Liikunnallisen, aktiivisen elämäntavan edistäminen on kansanterveydellinen haaste ja tärkeää erityisesti ikääntyvässä Etelä-Savossa. Fyysisellä aktiivisuudella voidaan ehkäistä sairauksia ja vähentää merkittävästi terveydenhuollon kustannuksia.

Mikkelissä Saimaa Stadiumilla 13.3.2019 järjestettävä Active Life -seminaari kokoaa maailmalta yhteen hyvinvointialan kehittäjiä, joita kiinnostaa erityisesti Mikkelissä syntynyt, kokeilukulttuuriin perustuva liikunnallisen elämäntavan edistämisen malli.

Niin esiintyjä- kuin kuulijakunnaltaan kansainvälisen Active Life -seminaarin järjestää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Villages on Move Network -hanke. Mukana on osallistujia seitsemästä eri maasta. Seminaaria on toteuttamassa myös 30 uuden Wellbeing management -koulutusohjelman opiskelijaa.
Liikkumisen hyvistä käytännöistä ovat kuulolla useat Mikkelin seudun urheiluseurat ja kuntien edustajat.

Active Life – Effective tools for promoting physically active lifestyle -seminaarin ohjelma: www.xamk.fi/activelife

Unelmien liikuntapäivä onnistui Mikkelissä, Suomen Olympiakomitea kiittelee

Mikkeli on ollut alusta asti mukana toteuttamassa Unelmien liikuntapäivää, joka järjestetään valtakunnallisesti vuosittain 10.5.
Active Life-seminaarissa Olympiakomitean näkökulmasta erilaisia kampanjakokeiluja tulkitsee Matleena Livson ja paikalla on myös European week of sport –pyöräilykampanjan Mikkeliin ideoinut mikkeliläinen liikunnanopettaja Anna Haapalainen.

Active Life Labin ainutlaatuinen ympäristö ja ensimmäiset tutkimustulokset esittelyssä

Tutkimuspäällikkö Arto Pesola Xamkin Active Life Labista kertoo, miten tuolilta ylös nouseminen vaikuttaa hyvinvointiimme. Projektipäällikkö Viljo Kuuluvainen ja TKI-asiantuntija Susanne Kumpulainen avaavat Active Life Labissa tehtävää tutkimusta ja aidosti vaikuttavia hyvinvointipalveluja. Millaisia mitattuja tuloksia on saatu eteläsavolaisten elintapaohjauksessa yhteistyössä Essoten kanssa?

Nuorten liikkuminen kriisissä? Islannin ihme kertoo onnistumisesta

Tutkija Nanna Ýr Arnardóttir Islannista kertoo videoluonnossaan, miten Islanti on onnistunut nuorison hyvinvoinnin parantamisessa ja saanut vähennetyksi nuorten alkoholinkäyttöä. Tutkimus osoitti, miten kouluissa, joissa vanhemmat tuntevat lastensa ystävät ja tuntevat heidän vanhempansa, syntyy sosiaalista pääomaa. Oppilaat hyötyvät vanhempien välisestä yhteydestä ja vaikutus ulottuu tapaan käyttää päihteitä. Yhteisöllisyys tutkitusti synnyttää suojamekanismeja lapsille.

Nuorisopäällikkö Noora Lamponen Mäntyharjun Virkistyksestä valottaa, miten nuoret on otettu mukaan päätöksentekoon seurassa. Heillä on myös mahdollisuus toimia ja ideoida – mm. uusi tanssikisa MyMoves on nuorten ideoima ja toteuttama.

Maahanmuuttajia kotoutettu liikunnan avulla

Uusia yhteisöllisiä menetelmiä maahanmuuttajien kotouttamiseksi testattiin Xamkin Villages on Move Baltic -hankkeessa ja työ jatkuu Villages on Move Network -hankkeessa.
Käytännön työstä ja onnistumisista yhdessä Etelä-Savon ammattiopisto Esedun kanssa kertoo Petra Muraus Etelä-Savon liikunta ry:stä.

Maaseutu yllättää ideoillaan!

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu jatkaa jo toisessa Euroopan Unionin Erasmus+ Sport -ohjelman hankkeessa liikunnallisen elämäntavan edistämistä. Ohjelma tukee terveyttä edistävän liikunnan kehittämisprojekteja. Mukana Villages on Move Network -hankkeessa ovat Suomen lisäksi Liettua, Belgia ja Portugali.

Projektipäällikkö Marita Mattila Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniasta iloitsee siitä, että eri alojen toimijoiden törmäyttäminen ja kansainvälinen vertailu tuovat uutta nostetta ja intoa liikuntaharrastuksiin.

– Olemme aiemmin koonneet nettisovelluksen avulla sivulle www.villagesonmove.com/map jo yli 500 ideaa ja tapahtumaa, joita erityisesti maaseudun liikunta-alan toimijat voivat hyödyntää. Nyt on vuorossa ideoiden levittäminen kumppanimaasta toiseen, keskustelunavauksia, vaikuttamista ja yhteistyötä. Suomessa keskitytään vahvasti nuorten liikuntamahdollisuuksien esittelyyn ja muissa partnerimaissa ovat vuorossa lasten, aikuisten ja ikääntyneiden ideat, Mattila kiteyttää.

Marita Mattila, projektipäällikkö, Xamk, p. 050 312 5094, marita.mattila(at)xamk.fi
Viljo Kuuluvainen, projektipäällikkö, Xamk, p. 040 670 1695, viljo.kuuluvainen(at)xamk.fi