Täysin uudenlainen kasvispohjainen välipalatuote RootFood nappasi voiton nuorille suunnatun Ruokaoivallus-kilpailun take away -välipalatuotesarjassa. RootFoodin kehittäjä Heidi Järvinen palkittiin 8.4.2019 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululla.

– Ruokaoivallus-kilpailulla haettiin ideoita kasvisruokiin ja mukaan otettaviin välipalatuotteisiin. Kilpailu järjestettiin nyt toisen kerran. Idean lisäksi kilpailutietoihin tuli liittää tuotteen resepti tai muu kokoamisohje sekä valokuva. Kilpailun konseptia on kehitetty eteenpäin, jotta kilpailun hyviä ideoita saadaan työstettyä pidemmälle kohti valmista tuotetta, projektipäällikkö Taina Harmoinen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkista kertoo.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu järjesti nuorten valtakunnallisen ruokainnovaatiokilpailun 16-29-vuotiaille opiskelijoille. Kilpailuaika oli 17.9.2018–31.10.2018. Arviointiraati valitsi kummastakin sarjasta parhaimmat työt jatkokehittelyyn. Parhaimmisto sai vinkkejä kilpailutöidensä jatkokehittelyyn sekä myöhemmin myös asiantuntija-apua.  Kilpailun lounassarjan voittaja porkkanalettu-härkislasagne palkittiin helmikuussa.

Kilpailutöiden arviointikriteereinä olivat aistinvaraisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuus, käyttökelpoisuus, ekologisuus ja kestävyys sekä kotimaisuus ja uusien proteiinilähteiden käyttö. Xamk palkitsee molempien sarjojen voittajat 1000 euron tunnustuspalkinnoilla.

RootFood voitti Take away -välipalatuotesarjan

Lappeenrantalainen Heidi Järvinen innovoi RootFoodin, joka on täysin kotimaisista juureksista valmistettava juuresremmi. Remmin raaka-aineeksi sopivat hyvin monet juurekset ja erilaisia makuvivahteita remmeihin saadaan esimerkiksi yrttimausteilla. Tuotteen kotimaisuusaste on korkea. Arviointiraati piti RootFoodia erittäin innovatiivisena ja käyttökelpoisena välipalatuotteena sellaisenaan tai täytettynä, ruoka-annosten koristeena ja vaikkapa sushien kääreenä merilevän sijasta.

Heidi Järvinen opiskelee muotoilua Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Kouvolassa. Hän on kokeillut ja kehitellyt RootFoodiin erilaisia makuvaihtoehtoja kilpailun aikana ja valmistanut niitä kotikeittiössä koemarkkinointiin. Koemarkkinoinnissa RootFood on saanut hyvän vastaanoton. Heidi Järvisellä on tavoitteena jatkaa RootFoodin kehittelyä ja tuotteistamista, kun hän saa opiskelunsa päätökseen tänä keväänä.

Take away -välipalatuotesarjan yleisön suosikkina palkittiin tuotepalkinnoin molemmat loppukilpailuun selvinneet kilpailutyöt: Heidi Järvisen RootFood ja kuopiolaisten opiskelijoiden Marika Luukkosen ja Sanna Nylundin ideoima Fresh & Crunchy -välipalabaari.

Lisätietoja:

Taina Harmoinen, projektipäällikkö, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, p. 040 662 5560, taina.harmoinen(at)xamk.fi, www.xamk.fi, www.ruokaoivallus.fi

Heidi Järvinen, p. 050 518 8626, jarvinen.m.heidi(at)gmail.com

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu järjesti Ruokaoivallus®-kilpailun osana TKI-toimintaa kestävän hyvinvoinnin vahvuusalalla. Patentti- ja rekisterihallitus myönsi 30.11.2017 Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tavaramerkin Ruokaoivallus-logolle ja nimelle.