Suomen suurimmassa viihdealan palkintotapahtumassa, Emma Gaalassa, jaetaan 3. helmikuuta uusi Vuoden tulokas -palkinto perinteisen Emma-patsaan rinnalla.  Palkinnon on suunnitellut Xamkin muotoilijaopiskelija Raili Auraskari, joka voitti kaikille xamkilaisille avoimen suunnittelukilpailun.

Suunnittelukilpailu järjestettiin syksyllä 2017 yhdessä Suomen Musiikkituottajien IFPI Finland ry:n kanssa.  Kilpailun finaalissa oli yhteensä kuusi työtä.
– Vuoden tulokas inspiroi minua tämän teoksen suunnittelussa: mitä hän on kokenut matkallaan kohti Emma-ehdokkuutta. Menestyäksesi musiikkibisneksessä sinulla tulee olla kunnianhimoa, itsekuria, lujaa tahtoa, tunteiden paloa ja uskoa itseesi, Raili Auraskari kertoo.

Palkinnon materiaalina puu

Palkinnon kriteereitä olivat mm. puun käyttäminen materiaalina ja ymmärrettävä tarina. Auraskarin palkinto on valmistettu koivusta. Palkinnon etupinta on käsitelty polttamalla ja osa on viimeistelty luonnonmukaisella sellakalla.
– Voittajatyössä on hieno taustatarina ja myös itse lopputulos on vakuuttava. Raili Auraskari onnistui työssään mainiosti, kommentoi Musiikkituottajat ry:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrä.

Raili Auraskari valottaa tarinaa palkinnon takana.
– Kun puun pinnan polttaa, tuli suojelee sitä. Puu kestää polton jälkeen äärimmäisiä olosuhteita ja siitä tulee entistä kestävämpi ja vahvempi.  Palkinnossa on kestävän pinnan lisäksi puun puhdas ja paljas sydän. Todellista vahvuutta on se, että voit olla oma aito itsesi. Alkuperäisen Emma-patsaan tapaan – joka viheltelee hyväntuulisesti ja päättäväisesti sarvet päässään – tämäkin patsas rokkaa eteenpäin.

Xamkilaisten työ näkyy Emma Gaalassa monipuolisesti

Xamk solmi kesällä 2017 pääyhteistyökumppanuussopimuksen Emma Gaalaa järjestävän Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n kanssa. Xamk on yksi tapahtuman kolmesta pääyhteistyökumppanista. Yhteistyö on mahdollistanut opiskelijoille viisi eri projektia Emma Gaalan parissa ja kaksi harjoittelupaikkaa Musiikkituottajat ry:ssä.  Mukana työssä on ollut yli 100 xamkilaista, monelta eri alalta – muotoiluista, matkailusta, liiketaloudesta ja IT-alalta.

Opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet viestintää sosiaalisessa mediassa ja he tekevät gaalasta mm. livelähetyksiä sekä Emma Gaalan että Xamkin sosiaalisen median kanavissa.

Vuoden tulokas –palkintoa on Auraskarin kanssa jakamassa Xamkin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen. Opiskelijoiden kädenjälki näkyy gaalassa Pukkila-Nupposen yllä: juhlapuvun on suunnitellut muodin ja puvustuksen opiskelija Anette Ahokas ja korut asuun ovat teollisen muotoilun opiskelija Arho Keräsen käsialaa.

Instagramissa toteutetun Emma-yleisökilpailun tilaisuuden ovat suunnitelleet ja toteuttaneet mikkeliläiset restonomiopiskelijat.

Kuvia palkinnosta: https://xamk.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/12625322/37131/fi

• Tiivi Pukkila-Nupponen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, puh. 040 521 1809
• Raili Auraskari, opiskelija, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, puh. 045 870 7622
• Tommi Kyyrä, apulaisjohtaja, Suomen Musiikkituottajat IFPI Finland ry., puh. 050 566 4226

Emma Gaala on Suomen suurin vuotuinen viihdealan palkintotapahtuma, joka järjestetään jo 32. kerran. Tapahtumapaikkana toimii Espoo Metro Areena. Gaala nähdään suorana lähetyksenä Nelosella 3.2.2018 klo 20.00.