Xamkin englanninkielisen koulutuksen hakijamäärä kasvoi selvästi sekä ensisijaisten hakijoiden että kaikkien hakijoiden osalta.  Yhteensä hakijoita Xamkiin oli 1725, mikä on 40 % viime vuotta enemmän. Ensisijaisten hakijoiden määrä oli 589, missä nousua on 38 %.

Game Design suosituin

Kaikkien haussa olleiden koulutusten vetovoimaluku oli 3,7 – vastaava luku vuosi sitten oli 3,2. Vetovoimaluku kertoo ensisijaisten hakijoiden määrän yhtä aloituspaikkaa kohti.

Ylivoimaisesti suosituin koulutus oli jälleen Game Design, jonka vetovoimaluku on 13. Seuraavaksi suosituin koulutus oli Information Techology, jonka vetovoimaluku on 4,6.

Eniten hakijoita oli Suomesta. Muista maista Xamkiin oli eniten hakijoita Bangladeshistä, Vietnamista, Nigeriasta, Nepalista ja Venäjältä.

Valtakunnallinen tilanne

Valtakunnallisesti kokonaishakijamäärä kasvoi 14,2 % ja ensisijaisten hakijoiden osalta 16,2 %. Aloituspaikkoja oli tarjolla 900 enemmän kuin viime vuonna: tänä vuonna paikkoja oli 5600.

Valintaprosessi jatkuu kevään aikana mahdollisilla koulutuskohtaisilla ennakkotehtävillä tai valintakokeilla. Valintojen tulokset ilmoitetaan viimeistään 4.6. ja opinnot alkavat elokuussa 2021.

Rehtori, toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen on tyytyväinen tulokseen.

–          Hakijamäärien kasvu on erittäin tärkeää, sillä strategisena tavoitteenamme on kasvattaa englanninkielisten koulutusten määrää ja vetovoimaa. Pärjäsimme hyvin myös valtakunnallisessa vertailussa, jossa olimme selvästi keskitasoa vetovoimaisempi.  Toivomme yhä useamman kansainvälisen opiskelijan myös jäävän alueellemme valmistumisen jälkeen. Tämän eteen teemme yhdessä töitä yritysten ja muiden työnantajien kanssa.

Korkeakoulujen vuoden ensimmäinen haku oli käynnissä 7.-20.1.2021. Haettavina olivat korkeakoulujen vieraskieliset koulutukset, Taideyliopiston koulutukset sekä Tampereen yliopiston teatterityön koulutus.

Rehtori, toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen, p. 050 312 5151, heikki.saastamoinen@xamk.fi

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hakijapalvelut, admissions@xamk.fi, puh. 044 702 8752 ja 050 3125 031