Kyamkin aurinkovene on voittanut Design Award -palkinnon Alankomaissa käydyssä Dutch Solar Challenge -kilpailussa heinäkuussa. Kyamkin joukkue Midnight Sun Finland Solar Boat Team tuli kokonaiskilpailun kolmansiksi vaativimmassa Top-Class luokassa.

Design Award -palkinto jaetaan hyvästä suunnittelusta.  Kyamkin vene sai kiitosta hyvän muotoilun lisäksi käytettävyydestä. Palkinnon perusteluissa todetaan, että ”Veneessä yhdistyy aurinkoenergian tehokas hyödyntäminen hyvään veneen suunnitteluun. Vene pärjää hyvin vaihtelevissa kilpailuolosuhteissa ja on nopea, merikelpoinen ja kaunis.”

Kilpailu käytiin 2.- 9.7. Kilpailu käynnistyi Amsterdamissa ja päättyi Leeuwardeniin.  Kahdeksan päivän aikana ajettiin yli 200 kilometriä. Kisa koostui kolmesta pitkästä etapista (30-60 km), joiden lisäksi järjestettiin sprintti-, nopeus- ja endurance-kilpailuja.

Kilpailuun osallistui kaikkiaan lähes 40 venekuntaa eripuolilta maailmaa. Kyamkin suomalaisjoukkueen lisäksi osallistujia on Alankomaista, Belgiasta, Puolasta, Kiinasta, Bahrainista, Indonesiasta, Unkarista, Turkista, Yhdysvalloista ja Brasiliasta.

Vuoden 2014 venettä muokattiin

Kyamk kilpaili samalla veneellä kuin 2014 mutta tällä kertaa veneen kantosiivetkin olivat mukana. Siivistä suunniteltiin helposti irrotettavat ja lopulta niitä käytettiin vain muutamalla kilpailuosuudella

– Huonossa säässä ja pitkillä kilpailuosuuksillavenettä ajettiin ilman kantosiipiä. Tämä osoittautui hyväksi strategiaksi. Vene selviytyi maaliin kaikilta osuuksilta kelistä riippumatta, kertoo Kyamkin aurinkoveneprojektissa projektipäällikkönä toiminut kehitysinsinööri Mikko Pitkäaho.

– Kyamk saapui ensimmäiseltä pitkältä etapilta maaliin ensimmäisenä erittäin kovassa tuulessa ja sateessa. Vasta maaliintulon jälkeen kuulimme että etappi oli keskeytetty jo ensimmäisen 10 km jälkeen turvallisuussyistä, kilpailuorganisaatio ei vain ollut ilmoittanut asiasta meille. Protestista huolimatta saimme tuolta etapilta vain toisen sijan joka perustui 10 km nopeuteemme.

Joukkue onnistui kilpailutilanteessakin tekemään vaativia korjauksia kenttäolosuhteissa.

– Viimeisellä kilpailuosuudella Grouwsta Leeuwardeniin veneen vetolaite sain osuman matalalla kanavaosuudella ja vaihteisto hajosi. Huonoksi onneksi kaikki tapahtui keskellä peltoja joten emme päässeen paikalle huoltoautolla. Saimme kuitenkin lainaksi paikalliselta maanviljelijältä teräksisen ruuhen jolla soudimme paikalle noin 200 metrin matkan. Moottorin vaihto onnistui keskellä peltoa kolmen miehen voimin. Matkaa päästiin jatkamaan noin 40 minuuttia osuman jälkeen.

Kilpailu oli jälleen ainutlaatuinen kokemus koko joukkueelle.

– Reilun viikon aikana opittiin valtavasti ja luotiin kontakteja useisiin eurooppalaisiin kouluihin. Kilpailuun osallistujien välillä vallitsi upea yhteishenki.

Kuvia ja lisätietoja kisasta: