Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on jälleen yksi Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n pääyhteistyökumppaneista Emma Gaalassa.

Yksi yhteistyön mielenkiintoisimmista tuotoksista on hyvinvointihuone Emma Gaalan ehdokkaille ja gaalassa esiintyville artisteille. Sen ideoivat Xamkin fysioterapeuttiopiskelijat ja asiantuntijat Active Life Lab -tutkimus- ja kehitysyksiköstä yhdessä Musiikkituottajien kanssa.

– Esiintyvän taiteilijan työ on sekä henkisesti että fyysisesti erittäin rankkaa ja siksi on hienoa, että voimme myös Emman yhteydessä nostaa hyvinvointiin liittyviä asioita esiin ja tarjota myös konkreettisia työkaluja itsestä huolehtimisen tueksi, kertoo Emma –palkinnoista ja Emma Gaalan järjestämisestä vastaavan Musiikkituottajat – IFPI Finlandin apulaisjohtaja ja Emma Gaalan vastaava tuottaja Tommi Kyyrä.

Hyvinvointihuoneessa voi kenraaliharjoitusten aikana mitata reaaliaikaisesti stressitasoja Moodmetric-älysormuksella sekä rentoutua teknologia-avusteisen aivoaaltopannan avulla. Lisäksi on mahdollisuus selvittää hyvinvoinnin tasoa sähköisellä kyselyllä. Artistit saavat näillä menetelmillä tietoa oman elimistön toiminnasta – miten se reagoi stressitilaan ennen esitystä, sen aikana ja sen jälkeen.

Tämä on myös ainutlaatuinen tilaisuus opiskelijoille toteuttaa opiskeltuja menetelmiä oikeassa työelämätilanteessa.

– Opiskelijat oppivat uudenlaisen hyvinvointiteknologian kautta mittaamaan autonomisen hermoston toimintaa sekä hyödyntämään rentoutumisharjoituksen aikana Muse-aivoaaltopannan antamaa tietoa aivojen aktiivisuudesta. Toki he oppivat myös työelämässä tarvittavaa projektityöskentelyä, korostaa fysioterapian lehtori Suvi Lamberg.

Saimaa Stadiumilla Mikkelissä toimivan Active Life Labin tavoitteena on lisätä ihmisten terveyttä mitatusti vaikuttavien hyvinvointipalveluiden avulla.

–  Meitä kiinnostaa, lisäävätkö reaaliaikaiset, uuden teknologian mahdollistamat mittaukset ihmisten mielenkiintoa oman hyvinvointinsa edistämiseen, kertoo tutkimuspäällikkö Heli Peltola.

Gaalaa toteuttamassa yli 70 eri alojen opiskelijaa neljältä kampukselta

Emma Gaalan projekteja on toteuttamassa opiskelijoita monelta alalta – muotoiluista, matkailusta, liiketaloudesta, hyvinvointi- ja IT-alalta. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat muun muassa sosiaalisen median viestintää, puvustusta, yleisökilpailuja, mediapisteen ja hyvinvointihuoneen Emma Gaalaan.

Emma Gaala on Suomen suurin ja arvostetuin vuotuinen musiikkialan palkintojenjakotilaisuus. Tapahtumapaikkana toimii Hartwall Arena. Emma Gaala nähdään suorana lähetyksenä Nelosella lauantaina 8.2.2020.

Emma Gaalan aikana Xamkin opiskelijoiden tuottamia sisältöjä gaalasta voi seurata: #xamkgoesemma #emmagaala #emmagaala2020

Emma Gaalan hyvinvointihuoneessa mukana olevat hankkeet:

HyviöPRO: Hyvinvointipalveluiden vaikuttavuusalusta hyvinvointipalveluiden liiketoiminnan kehittämiseen (www.xamk.fi/hyviopro )

CARVE: Työn tuottavuuden parantaminen yksilölliseen vuorokausirytmiin ja rauhoit­tumishetkiin perustuvalla työn tuunaami­sella (www.xamk.fi/carve)

Hyvinvointihuone:

tutkimuspäällikkö Heli Peltola