Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Petteri Koskelle Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansiomitalin kultaisin ristein. Ansiomitalia Petterille haki Suomen Valmentajat ry ja Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia. Lämpimät onnittelu Petterille!

Naprapatian opettajana Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikössä Xamkissa työskentelevä Petteri sai tunnustuksen vaikuttavasta ja pitkäjänteisestä työstään liikunnan ja urheilun parissa. Hän on toiminut laaja-alaisesti erilaisissa valmennus-, kuntovalmennus- ja kehittämistehtävissä.

– Muistaminen ja työn arvostus ovat minulle arvokkaita asioita, kuten varmasti kaikille! Merkittävintä kilpaurheiluvalmennuksessa minulle on luonnollisesti omien valmennettavien, olipa kyseessä sitten joukkueet tai yksilöurheilijat, menestyminen niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä kilpakentillä. Merkityksellistä on myös, että on voinut samalla antaa valmennettaville valmiuksia menestyä ja kasvaa ihmisinä urheilu-uran ulkopuolella, opiskelussa ja työelämässä. Iso asia on myös se, että olen saanut mahdollisuuden toimia urheilun ja koulutuksen asiantuntijana suunniteltaessa urheilijoiden kaksoisuraa korkeakouluihin, Petteri kertoo.

Petterin ansioluettelo on pitkä! Hän on toiminut muun muassa Olympiakomitean Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu -asiantuntijaryhmän jäsenenä 2020–2021, kehitystyön asiantuntijatehtävissä Suomen Hiihtoliiton nuorten alppihiihtäjien vammojen ennaltaehkäisyssä 2004–2011 ja Rukan Alppihiihtoyhdistys ry:n puheenjohtajana 2009–2010. Valmennustehtäviä hän on tehnyt esimerkiksi Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian urheiluakatemiavalmentajana 2004–2022 sekä kuntovalmentajana KTP-koripallo ry U16-17 -seurassa 2021–2022 ja KTP-Basket miesten liigajoukkueessa 2008–2021.

Yläkuva: Petteri Koski opettaa naprapatian opiskelijoita Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksella 17.5.2023.