Ammattikorkeakoulujen opiskelijat eri puolilta Suomea kilpailevat myyntitaidoistaan jo kymmenettä kertaa. Kouvolasta kovatasoiseen kilpailuun valikoitui neljä opiskelijaa, jotka voittivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa marras- ja maaliskuussa järjestetyt paikalliset karsinnat. Valtakunnallinen kilpailu huipentuu Turussa 11. huhtikuuta käytävään finaaliin, jossa opiskelijoiden tehtävä on myydä digitaalisen markkinoinnin palvelu kuvitteellisen yrityksen ostajalle.

Ryhmäkuva Xamkin tiimistä, joka osallistuu Best Seller Competition 2019 -kilpailuun. Iloiset opiskelijafinalistit ja opettaja hymyilevät lähikuvassa, joka on otettu luokkatilassa.
Xamkin huippumyyjätiimiin muodostavat Silva Virtanen (vas.), Aleksi Majasalmi, Atte Korpaeus ja alhaalla Maija Bellaouer, Lehtori Kirsi Rouhiainen (oik.) tsemppaa tiimiä voittoon.

Best Seller Competition on valtakunnallinen ammattikorkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jossa opiskelijat pääsevät näyttämään b-to-b-myyntiosaamistaan tositilanteessa. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu 24 opiskelijaa viidestä koulusta: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun lisäksi opiskelijoita on mukana Helsingin Haaga-Heliasta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Turun ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut ovat kevään aikana järjestäneet sisäiset karsinnat ja valinneet Turkuun oman oppilaitoksensa parhaat. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta finaaliin osallistuvat Maija Bellaouer, Atte Korpaeus, Aleksi Majasalmi ja Silva Virtanen.

Atte Korpaeus kertoo osallistuvansa kilpailuun, koska hän uskoo oppivansa valmennus- ja kisaprosessin aikana hyödyllisiä taitoja ja käytännön työkaluja vaativaan b-to-b-myyntityöhön.

– Samalla tulee kartutettua uusia verkostoja, jotka voivat toimia tärkeänä ponnahduslautana uran jatkoa ajatellen.

Ostajan profiili tietoon vasta tuntia ennen suoritusta

Kilpailijat ovat etukäteen tutustuneet myytävään tuotteeseen, kilpailun pääyhteistyökumppani Fonectan yhteystietopalvelu Kontaktiin, ja saaneet tietää yrityksen, jonka edustajalle he myyvät tuotteen. Varsinaisessa myyntitilanteessa kilpailijoilla on kaksikymmentä minuuttia aikaa vakuuttaa ostaja. Parhaimmat etenevät finaaliin, jossa kilpailijat ovat uuden haasteen edessä: finalistit saavat tietää ostajan profiilin vasta tuntia ennen suoritusta.

– Myyntityö on asiantuntijatyötä, jossa asiakkaan pitää aina olla keskiössä: ammattitaitoinen myyjä osaa etsiä jokaiselle asiakkaalle parhaimman ratkaisun ja auttaa asiakasta konkreettisesti. Meille Fonectalla myyntiosaamisen edistäminen on sydämenasia. Olimme viime vuonnakin kilpailussa mukana ja vaikutuimme opiskelijoiden tasosta. Finaalitilanne on jännittävyydessään varsinainen leijonan luola”, kertoo Fonectan myyntijohtaja Viktor Söderlund, joka toimii yhtenä kilpailun tuomareista.

Kilpailu on tärkeä kohtaamispaikka sekä opiskelijoille että yrityksille. Opiskelijat saavat kosketusta yrityselämään ja tapaavat alan ammattilaisia, samalla hioen b-to-b-myyntitaitojaan. Yritykset pääsevät tapaamaan tulevaisuuden tekijöitä ja rekrytoimaan uusia osaajia.

Kilpailun tuomaristo koostuu mukana olevien korkeakoulujen edustajista sekä yrityskumppaneista. Fonectan lisäksi tänä vuonna mukana ovat Canon, Elisa, Accountor, If, Academic Work, OP Turun Seutu, Precedo Consulting, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset sekä Mercuri International.

Lisätietoja

Mari Maunula, koulutusvastaava, myynnin ja markkinoinnin koulutusohjelma, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
p. 044 702 8510, mari.maunula (at) xamk.fi

Viktor Söderlund, myyntijohtaja, Fonceta Oy
p. 050 557 5812, viktor.soderlund (at) fonecta.com

Sini Jokiniemi; Best Seller Competition 2019 -kilpailun johtaja
Yliopettaja, myynti, Turun ammattikorkeakoulu
p. 050 5985 705, sini.jokiniemi (at) turkuamk.fi

Best Seller Competition on kansallinen korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jonka järjestää Turun AMK ja Haaga-Helia AMK. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä myyntiosaamisen näkyväksi tekeminen ja kehittäminen. Kilpailu järjestetään kymmenettä kertaa 11. huhtikuuta 2019 Turussa.

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.