Muuttuva Kymenlaakso -tulevaisuusverstas 21.4. kutsuu maakunnan eri toimijat tekemään maakunnan yhteistä tulevaisuutta jo neljännen kerran. Verkkotapahtumassa pureudutaan tulevaisuuteen osaamistarpeiden ja muutosilmiöiden kautta. Tuoko muutos mukanaan haasteita vai mahdollisuuksia?

Keskiviikkona 21.4.2021 klo 12-16 järjestettävä Muuttuva Kymenlaakso -tulevaisuusverstas on maakunnan eri sidosryhmiä osallistava verkkotapahtuma. Mukaan ovat tervetulleita kaikki Kymenlaakson tulevaisuuden näkymistä kiinnostuneet. Tapahtumassa tarkastellaan tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista sekä työelämän edustajien ja koulutustoimijoiden että opiskelijoiden näkökulmat yhdistäen.

Tällä kertaa tulevaisuusverstaassa katse on erityisesti maakunnan elinvoimaisuudessa ja sitä haastavissa trendeissä. Kymenlaakso on yksi niistä alueista, joissa väestörakenteen muutokset ovat erityisen suuria: väestö vanhenee ja syntyvien määrä laskee. Toisaalta globaalit muutokset, kuten digitalisaatio ja uudet teknologiat tarvitsevat uudenlaisia osaajia.

Tulevaisuusverstaaseen odotetaan yli 150 osallistujaa. Tilaisuuteen ilmoittautuminen on auki Kymenlaakson maakuntaliiton verkkosivuilla 18.4.2021 asti osoitteessa ennakointi.kymenlaakso.fi/tapahtumat

Tietoa ja tekemistä: tulevaisuuteen katsotaan yhdessä

Tulevaisuusverstaassa työskennellään pienryhmissä, joissa etsitään konkreettisia ratkaisuja maakunnan hyväksi ja pyritään kääntämään uhat mahdollisuuksiksi.

Tapahtumassa työskentely rytmittyy innostavien puheenvuorojen väliin. Yleiskuvaa Kymenlaaksoa kohtaavista muutoksista linjataan verstaan avauspuheenvuorossa Etukeno-hankkeen projektipäällikkö Irina Kujanpään johdolla. Terveiset ennakoinnin ja osaamisen kehittämisen kentältä kertoo Sitran Tapio Huttula. Puheessaan Huttula tutustuttaa kuulijat työelämän ja osaamisen uudistamisen menestyksen avaimiin tulevaisuuden muutosvoimia ymmärtäen.

Salon kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi puolestaan kertoo esimerkkejä, miten kaupungin elinvoimaisuutta haastaneet tilanteet kohdattiin skenaarioiden avulla, ja kehityshankkeet rakentavat jälleen onnistuneesti Salon kilpailukykyä. Tilaisuuden päättää Kymenlaakson liiton aluekehitysasiantuntija Mia Hämäläinen.

Tulevaisuusverstas toteutetaan yhteistyössä maakunnan eri toimijoiden kanssa. Verstaan toteutuksesta vastaa Etukeno – nopea työllistyminen Kymenlaakson tunnistetuille osaajapula-aloille -hanke. Hankkeessa mukana ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekami, Kouvolan seudun ammattiopisto Ksao ja Kouvolan aikuiskoulutussäätiö Taitaja.

Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.

Yhteistyökumppaneina verstaan toteutuksessa ovat muun muassa Kymenlaakson kauppakamari, Kymen yrittäjät, Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Kymenlaakson liitto.

Kati Viljakainen
TKI-asiantuntija