Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun muotoilun osaaminen on jälleen esillä Helsinki Design Weekissä ja Habitare-messuilla 13.–17.9. Mukana suunnittelussa, järjestelyissä ja tapahtumissa on sekä opiskelijoita että henkilökuntaa.

Iloista jännitystä messuvalmisteluihin on tuonut Xamkin opiskelijoiden menestyminen Habitare-suunnittelukilpailussa jo toistamiseen! Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun ensimmäisen vuoden opiskelijat Vilja-Riina Erkamo ja Pasi Lehtinen pääsivät finaaliin Black & Light -teoksellaan. Muut kolme finalistia ovat Aalto-yliopistosta.

Kilpailun voittajat julkistetaan 13.9.2017 Habitare-messuilla. Pääpalkinto on 5 000 euroa.

Xamkin messuosasto 6D60 löytyy Habitaren The Block -korttelista. Osaston ovat toteuttaneet sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun opiskelijat osana näyttelysuunnittelun opintojaksoa. Opiskelijoita ohjannut opettaja Ari Kanerva antoi ryhmälle vapaat kädet suunnitella osasto, vain värit ja seinärakenteet olivat ennalta määriteltyjä.

Myös messuosastolla esiteltävät tuoteideat ja niiden mallikappaleet ovat sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun opiskelijoiden kädenjälkeä; mukana oli yhteensä 13 opiskelijaa. Työt on suunniteltu ja toteutettu keväällä 2017 kalustesuunnittelun opintojaksolla opettaja Saara Renvallin ohjaamana. Töiden teemana on Container, kaluste joka toimii myös säilytysratkaisuna.

Viimeistä vuottaan opiskeleva Sari Keronen toimii messuprojektin vetäjänä ja suorittaa samalla opintoihin liittyvän työharjoittelun.

– Tämä on ollut hieno projekti, sillä olemme ensinnäkin tehneet opiskelijaryhmänä tiivistä ja hyvää yhteistyötä. Olemme saaneet mielettömän paljon aikaan ajatellen, että 5 opintopisteen opintojaksolla sekä suunnittelimme että toteutimme esiteltävät kalustemallit. Lisäksi olemme saaneet paljon apua Xamkin henkilökunnalta käytännön asioissa ja tietenkin opettajilta messuosaston ja esille tulevien tuotteidemme suunnitteluun ja toteutukseen liittyen, Sari kuvailee projektin etenemistä.

– Kalusteiden suunnitteluprosessi oli erityisen antoisa. Opettajamme Saara Renvall haastoi meitä ajattelemaan uudella tavalla, siirtymään pois omalta mukavuusalueeltamme. Tuloksena on innovaatioita ja ainutlaatuisia kalusteita, jotka etsivät ratkaisua säilytysongelmiin. Kannattaa siis tulla tutustumaan osastoomme, Sari jatkaa.

Opiskelijat etsivät töissään ratkaisuja säilytysongelmiin. Kuvassa Sari Kerosen, Antonio Barrienuevon ja Vivian Pohjasen kalustemallit. Kuvat: Alina Tynys

Palvelumuotoilun Q&A-tapahtuma SkyWheelissä

Xamkissa palvelumuotoilun ylempää AMK-tutkintoa suorittavat Sofia Forsberg ja Johanna Säynäjäkangas puolestaan jalkautuvat Helsinki Design Weekille. He organisoivat palvelumuotoilun Q&A-tapahtuman, jossa he sparraavat ja innostavat yrityksiä yhdessä opiskelijakollegoidensa kanssa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta palvelumuotoilusta ja sen mahdollisuuksista liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisessä.

Tapahtuma järjestetään Helsinki SkyWheelissä perjantaina 15.9. klo 16–18 ja siihen voi osallistua kahdella tavalla: osallistumalla SkyWheelin gondolivaunussa yrityskohtaiseen ja vartin mittaiseen sparraukseen tai osallistumalla ständillä kaikille avoimeen sparraustilaisuuteen.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
koulutusjohtaja Jorma Fagerström, 044 702 8933, jorma.fagerstrom@xamk.fi

Habitare-suunnittelukilpailu:

opiskelija Vilja-Riina Erkamo, etunimi.sukunimi@edu.xamk.fi

opiskelija Pasi Lehtinen, etunimi.sukunimi@edu.xamk.fi
Habitare-suunnittelukilpailu 2017 -sivut

Messuosaston ja kalustemallien suunnittelu:

opiskelija Sari Keronen, etunimi.sukunimi@edu.xamk.fi
opettaja Ari Kanerva, info (at) arikanerva.com