nordea-innovation-prize-2016

Opiskelijatiimi Ideoijat voitti vuoden 2016 Nordea Innovation Prizen. Kuvassa pankinjohtaja Mari Salovaara (vas.), opiskelijatiimin jäsenet Sonja Turunen, Sara Kurimo, Annika Lautala ja Severi Kollanus sekä pankinjohtaja Harri Korhonen ja yrittäjyyden moduulivastaava Ari Lindeman. Kuva: Kirsi Rouhiainen.

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun (1.1.2017 alkaen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) opiskelijoille suunnatun Nordea Innovation Prize -kilpailun voittaja julkistettiin 15.12.2016 Kasarminmäen kampuksella. Voittajaksi tiukassa kilpailussa tuli Ideoijat-tiimi liiketalouden opiskelijat Severi Kollanus ja Annika Lautala sekä muotoilijaopiskelijat Sonja Turunen ja Sara Kurimo. Nordea palkitsi tiimin 750 euron rahapalkinnolla.

Voittajatiimin innovaatio Jakoroskis on uudenlainen jätteiden lajittelua helpottava keräyslaite taloyhtiöiden, jäteyhtiöiden ja kaupunkien käyttöön.

– Tiimimme sai idean opiskelija-asuntolan sotkuisista yhteisroskiksista. Lisäksi haluaisimme itse kierrättää eri materiaaleja enemmän ja helpommin.

Voittajan valitsi raati, jonka jäsenet olivat pankinjohtajat Harri Korhonen ja Mari Salovaara Nordeasta sekä yrittäjyyden moduulivastaava Ari Lindeman ja lehtori Kirsi Rouhiainen.

Mari Salovaara ja Harri Korhonen kertovat, että kilpailuun tuli hyviä ja kovin erilaisia ideoita.
– Kaikkien finalistien ideat liittyivät keskeisiin megatrendeihin mm. vanhuksiin, digitalisaatioon, ja kiertotalouteen. Kaksi finaaliesitystä erottui lopulta selvästi. Valinta heidän välillään oli vaikea. Voittaja erottautui tiimin monipuolisuudella ja innostavalla esityksellä. Heidän tuotekonsepti antaa mahdollisuuksia kehittää tuotetta paikallisten yritysten ja kiertotaloushankkeiden kanssa. Opiskelijat olivat nähneet vaivaa idea jalostamiseksi ja he olivat sitoutuneita jatkokehittämiseen.

Nordea Innovation Prize -kilpailu järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Nordean ja Kyamkin yhteistyön tavoitteena on edistää opiskelijoiden innovaatiokulttuuria ja yrittäjyyttä Kymenlaaksossa. Kilpailuun valitaan tiimityötaidoiltaan ja idean kehittelykyvyltään ja kaupallisilta mahdollisuuksiltaan tuloksellisimmat opiskelijatiimit.

Tänä vuonna loppukilpailuun osallistui viisi tiimiä yli sadasta Ideasta innovaatioon -opintojaksolle osallistuneesta opiskelijatiimistä.

Nordea
Pankinjohtaja Harri Korhonen, 040 531 4018