Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksella etsitään uusia digitaalisia ratkaisuja matkailu- ja ravitsemisalalle. Hackathon-tapahtumassa 12.-13.4. paikalliset matkailualan yritykset antavat haasteita ja toimeksiantoja Xamkin opiskelijoille, joilla on 24 tuntia aikaa niiden ratkaisemiseen.

Hackathon on intensiivinen kehittämis- ja kokeilutapahtuma – tekemällä oppimista, kokeilemista ja verkostoitumista. Sen avulla yrityksen ja kehittäjien välinen yhteistyö voi tuottaa tehokkaasti uudenlaisia ratkaisuja. Mikkelissä ”häkätään” nyt ensimmäistä kertaa matkailu- ja ravitsemisalalla. Päivän aikana kuullaan myös asiantuntijaluentoja pelillistämisestä, virtuaalimatkailusta sekä paikkatiedon ja data-analytiikan mahdollisuuksia.

Yrittäjät mukana toimeksiantajina

Hackathon-tapahtuma on syntynyt matkailu- ja ravitsemisalan yrittäjien digitaalisista kehittämistarpeista. Mikkelin kampuksella tapahtumassa on mukana n. 50 restonomi- ja IT- eli tietojenkäsittelyopiskelijaa sekä 6 toimeksiantajaa Etelä-Savon alueelta. Opiskelijoille ratkottavaksi erilaisia tehtäviä antavat Ollinmäen viinitila, Saimaan saaristo-ja veneilypalvelut, Kulttuurikeskus Tempo, Visit Savonlinna, Metsämuseo Lusto sekä Kahvila & hotelli Saima Savonlinnasta.
Tehtävät liittyvät digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen muun muassa matkailijan opastuksessa, palvelujen markkinoinnissa ja elämyksellisyyden kehittämisessä.

Saimaan Saaristo- ja Veneilypalvelut Oy:n yrittäjä Harri Kerkelän mukaan digitaalisuus haastaa matkailuliiketoiminnan jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. Yrittäjän tavoitteena on yllättää asiakkaat positiivisesti nykytekniikalla, joka helpottaa tiedon löytämistä ja palvelujen ostamista.

– Kaupankäynti siirtyy yhä enemmän verkkoon, mutta emme koe sitä ongelmana, hyötynä paremminkin. Mobiililaitteiden lisääntyessä olisi hyvä saada yrityksen informaatio kiinnostavasti esille ja lähelle asiakasta, Harri Kerkelä sanoo.

Tapahtuma järjestetään samanaikaisesti Lahden ammattikorkeakoulussa sekä virtuaalisesti neljällä eri ammattikorkeakoululla. Virtuaaliryhmien toimeksiantajana toimii Salpausselkä Unesco Global Geopark kansainväliseksi luontomatkailualueeksi -hanke. Tapahtuman kulkua ja tehtävien etenemistä voi seurata facebook.com/marahakkaa -sivuston kautta.

Hackathonista yhteistoimintamallia koko restonomikoulutukseen

Tapahtuman taustalla on valtakunnallinen ReKey – Restonomien koulutuksen ja elinkeinon yhteiskehittäminen -hanke, jossa on mukana kaikki Suomen 13 restonomikoulutusta tarjoavaa ammattikorkeakoulua Suomessa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hankkeen päätavoitteena on kehittää yhteistoimintamallia ammattikorkeakoulujen ja elinkeinoelämän välille, ja hackathon-tapahtuma on yksi keino edistää koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä.

Ohjelma Mikkelissä:

Torstai 12.4.2018

Mikkelin kampus, Patteristonkatu 3, Mikkeli / N-rakennus 2.krs, Xinno-tila

10.00: Saapuminen, yritysinfo, tehtävien jako

11.00: Tiimien esittäytyminen ja haasteiden esittelyt (Striimaus)

12.00: Paikkatiedon ja data-analytiikan mahdollisuudet, luento/ Antti Huttunen, Retkipaikka

(Striimaus Lahdesta)

12:45: Työskentelyn aloitus

15.30: Sparraus 1 (mentorit kiertävät ryhmät läpi)

17.00: Pelit ja VR matkailumarkkinoinnissa -luento/ Iiro Naamanka 3D–talo (Striimaus Mikkelistä, Xinno)

17.30: Ruokailu omaan tahtiin ravintola Dexissä

18.30: Idean ja sen hetkisen tuotoksen esittely (Striimaus)