Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kevään 2017 yhteishaun toinen hakuaika päättyi 5.4.2017. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun haki ensimmäisenä ja toisena hakuaikana yhteensä 10 462 hakijaa. Ensisijaisia hakijoita oli 3 319. Vetovoimaluku – eli ensisijaisten hakijoiden määrä yhtä aloituspaikkaa kohden – oli 1,83.  Xamkissa oli kevään yhteishaussa tarjolla yhteensä 65 koulutusta ja 1 812 aloituspaikkaa.

Xamkiin haettiin nyt ensimmäistä kertaa kevään yhteishaussa, joten suoraa vertailukohdetta aiempiin vuosiin ei ole. Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen kevään 2016 hakutuloksiin verrattuna ensisijaisten hakijoiden määrä pysyi samana, vaikka aloituspaikkoja oli tänä vuonna noin 200 enemmän.

– Hakijoiden määrä ilahduttaa, sillä Xamk on uusi hakukohde – olemme onnistuneet lanseeraamaan hyvin uuden ammattikorkeakoulumme! Erityisen tyytyväinen olen merenkulun ja tieto- ja viestintätekniikan hyviin hakijamääriin, sillä tekniikan ja liikenteen koulutukset eivät viime vuosina ole olleet niitä vetovoimaisimpia, nyt molemmat kahdeksan parhaan joukossa. Odotamme vielä valtakunnallista tilastointia päästäksemme arvioimaan haun tuloksia tarkemmin, toteaa varatoimitusjohtaja, vararehtori Mirja Toikka.

Tänä vuonna eniten ensisijaisia hakijoita saivat päiväopintoina järjestettävät Kotkan ja Mikkelin sosionomikoulutukset, englanninkielinen Game Design -koulutus Kouvolasta sekä Kotkan merikapteenikoulutus.

Monimuotototeutuksista suosituimmat olivat Kotkassa järjestettävä ensihoitajakoulutus, tradenomikoulutus Mikkelissä sekä sairaanhoitajakoulutus Kotkassa.

Ylempään AMK-tutkintoon johtavista koulutuksista hakijoita kiinnostivat eniten Kouvolan palvelumuotoilu ja Mikkelissä järjestettävä sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen.

Eniten ensisijaisia hakijoita kaupungeittain

Kotka

Sosionomi (AMK)

Merikapteeni (AMK)

Ensihoitaja (AMK)

Kouvola

Game Design, Bachelor of Culture and Arts

Terveydenhoitaja (AMK)

Geronomi (AMK)

Mikkeli

Sosionomi (AMK)

Tradenomi (AMK)

Sairaanhoitaja (AMK)

Savonlinna

Fysioterapeutti (AMK)

Sairaanhoitaja (AMK)

Insinööri (AMK), biotuotetekniikka

Hakuprosessin eteneminen

Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 30.6.2017. Koulutukseen valittujen on varmistettava opiskelijapaikan vastaanottaminen viimeistään 14.7.2017 klo 15 mennessä. Varasijoilta hyväksyminen päättyy 14.8. klo 15. Opiskelu alkaa syksyllä 2017.

Seuraava yhteishaku järjestetään 6.–20.9.2017, jolloin haetaan tammikuussa 2018 alkavaan koulutukseen.