Noin 70 kuitu-ja prosessiteollisuuden asiantuntijaa yrityksistä ja tutkimuslaitoksista kokoontuu 31.8.–1.9.2016 Rantasalmelle Hotel & Spa Resort Järvisydämeen. Tavoitteena on esitellä uusia innovaatioita ja hioa uutta liiketoimintayhteistyötä. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

FiberTech 2016 -teollisuuspäivät järjestää Mikkelin Ammattikorkeakoulun Kuitulaboratorio. Tilaisuuden pääyhteistyökumppanit ovat Andritz, Honeywell ja Wetend Technologies Oy.

– Kuitulaboratorio on toiminut nyt 10 vuotta, ja on tärkeää koota yhteen asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneita. Samalla saamme nostettua keskusteluun kehitysideoita, joita voimme olla jatkossa edistämässä, Kuitulaboratorion päällikkö Tapio Tirri sanoo.

Tilaisuudessa esillä ovat kuitu- ja paperiteknologian uusimmat innovaatiot ja ajankohtaiset teknologiset mahdollisuudet, joita tutkimuslaitokset ja yritykset kehittävät tavoitteenaan uudet liiketoiminnat ja työpaikat Suomeen.

Uusia mahdollisuuksia pk-yrityksille

Asiantuntijapuheenvuoroissa kuullaan metsäteollisuuden uusista teknologiaratkaisuista ja ajankohtaisista kehityshankkeista. Savonlinnan alueen erikoistuneet pk-teknologiayritykset esittelevät osaamistaan suurille yrityksille ja hakevat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

– Olemme yhteistyössä Andritzin kanssa kehittäneet tuoteratkaisuja kuidun käsittelyyn. Kehitystyössä meidän ohutlevyosaaminemme on yhdistetty asiakkaan prosessi- ja myyntiosaamiseen. Näillä tuotteilla on jo nyt merkittävä työllisyysvaikutus Savonlinnassa sijaitsevaan tuotantoomme, hallituksen puheenjohtaja Timo Juutilainen Control Express Finland Oy:stä kertoo.

Teollisuuden digitalisaatio ja teollinen internet ovat tulevaisuutta

Prosessiteknologian rinnalla tilaisuuden tärkeä teema on teollisuuden digitalisaatio ja teollinen internet. Metsäteollisuus on ollut Suomessa teollisuusautomaation ja mittaustekniikan kansainvälinen edelläkävijä. Nyt käynnissä oleva teollinen murros on tärkeä mahdollisuus Savonlinnan alueen teknologiateollisuudelle.

– Teollinen internet on suuri mahdollisuus Savonlinnan alueen elinkeinoelämälle. On tärkeää, että alueen oppi- ja tutkimuslaitokset sekä yritykset yhteistyössä hyödyntävät tämän mahdollisuuden uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, sanoo johtaja Markku Hollström Elisa Oyj:stä.

Hollström on yksi päivien noin 20 ajankohtaisesta puhujasta. FiberTech 2016 -teollisuuspäivät 31.8.–1.9.2016 Rantasalmella, Hotel & Spa Resort Järvisydän, Porosalmentie 313.

Lisätiedot: Tapio Tirri, Kuitulaboratorion päällikkö, Mikkelin ammattikorkeakoulu, p. 040 582 8468, tapio.tirri(at)mamk.fi