Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun haki 30.3. päättyneessä kevään yhteishaussa 4146 ensisijaista hakijaa. Yhteensä hakijoita oli 13314. Xamkin kokonaisvetovoima eli ensisijaisten hakemusten määrä yhtä aloituspaikkaa kohden oli 2,1.

Kevään 2. yhteishaussa haki 4146 ensisijaista hakijaa ja 13314 hakijaa yhteensä.Valtakunnallisesti korkeakoulujen aloituspaikkamäärät kasvoivat ja hakijamäärät laskivat tänä keväänä.  Laskua hakijamäärässä on valtakunnallisesti noin 13 %. Xamkissa kaikkien hakijoiden määrä laski noin 6 % ja ensisijaisten hakijoiden määrä noin 14 %. Xamkin vetovoimaluku edellisvuonna oli 2,43.

Vetovoimaisimpia amk-koulutuksia tänä keväänä olivat verkossa toteutettavat tietojenkäsittelyn ja logistiikan tradenomikoulutukset. Muita vetovoimaisia amk-koulutuksia olivat kyberturvallisuuden ja peliohjelmoinnin insinöörikoulutukset sekä ensihoitajakoulutus.

Ylemmistä AMK-tutkinnoista vetovoimaisin oli palvelumuotoilun koulutus. Kiinnostusta herättivät myös sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen sekä mielenterveyshoitotyö.

–          Verkkokoulutusten suosio pysyy edelleen korkealla tasolla, sen sijaan perinteisten päiväopintojen suosio näyttäisi laskevan. Tämä kertoo siitä, että opiskelussa halutaan joustavuutta. Moni opiskelija haluaa ehkä tehdä työtä opintojen ohella ja verkko- tai monimuoto-opinnoissa tämä on mahdollista, toteaa Xamkin toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen.

Kevään haussa oli tarjolla yhteensä 2004 aloituspaikkaa ja 66 hakukohdetta, kahdeksalta eri alalta. Valintojen tulokset ilmoitetaan viimeistään 8.7. ja opiskelupaikka on vastaanotettava viimeistään 15.7. Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2022.

Suosituimmat koulutukset kampuksittain

Kotka

–          Tradenomi (AMK), logistiikka, verkkototeutus

–          Insinööri (AMK), kyberturvallisuus, päivätoteutus