Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk Oy:n hallitus päätti kokouksessaan 4.10.2019 käynnistää strategisen elinvoimaohjelman laatimisen Kaakkois-Suomessa. Asiaa valmistelee rehtori, toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen. Kotkan, Kouvolan, Mikkelin ja Savonlinnan kaupunkien omistaman Xamkin tehtävänä on erityisesti Kaakkois-Suomen elinkeinoelämän kehittäminen ja uuden osaamisen tuottaminen alueelle.

– Xamkille ja muille alueellamme toimiville korkeakouluille on tärkeää edistää Kaakkois-Suomen elinvoimaisuutta, ja se onnistuu parhaiten yhdessä tekemällä. Siksi pyydämmekin yhteiseen valmistelutyöhön nyt ensivaiheessa mukaan Aalto-yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja vuoden alusta käynnistyvän LAB-ammattikorkeakoulun rehtorikunnat, hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko kertoo.

Tavoitteena on, että elinvoimaohjelma valmistuu vuonna 2020. Siinä määritellään alueen korkeakoulutoiminnan keskeiset tavoitteet ja yhteistyö. Ohjelma keskittyy käytännön yhteistyöhön koulutuksessa sekä tutkimus- ja kehitystoiminnassa. Tavoitteena on hallinnollisten järjestelyiden sijaan konkreettiset toimet yritysten ja muiden toimijoiden tukemiseen työpaikkojen synnyttämiseksi ja turvaamiseksi ja korkeakoulutetun työvoiman varmistamiseksi.

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko, 040 670 5509, jyrki.koivikko @  xamk.fi
toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen, 050 312 5151, heikki.saastamoinen @  xamk.fi