Kolme startup-yritystä on siivittänyt tiensä kansainvälisen yrittäjyyskilpailun Entrepreneurship World Cupin Suomen kansalliseen finaaliin. 26.8.2020 järjestettävässä online-tapahtumassa startupit esittelevät, eli startup-kielellä pitchaavat, liikeideansa ja tavoittelevat paikkaa kilpailun seuraavaan vaiheeseen.

Suomen karsinnan voittaja jatkaa matkaa kansainväliseen kiihdytysohjelmaan, josta pääsee edelleen 100 parasta liikeideaa maailmalta esittäytymään päätapahtumaan lokakuussa.

– Saimme kisaan todella hienoja hakemuksia! Nyt jatkoon päässeet startupit ratkovat ongelmia ympäristöystävällisen rakentamisen, lääketietojen hallinnan sekä jätteiden hyötykäytön saroilla, kertoo koordinaattori Elina Pöllänen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Pienyrityskeskukselta.

Suomen karsinnan finalistit ajankohtaisten haasteiden äärellä

Kilpailu on hyvin laaja, startupit ideatasolta kasvuvaiheeseen ovat voineet hakea mukaan toimialasta riippumatta. Päätapahtumaan pääsee nelivaiheisen prosessin kautta. Suomen karsinta on kilpailun toiseksi viimeinen etappi. Tätä ennen kilpailualustalle tehdyt hakemukset ovat käyneet läpi kaksi arviointikierrosta.

– Hienoa olla mukana Suomen karsinnassa. Olisi unelmien täyttymys päästä seuraavaan vaiheeseen ja lähteä viemään suomalaista insinööriosaamista maailmalle, iloitsee startup-yrittäjä Markus Silverberg Mutalasta saatuaan tiedon finaalipaikastaan.

Silverbergin yritys Block Solutions tuottaa ympäristö- ja kustannusystävällisiä asumisratkaisuja, kohdemarkkinanaan erityisesti Afrikka. Yritys tavoittelee toiminnallaan myös paikallisen talouden kehittämistä luoden työpaikkoja ja edullista, mutta laadukasta asumista. Yhteiskunnallinen yrittäjyys ja kestävä liiketoiminta on yksi kilpailun teemoista ja palkintokategorioista ja konsepti sopiikin kilpailuun erinomaisesti.

Myös kaksi muuta finaalissa pitchaavaa yritystä ratkaisevat tärkeitä sosiaalisia ja hyvinvointiin liittyviä ongelmia. Nu Cycle Helsingistä kehittää jätteen hyötykäyttöjärjestelmiä ja pieksämäkeläinen UpharmaCare tuottaa sovellusta lääketietojen hallintaan.

Päätapahtuma järjestetään verkossa 18.-20.10.

Entrepreneurship World Cupia järjestetään tänä vuonna haastavassa tilanteessa. Kasvuyrittäjyydelle ominainen ”pöhinä”, tapahtumat ja verkostoituminen on peruttu. Toisaalta yhteistyö verkossa ja kansallisten karsintojen siirtyminen digitaaliseen muotoon synnyttää tiivistä kanssakäymistä jo ennen päätapahtumaa. Verkon välityksellä on mahdollista vierailla finaalitapahtumissa ympäri maailman.

Myös Saudi-Arabiassa 18.-20.10.2020 järjestettävä päätapahtuma ja pitchaus-kilpailu siirretään verkkoon.

Vaikka live-tilaisuutta ei voidakaan järjestää, pitää Entrepreneurship World Cup kiinni lupauksistaan ja tarjoaa finalisteille kattavia kansainvälisiä verkostoija, rahoittajien tapaamisia sekä mittavia palkintoja.

Suomen kansallisen finaalin streamaukseen voi osallistua ja tulla mukaan kuuntelemaan kolmen finalistin pitchauksia. Linkki tapahtumaan löytyy Xamkin sivulta: https://www.xamk.fi/avoimen-amkn-kurssit/entrepreneurship-world-cup-finland-national-finals/.
Kilpailun sivut: https://entrepreneurshipworldcup.com/

Tapahtuman järjestää Global Entrepreneurship Network, MISK Global Forum ja Global Education Leadership Foundation. Suomen tapahtumaa koordinoi Xamk Pienyrityskeskus. Tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa.

Kuva 1: Viime vuoden Suomen edustaja, Marika Auvinen pitchaamassa liikeideaansa raadille Global Finals -tapahtumassa Saudi-Arabiassa. Tänä vuonna pitchaukset tapahtuvat verkossa.

Lisätiedot:

Elina Pöllänen, koordinaattori, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Pienyrityskeskus
elina.pollanen@xamk.fi, 040 144 7150