Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on käynnistänyt musiikin visualisointikilpailun, jossa tarkoituksena on visualisoida Jean Sibeliuksen 3. Sinfonia. Voittajateokset esitetään kesällä 2020 Mikkelin Musiikkijuhlilla. Kilpailussa mikä tahansa taidemuoto on mahdollinen ja sallittu.

Kaikille avoimessa Synestesia-kilpailussa tehtävänä on visualisoida Sibeliuksen 3. Sinfonia siten, että kukin sinfonian osa muodostaa oman kilpailuteoksensa. Visualisoitavan osan voi valita vapaasti. Kilpailuteoksen voi halutessaan lähettää myös useampaan osaan, mutta jokainen arvioidaan kuitenkin erikseen. Visualisoinnissa voi hyödyntää mitä tahansa taidemuotoa, mutta kilpailuteos on voitava esittää mp4-videomuotoisena.

Visualisointi esitetään Mikkelin Musiikkijuhlien päätöskonsertissa

Voittajateokset esitetään Mikkelin Musiikkijuhlien Finnish Fantasia -päätöskonsertissa 12.7.2020 klo 19 konsertti- ja kongressitalo Mikaelissa. Konsertin avaa Ludvig van Beethovenin Pastoraalisinfonia, jonka aikana Mikaelin Martti Talvela -salin seinäpinnoille heijastetaan elävää luontokuvaa. Sibeliuksen 3. Sinfonian osat visualisoidaan Xamkin järjestämän kilpailun voittajatöillä. Finnish Fantasia on kunnianosoitus Walt Disneyn legendaariselle Fantasialle 80 vuoden takaa, vuodelta 1940.

Visualisoinnit heijastetaan konserttisalin lavan takaosaan ja sivuseinille, projisointeja voidaan tehdä myös esineisiin tai ihmisiin.

Kyseessä ei saa olla aikaisemmin esitetty teos, vaan haussa on kokonaan uusi teos. Lopulliset esitettävät teokset valmistetaan yhteistyössä tilaajan ja teknisen asiantuntijakumppani OiOin kanssa.

– Kilpailun lähtökohtana on musiikki; minkälaisia mielikuvia, värejä, muotoja tai tarinoita se herättää. Musiikki on abstrakti taidemuoto ja kilpailijoiden tehtävänä on pukea se näkyväksi, kannustaa Mikkelin Musiikkijuhlien festivaalijohtaja Teemu Laasanen.

– Musiikkia on visualisoitu teoslähtöisesti Suomessa vielä verrattain vähän julkisiin esityksiin, ja kilpailumme tekee erityislaatuiseksi myös se, että saimme kilpailijoita mentoroimaan OiOin ammattilaiset, kuvaa C3E-hankkeen projektipäällikkö Heini Haapaniemi Xamkista.

OiOi on mikkeliläinen yritys, joka tekee fyysisiin tiloihin digitaalisia vuorovaikutteisia ja immersiivisiä palveluita. OiOi muuttaa fyysiset tilat vuorovaikutteiseksi digitaalisilla menetelmillä ja luo niihin elämyksellisiä ja merkityksellisiä sisältöjä. OiOin kädenjälki näkyy muuan muassa Helsinki-Vantaan T3-terminaalin Aukiolla, Itä-Suomen yliopiston Borealis-rakennuksen virtuaalimetsässä ja Sodan ja rauhan keskus Muistissa.

Kilpailun paras työ palkitaan 1000 eurolla. Tekijöiden nimet painetaan Musiikkijuhlien Juhlakirjaan, ja nimet näkyvät myös konsertin lopputeksteissä.

Kilpailun tuomaristo koostuu suomalaisista ja venäläisistä asiantuntijoista.
Kilpailuaika on 20.1.-31.3.2020.

Lisätiedot kilpailusta: https://www.xamk.fi/kilpailu-musiikin-visualisoimiseksi-mikkelin-musiikkijuhlille-2020/

Kilpailu on osa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoimaa Contents for Cross-Cultural Events – C3E -hanketta, jota rahoittaa Kaakkois-Suomi – Venäjä CBC 2014–2020 -ohjelma.

Lisätiedot ja kuvat:

Heini Haapaniemi, projektipäällikkö, luovan liiketalouden asiantuntija,
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
puh. 044 702 8355,