Viime vuonna Kuvaa ja Muotoa -näyttelyyn tutustui noin 1500 kävijää. Xamkissa Game Designia opiskeleva Janika Kaarnioja jakoi avajaistarjoiluja vieraille, takana samassa työssä muuta Virta-yhteisön väkeä. Kuva: A. Säämänen

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden muodostama Virta muotoilijoiden yhteisö järjestää jälleen Kuvaa ja Muotoa -opiskelijatyönäyttelyn Kouvolan keskustassa. Paikkana toimii viimevuotiseen tapaan kauppakeskus Manskin Showroom kävelykadulla (Kauppalankatu 13).

Näyttelyyn on tulossa monipuolinen kattaus eri alojen osaamista, niin koruja, huonekaluja, pienesineitä, lyhytelokuvia kuin myös graafista taidetta ja puvustuksen osaamista. Esillä oli noin 60 työtä 40 opiskelijalta. Paikalla on aina Virran jäseniä kertomassa lisätietoja esillä olevista töistä ja vastaamassa näyttelystä herääviin kysymyksiin. Kaikille kävijöille on varmasti nähtävää ja ihmeteltävää!

Näyttely on avoinna 22.–30.3.2019 arkisin klo 11–18 ja viikonloppuisin klo 12–20.

Avajaispäivänä näyttely avataan kello 16. Avajaisissa on tarjolla elävää musiikkia ja myös pientä naposteltavaa. Päättäjäispäivänä näyttely suljetaan jo klo 16.

Näyttely on maksuton ja avoinna kaikille. Järjestäjät toivovat, että mahdollisimman moni, myös perheet, tulisivat tutustumaan näyttelyyn, sillä muotoilu ja taide kuuluvat kaikille, niin lapsille kuin varttuneemmallekin väelle.

Virta tekee näkyväksi muotoilun opiskelijoiden osaamista

Virta muotoilijoiden yhteisö toimii Xamkissa Kouvolan kampuksella. Sen tavoitteena on luoda opiskelijoille kontakteja ja tilaisuuksia ammattitaidon osoittamiseen ja saada opiskelijoiden töille arvostusta, sekä tuoda eri alojen opiskelijat toimimaan yhteistyössä. Xamkin opiskelijoiden vuonna 2017 perustama yhteisö toteuttaa erilaisia opiskelija- ja yritysyhteistyöprojekteja.

Kuvaa ja Muotoa -opiskelijatyönäyttely järjestetään nyt kolmannen kerran. Ensimmäisellä kerralla näyttelyn järjesti opiskelijajärjestö Kupla vuonna 2016 Kouvolan keskustassa. Jo ensimmäisenä vuonna tapahtumassa kävi runsaasti väkeä. Toisena vuotena näyttelyn järjesti jo Virta muotoilijoiden yhteisö. Näyttely oli Kauppakeskus Manskissa entisen Halosen tiloissa, keskellä Kouvolan kävelykadun vilskettä. Näyttelyssä vieraili noin 1500 kävijää viikon aikana.

Touko Joentausta, otojo002 @  edu.xamk.fi
Aapo Suominen, aapo.suominen @  edu.xamk.fi