Uudet yritysideat kilpailivat perjantai-iltapäivänä 14.6. paikasta kansainvälisessä yrittäjyyskilpailussa, joka järjestetään Riadissa Saudi-Arabiassa marraskuussa 2019.

Ideaansa olivat esittelemässä, eli startup-kielellä pitchaamassa neljä Roihu-hankkeen Startup Booster Savonlinna -valmennuksen osallistujaa. Parhaaksi ideaksi valikoitui Saimaa Kissahostelli -ideallaan Xamkin opiskelija Marika Auvinen.

– Mahtava tunne, että pääsen viemään Saimaan aluetta ja kissahostelli-ideaani maailmalle! Minulla on konseptiin paljon jatkokehitysajatuksia. Virtuaalitodellisuus ja virtuaalimatkailu ovat oleellinen osa konseptia, kommentoi vastavalittu voittaja Marika Auvinen.

Entrepreneurship World Cup kilpailussa on mahdollisuus luoda kansainvälisiä verkostoja, tavata rahoittajia sekä voittaa mittavia palkintoja. Valmennuksen parhaaksi valitun yritysidean lähettää kilpailuun Xamkin Pienyrityskeskus.

Kahdeksan viikon prässi

Osallistujien läpikäymää startup-valmennusta voisi kutsua suurpaineprojektiksi, jossa yritysideoita kehitetään eteenpäin lyhyen ajan sisällä. Kahdeksan viikkoa kestäneessä valmennuksessa tavoitteena oli saada uusi tuote tai palvelu mahdollisimman nopeasti markkinoille ja oikeiden asiakkaiden testattavaksi.

– Saimme valmennukseen ilahduttavan paljon myös opiskelijoita mukaan. Oli todella mielenkiintoista seurata ideoiden kehittymistä. Itse olisin lähettänyt kaikki jatkoon, onneksi minun ei tarvinnut tehdä valintaa, kertoo hankkeen koordinaattori Elina Pöllänen.
Vaikeaa valintaa olivat tekemässä Savonlinnan kaupungin elinkeinoasiantuntija Jarmo Häkkinen sekä uuden yrittäjyyden asiantuntija Jari Handelberg Xamkin Pienyrityskeskukselta.

– Kaikki ideat olivat hyviä, mutta yksi täytyi valita, kommentoivat tuomarit päätöksensä jälkeen.

Maailma on avoin kaikille

Startup Booster Savonlinna -valmennusta oli vetämässä startup-kehittämisen neljä asiantuntijaa ja valmennus pidettiin EWC-kilpailua silmällä pitäen kaksikielisesti, englanniksi ja suomeksi.

-Muutenkin olemme halunneet rohkaista osallistujia suuntamaan katseen ei vain Savonlinnaan tai Etelä-Savoon, vaan lähtemään rohkeasti rakentamaan verkostoja ja mahdollisuuksia kansainvälisesti. Toivon, että kaikki jatkavat ideoidensa kehittämistä eteenpäin, vaikka tänään valittiinkin vain yksi jatkoon, Pöllänen summaa.

Roihu-hanketta koordinoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin Pienyrityskeskus ja rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ESR-rahoituksella.

Kuvassa Startup Booster Savonlinna -valmennuksen yritysideakilpailun voittaja Marika Auvinen.

Lisätiedot:
Hankekoordinaattori Elina Pöllänen