Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) uudenlaisissa kampustapahtumissa yhdistyvät korkeakoulun esittely tuleville opiskelijoille sekä yritysyhteistyö. Kymenlaakson ja Etelä-Savon toisen asteen oppilaitosten ryhmät ovat jo vuosien ajan käyneet kampuksilla tutustumassa ammattikorkeakouluun, mutta nyt samoihin tilaisuuksiin on yhdistetty  rekrytointitapahtuma.

Viime vuonna kampustapahtumissa vieraili lähes 1700 nuorta 20 eri oppilaitoksesta. Nyt paikalle odotetaan saman verran kävijöitä. Suurin osa saapuu ammattiopistojen ja lukioiden päättävien luokkien ryhmien mukana, mutta tapahtumiin voi tulla osallistumaan kuka tahansa kiinnostunut ilman ennakkoilmoittautumista.

Tapahtumissa on messualueen ja infopisteiden lisäksi muun muassa toiminnallisia pisteitä, joissa kävijät pääsevät itse kokeilemaan eri koulutuksiin liittyviä tehtäviä, laboratorioihin ja simulaatioympäristöihin tutustumista.  Kaikissa tapahtumissa esitellään koko Xamkin koulutustarjonta, eli esimerkiksi Kotkan tapahtumassa kerrotaan myös muiden kampuskaupunkien koulutuksista. Kaikille osallistujille jaetaan myös Xamkin kevään 2020 haun hakijan opas.

Työntekijöitä, harjoittelijoita ja opinnäytetyön tekijöitä etsimässä

Neljässä tapahtumassa on mukana yhteensä noin 60 yritystä eri toimialoilta.

–   Yritykset tulevat paikalle rekrytoidakseen työntekijöitä, tarjotakseen harjoittelupaikkoja ja antaakseen ideoita opinnäytetöihin, kertoo Xamkin yritysyhteistyökoordinaattori Heta Vilén.

Yhdistetty markkinointi- ja rekrytapahtuma on yrityksille loistava mahdollisuus tulla tunnetuksi sekä nykyisten että tulevien opiskelijoiden keskuudessa. Yksi kaikkien kampusten tapahtumissa mukana olevista yrityksistä on sosiaali- ja terveysalalla toimiva Helmihenkilöstö Oy.

– Lähdimme mukaan mielenkiinnosta tapahtumaa kohtaan ja kaikkiin tapahtumiin siksi, että tavoittaisimme mahdollisimman laajasti toimialueemme opiskelijat ja uusien urapolkujen etsijät, yrityksen sijaispalveluista vastaavat Sanna Smolander-Aholainen kertoo.

– Odotamme mahdollisuuksia verkostoitua niin opiskelijoiden kuin muiden oman alamme toimijoidenkin kanssa.

Kampustapahtumat järjestetään seuraavina päivinä:

– Kotkassa tiistaina 5.11.

– Kouvolassa torstaina 7.11.

– Mikkelissä tiistaina 12.11.

– Savonlinnassa torstaina 14.11.

Tarkka ohjelma on osoitteessa https://www.xamk.fikampustapahtuma

Yritysyhteistyökoordinaattori Heta Vilén, heta.vilen@xamk.fi, p. 044 702 8973