Eilen päättyneessä syksyn yhteishaussa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun haki 4078 hakijaa, joista 1718 oli ensisijaisia. Ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi syksyyn 2017 verrattuna yli 22 %.

– Tämän syksyn haussa saimme kiitettävästi hakijoita, etenkin ensisijaisten hakijoiden määrän kasvu ilahduttaa! Hakijoiden kokonaismääräkin kasvoi yli 500 hakijalla syksystä 2017. Teimme myös historiallisen vetovoimaennätyksen: Wellbeing Management keräsi peräti 415 hakijaa, joista ensisijaisia 281. Lisäksi useat koulutukset eri kampuksilla lisäsivät hakijamääriään viime syksyyn verrattuna, esimerkiksi Kouvolassa monimuotona toteutettava palvelumuotoilu, kertoo rehtori Heikki Saastamoinen.

Hyvinvointiala kiinnosti hakijoita

Xamkissa oli tarjolla yhteensä 625 aloituspaikkaa Kotkan, Kouvolan, Mikkelin ja Savonlinnan kampuksilta. Hakukohteina oli 19 suomenkielistä ja 2 englanninkielistä ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta sekä päivä- että monimuotototeutuksina.

Xamkin vetovoima eli ensisijaisten hakemusten määrä yhtä aloituspaikkaa kohden oli 2,75; kasvua syksystä 2017 oli 17,5 %. Haussa olleista koulutuksista seitsemällä oli enemmän kuin kolme ensisijaista hakijaa aloituspaikkaa kohden. Viisi suosituinta koulutusta liittyy eri tavoin sosiaali- ja terveysalaan.

Syksyn haun ja Xamkin historian vetovoimaisin oli päivätoteutuksena järjestettävä englanninkielinen Wellbeing Management -koulutus, josta valmistuu tutkintonimikkeellä Bachelor of Business Administration. Ensisijaisia hakijoita oli peräti 11,24 aloituspaikkaa kohden. Hakijoita oli yhteensä 415, joista 281 ensisijaisia.

Kyseessä on täysin uusi ja uudenlainen tradenomikoulutus, jonka keskiössä on Saimaa Stadiumin Active Life Lab ja sen tutkimustoiminta. Wellbeing Management -koulutuksesta valmistuneet kehittävät ja toteuttavat dataan perustuvia hyvinvointipalveluja huipputeknologian avulla.

– Valtava kiinnostus Wellbeing Management -koulutusta kohtaan osoittaa, että Saimaa Stadiumi lunasti lupauksensa! Saimaa Stadiumi on lisännyt koulutuksen ja Mikkelin vetovoimaa, eikä uutta tutkimustoimintaa ja uutta koulutusta olisi voitu toteuttaa ilman sitä. Active Life Lab houkuttelee alan yrityksiä ja siitä on hyötyä myös opiskelijoille, vararehtori, kehitysjohtaja Kalevi Niemi summaa.

Koulutukset, joissa yli 3 hakijaa / aloituspaikka

Kotka

• Sosionomi (AMK), monimuoto (vetovoima 6,33)
  • Ensihoitaja (AMK), päiväopinnot (vetovoima 4,17)

Kouvola

• Yhteisöpedagogi (AMK), monimuoto (vetovoima 3,8)
  • Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu, monimuoto (vetovoima 3,76)
  • Bachelor of Culture and Arts, Game Design, monimuoto (vetovoima 3,35)

Mikkeli

• Bachelor of Business Administration, Wellbeing Management, päiväopinnot (vetovoima 11,24)
  • Sosionomi (AMK), monimuoto (vetovoima 7,23)

Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 29.11.2018 ja opiskelu alkaa tammikuussa 2019.