Savonlinnan alueen teknologiayrityksillä on merkittäviä kasvutavoitteita, mutta osaamista on vahvistettava erityisesti maailman markkinoille suunnatessa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Ammattiopisto Samiedu ja Etelä-Savon ammattiopisto Esedu kouluttavat alueen yrityksistä teknologiateollisuuden tulevaisuuden osaajia kaksivuotisessa hankkeessa. Täsmäkoulutuksilla tavoitellaan osaamisen kasvua ja siten lisää tilauksia ja asiakkaita savonlinnalaisyrityksille kotimaassa ja maailmalla.

Yrityksille tehdyn osaamiskyselyn perusteella alueen teknologiateollisuuden näkymät ovat positiiviset ja työpaikkoja on tarjolla, kunhan osaavaa työvoimaa riittää. Nykyisenkin henkilöstön teknologiaosaamista on tarpeen vahvistaa.
Teknologia- ja liiketoimintaosaamista lisääviä koulutuksia toteutetaan yritysten tarpeista käsin, mikä tuo aitoa hyötyä yrityksille.

– Olemme saaneet vastaukset noin 30 alan yritykseltä ja niistä noin puolet tähtää lähivuosina merkittävään kasvuun. Osaamisen lisäämiselle on siis olemassa selvä tilaus, projektipäällikkö Pekka Takku Xamkista korostaa.

Projekti on käynnistynyt vauhdikkaasti ja tiistaina 17.4. noin 30 alueen teknologiateollisuuden työntekijää perehtyy metallien 3D-tulostukseen Savonlinnassa järjestettävässä koulutuksessa.

– Yritysten tarve uusimmalle ainetta lisäävän valmistuksen ja 3D-tulostusteknologian soveltavalle osaamiselle tuli selkeästi esille Xamkin, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja alan yritysten yhteisessä kehityskeskustelussa jokunen viikko sitten. Päätimme nopeasti järjestää alan yrityksille lisäkoulutusta aiheen ympäriltä, nuorempi tutkija Ville Laitinen LUTista sanoo.

Lisäkoulutuksen tarpeen allekirjoittaa myös toimitusjohtaja Kaj Lindh Savonlinna Works Oy:stä.
– 3D-tulostus kehittyy nopeasti ja sen käytön lisäämisen tärkeys korostuu koko ajan. Tietoa siis tarvitaan, toteaa Kaj Lindh.

Koulutustilaisuuksia on jatkossa suunnitteilla ainakin kunnossapidon, automaation, robotiikan sekä tuotantojärjestelmien johtamisen aloilta Savonlinnan, Mikkelin ja Pieksämäen seuduilla.

Teknologiateollisuuden tulevaisuuden osaajat Etelä-Savossa Tekos 2020 -projekti jatkuu vuoden 2020 kesään asti, ja sen tavoitteena on kilpailuetua lisäävä osaamistason nosto alueen yrityksissä ja yritysverkostoissa.

Hanke toteutetaan ajalla 1.2.2018 – 31.7.2020 ja rahoitus on Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmasta. Alueellisesti hanketta rahoittaa oppilaitosten ja Euroopan Unionin sosiaalirahaston lisäksi Etelä-Savon Ely-keskus.

Projektipäällikkö Pekka Takku, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, pekka.takku@xamk.fi,  p. 040 3584209
Tutkimusjohtaja Lasse Pulkkinen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, lasse.pulkkinen@xamk.fi, p. 044 5715861