Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) ja Anglia Ruskin University (ARU) vahvistavat opetukseen, tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä kansainväliseen opiskelija- ja henkilöstövaihtoon liittyvää yhteistyötään. Yhteistyösopimuksen allekirjoittivat tänään 4.12.2018 Acting Vice Chancellor, Prof. Roderick Watkins (kuvassa keskellä) Anglia Ruskin Universitystä sekä Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko (kuvassa oikealla) ja toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen.

–  Yhteistyösopimus Anglia Ruskin Universityn kanssa on askel kohti laajempaa kansainvälistymistä, jonka Xamk on asettanut strategiseksi tavoitteekseen, toteaa Xamkin hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko.

–  Tämä sopimus vahvistaa Xamkin kansainvälistymistä ja luo erinomaiset edellytykset koulutuksen ja asiantuntijuuden kehittämiseen merkittävän eurooppalaisen osaamisklusterin kanssa. Yhteistyö tuo mukanaan myös yrittäjyys- ja startup -ympäristön, joka mahdollistaa Xamkin toimialueen yrityksille osaamisen vaihtamisen Cambridgen alueen yritysten kanssa, rehtori Heikki Saastamoinen kertoo.

– Olemme erittäin iloisia uudesta yhteistyöstämme Xamkin kanssa. Kumppanuudesta on etua sekä Anglia Ruskin Universitylle että Xamkille, ja meillä on yhteinen kunnianhimo kehittää tutkimusta, kansainvälistä vaihtoa, yrittäjyyttä ja opiskelijoiden mahdollisuuksia jatko-opintoihin. Odotamme innolla monipuolista kumppanuutta, jota voimme yhdessä kehittää pitkällä aikavälillä, toteaa Acting Vice Chancellor, Prof. Roderick Watkins Anglia Ruskin Universitystä.

Opiskelijoille ja henkilökunnalle väylä jatko-opintoihin Cambridgeen

Yhteistyön taustalla on aiempi sopimus, joka solmittiin huhtikuussa 2018 Cambridgeen tehdyn vierailun tuloksena. Nyt allekirjoitettu sopimus täsmentää käytännön yhteistyömuotoja.

Ensinnäkin Xamk voi nyt tarjota opiskelijoilleen suoran väylän jatkaa AMK-tutkinnon jälkeen maisteriopintoihin arvostettuun Anglia Ruskin Universityyn, joka on 350:s maailmanlaajuisessa yliopistojen The Times Higher Education -rankingissa. Xamkin opiskelijat saavat sopimuksen myötä etua hakiessaan jatko-opintoihin Cambridgeen, ja Xamk voi kertoa mahdollisuudesta jo opiskelijarekrytoinnin yhteydessä.

–  Myös Anglia Ruskin Universityn opiskelijat voivat hakea Xamkin ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen. Lisäksi Xamkissa ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneet sekä Xamkin henkilökunta voivat hakea tohtoriopintoihin Anglia Ruskin Universityyn. Tämä on merkittävä avaus ammattikorkeakoulukentällä, toteaa Xamkin hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko.

Toinen keskeinen yhteistyömuoto on innovatiivisten, uusien tutkimus- ja kehityshankkeiden yhteinen valmistelu ja toteuttaminen. TKI-yhteistyössä keskitytään molemmille korkeakouluille yhteisiin tutkimusaloihin.

Kolmas osa sopimusta on osaamisen vaihdon lisääminen. Tavoitteena on vahvistaa ja syventää opiskelijoiden ja henkilökunnan Erasmus-vaihtoa. Xamk haluaa lisätä etenkin Anglia Ruskin Universityn opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta Xamkin kampuksille.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen, 050 312 5151, heikki.saastamoinen (at) xamk.fi
hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko, 040 670 5509, jyrki.koivikko (at) evl.fi

Anglia Ruskin University