Kolmetoista tulevaa yrittäjää sai maaliskuussa päätökseen starttirahaan oikeuttavan Kipinä-yrittäjyysvalmennuksen Savonlinnassa. Vuoden alussa startannut valmennus tarjosi käytännönläheistä koulutusta ja henkilökohtaista sparrausta yrittäjyyden alkutaipaleelle. Osallistujat olivat liiketoimintansa suunnittelussa eri vaiheissa ja jotkut suunnittelevat yrityksen perustamista vasta myöhemmin tulevaisuudessa. Valmennuksen aikana on syntynyt myös useampi Y-tunnus.

Eläinklinikka Norppa avaa ovensa huhtikuussa

Yksi toimintansa pian käynnistävistä yrityksistä on Eläinklinikka Norppa. Ensi kuussa aloittava klinikka palvelee asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti ja klinikan yhteydestä löytyy myös Koirauimala Kuutti.

– Savonlinnan kokoisella paikkakunnalla on tärkeää miettiä, miten palveluita saataisiin tarjottua mahdollisimman monipuolisesti, taloudellista kustannusrakennetta unohtamatta. Tästä syntyikin idea perustaa klinikan yhteyteen myös koirauimala, joka palvelee kaikkia alueen koiria, kertoo eläinhoitaja ja klinikan osakas Anne-Mari Miettinen.

Ajatus eläinlääkäriaseman perustamisesta on kytenyt Miettisen mielessä jo pitkään ja tilaisuuden tultua siihen oli tartuttava. Klinikan taustalla on kaksi hoitajaa ja kolme eläinlääkäriä.

– Kaikilla meillä on jo kilometrejä uramittarissa, joten ammattitaitoa löytyy eläinlääkäripalveluiden tuottamiseen. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, avajaisia päästään juhlimaan huhtikuun alkupuolella, kertoo Miettinen innostuneena.

Kipinä-yrittäjyysvalmennus antoi uudelle yrittäjälle hyviä käytännön vinkkejä yrityksen pyörittämiseen ja toi esille asioita, joita ei aikaisemmin ollut osannut ajatella.

– Moni oman yrityksen toimintaan liittyvä asia kirkastui yhdessä pohtimalla ja valmennuksen aikana huomasin, että yrittäjän arki on samanlaista, olipa ala mikä tahansa. Olen erittäin tyytyväinen, että lähdin mukaan, Miettinen summaa.

Startup Booster Savonlinna -valmennus alkaa huhtikuussa

Roihu-hanke järjestää Savonlinnassa maksuttomia yrittäjyysvalmennuksia vielä seuraavan vuoden ajan. Seuraavaksi toteutetaan Startup Booster Savonlinna -valmennus, joka on tarkoitettu niille, jotka tarvitsevat liikeidealleen lean-mallin mukaista tukea kehitykseen ja verkostojen hankintaan. Tuote tai palvelu voi olla missä vaiheessa tahansa, alustava idea tai johonkin pisteeseen kehitetty tuote. Startup Booster -valmennus alkaa 25. huhtikuuta ja ilmoittautuminen on käynnissä.

Tulevista valmennuksista ja muista Roihu-hankkeen tapahtumista tiedotetaan hankkeen sivuilla www.xamk.fi/roihu sekä kaikille avoimessa Facebookin ROIHU-ryhmässä.

Roihu-hanketta koordinoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Pienyrityskeskus ja rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ESR-rahoituksella.

Lisätiedot:

Elina Pöllänen