Suomi tuomitsee jyrkästi Venäjän Ukrainassa aloittamat sotilaalliset toimet ja vastaa Venäjän toimiin osana Euroopan unionia. Vaikka Suomeen ei kohdistu sotilaallista uhkaa, tilanne on huolestuttava ja tunteita herättävä. Sota voi koskettaa Xamk-yhteisön jäseniä myös henkilökohtaisesti.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa on opiskelijoita ja henkilöstöä yli 60 eri maasta. Tällä hetkellä Xamkista ei ole yhtään opiskelijaa eikä työntekijää Ukrainassa kansainvälisessä vaihdossa. Emme suosittele opiskelijavaihtoja tai -harjoitteluja Ukrainaan, Venäjälle tai Valko-Venäjälle. Myöskään työmatkoja tai vierailuja ei tehdä näihin maihin.

Suomalaiset korkeakoulut, myös Xamk, toimivat Ukrainan tilanteessa osana Euroopan unionia yhteisiä linjauksia noudattaen. Seuraamme ja noudatamme Suomen valtion ohjeistusta Venäjän kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tällä hetkellä emme käynnistä tai valmistele uusia yhteistyöhankkeita tai muuta yhteistyötä Venäjälle.

Xamk ja koko Suomi tukevat tässä kriisissä itsenäistä Ukrainan maata ja kansaa. Xamk-yhteisössämme tuemme kaikkia opiskelijoitamme ja työntekijöitämme riippumatta siitä, mitä kansallisuutta he edustavat. Emme hyväksy kansallisuuteen liittyvää häirintää korkeakoulussamme mitään kansallisuutta kohtaan.

Tukea opiskelijahyvinvoinnin työntekijöiltä, pastoreilta ja häirintäyhdyshenkilöiltä

Jos Ukrainan tilanne huolestuttaa, Xamkin opiskelijahyvinvoinnin palvelut tarjoavat tukea opiskelijoillemme. Yhteystiedot löytyvät Lux-intranetistä. (edellyttää kirjautumista) Myös oppilaitospastorit ja muut seurakuntien yhteyshenkilöt antavat keskusteluapua sekä henkilöstölle että opiskelijoille. Yhteystiedot löytyvät Lux-intranetista. (edellyttää kirjautumista)

Jos sinua häiritään tai kohdellaan epäasiallisesti, voit ottaa yhteyttä Opiskelijakunta Kaakon häirintäyhdyshenkilöihin.  Xamkissa on käytössä myös poikkeamaraportoinnin työkalu Incy, jonka kautta voit ilmoittaa havainnoistasi myös anonyymisti.

Lue myös Nyyti ry:n vinkit, mitä voit tehdä, jos sotauutisointi ahdistaa.