laura Hakanen, No Rocket Science Oy.
  • Luento pelikehityksen perusteet: Hemmo Kauppinen, KAMK
  • Teeman julkistaminen
  • Pelikonseptin ideointityöpaja, Laura Hakanen, No Rocket Science Oy.
  • Työskentelyn seuraavat stepit ja alustus prototypointiin: Tiina Savallampi, Xamk ja Hemmo Kauppinen, KAMK.

24.3. Sparrauspäivä, teemana pelin prototypointi.

  • Tiimit voivat varata sparraajatiimeiltä tunnin aikoja.
  • Sparrauksissa tiimit voivat esittää ideoitaan ja saada palautetta. Sparraajat antavat vinkkejä prototyyppien rakentamiseen.

31.3. Sparrauspäivä, teemana kohderyhmätestaus ja iterointi.

  • Tiimit voivat varata sparraajatiimeiltä tunnin aikoja.
  • Sparrauksissa tiimit voivat esittää ideoitaan ja saada palautetta. Sparraajat antavat vinkkejä kohderyhmätestauksen tekemiseen.

7.4. Sparrauspäivä, teemana pelikonseptin kiillotus ja bisnesnäkökulma.

  • Tiimit voivat varata sparraajatiimeiltä tunnin aikoja.
  • Sparrauksissa tiimit voivat esittää ideoitaan ja saada palautetta. Sparraajat antavat vinkkejä konseptien viimeistelyyn ja ansaintamalleihin.

21.4. Konseptien esittelypäivä 12.00–16.00.

  • Tiimit esittelevät pelikonseptinsa.
  • Tilaisuus on julkinen webinaari.

Osallistujilla on lisäksi mahdollisuus tulla kuulemaan opiskelijoiden peli-ideoita Xamkin Game Jam -esitystilaisuuteen su 27.3. iltapäivällä (aika tarkentuu myöhemmin).

Sparrauspäivien välillä tiimien tulee sopia omat työskentelyaikataulunsa.

Toiminnan kehittämiseksi osallistujilta kerätään palautetta esityspäivän jälkeen.

Slow Jam fasilitaattorit ja sparraajat:

  • Laura Hakanen, No Rocket Science Oy
  • Jaakko Kemppainen, Taike
  • Hemmo Kauppinen, KAMK
  • Hanna Hauvala, JAMK
  • Kalle Raijonkari, JAMK
  • Katariina Mäenpää, LAB-ammattikorkeakoulu
  • Jani Saari, Xamk
  • Jani Ruotsalainen, Xamk
  • Tiina Savallampi, Xamk

Pelitaiteen Slow Jam on osa Capital of Game Art -ohjelmistoa.

Pelitaiteen Slow Jam on osa PARK Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta -hankkeen toimenpiteitä, joilla pyritään löytämään pandemiaresilienttejä toimintamalleja ja palveluideoita matkailu-, tapahtuma- ja luovan alan kentille. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.