Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat järjestävät 21.11.2019 klo 10-12.30 TEDx-tapahtuman Kouvolan kampuksella. Teemana on The future is today. Järjestävä yli 30 opiskelijan ryhmä koostuu International Business -koulutuksen opiskelijoista, joista 10 on suomalaisia ja loput ulkomaalaisia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita.

Kyseessä on ensimmäinen TEDxXamk-tapahtuma, joka syntyi, kun opiskelijat itse valitsivat heitä kiinnostavat aiheet ja kutsuivat nimekkäitä, kovan luokan asiantuntijoita kertomaan ratkaisuista globaaleihin ongelmiin. Kaikki puhujat tulevat ilman palkkiota pitämään TEDx-sääntöjen mukaisia alle 18 minuutin puheita englanniksi.

TEDxXamk-puhujat ovat Mari Pantsar Sitrasta, Ville Virta SATOsta, Antti Merilehto AI Strategy Companysta ja Heta Heiskanen ympäristöministeriöstä. Heillä kaikilla on visio, miltä ihmiskunnan tulevaisuuden pitäisi näyttää. Puheenaiheina ovat tulevaisuuden työ ihmisten ja koneiden välillä, kiertotalous, ilmastonmuutos ja startup-yritykset.

Tapahtuma on kutsuvierastilaisuus, ja sitä voi seurata myös livestriimattuna  Kasarmiravintolan auditoriossa, osoitteessa Paraatikenttä 5. Tilaisuudesta tehty video löytyy 48 tunnin kuluttua tapahtumasta YouTubesta nimellä TEDxXamk.

Vuodesta 2009 lähtien TEDx-tapahtumat ovat keränneet ihmisiä jakamaan TED-tyylisen kokemuksen. Osa parhaista TEDx-puheista päätyy ted.comiin, jossa ne ovat saaneet miljoonia katselukertoja ympäri maailmaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Lehtori Sara Czabai-Leppänen