Microsoft Oy käynnisti 9.1.2019 ensimmäisen Tekoälytaitajat-kurssin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kanssa. Kurssin tarkoitus on saada kaivattuja uusia tekoälytaitajia työmarkkinoinnille ja Microsoftin kumppaniyrityksiin sekä pienentää samalla ICT-sektorin osaajapulaa.

Xamkin ja Microsoftin yhdessä järjestämän Tekoälytaiturit-valinnaiskurssin aloitusseminaari järjestettiin Kouvolan kampuksella 9.1.2019. Mukana olivat projektipäällikkö Essi Marjamäki (oik.) Microsoftista sekä Xamkista lehtorit Jarkko Ansamäki ja Katriina Vesala sekä innokkaita opettajia, projektipäälliköitä TKI-yksiköistä sekä tietenkin opiskelijoita.

– Käynnistimme lokakuussa 2018 kansallisen tekoälyohjelman, Suomen Tulevaisuus Nyt, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on vahvistaa suomalaisten tekoälyosaamista. Yhteistyössä korkeakoulujen kanssa toteutettavilla kursseilla pyrimme avaamaan urapolkuja tekoälystä kiinnostuneille opiskelijoille, tiivistää Microsoft Oy:n tekoälyohjelman projektipäällikkö Essi Marjamäki.

Microsoftin tarkoituksena on luoda ensimmäisistä kursseista saatujen kokemusten pohjalta monistettava konsepti, jota muutkin oppilaitokset voivat hyödyntää.

Opiskelijoille laaja yleiskuva tekoälystä

Yhteistyössä Xamkin kanssa käynnistetty ensimmäinen Tekoälytaitajat-kurssi perehdyttää 23 opiskelijaa alkuvuoden ja kevään aikana tekoälyn mahdollisuuksiin.

Kurssi aloitetaan tekoälyn peruskäsitteistä ja ajankohtaisten tekoälyuutisten seurannasta, mutta syvemmin pureudutaan data-analytiikkaan, big dataan ja tekoälyn tarjoamiin mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehittämisessä eettisiä kysymyksiä unohtamatta. Tavoite on, että kurssin suorittaneet opiskelijat innostuvat tekoälystä ja saavat laajan yleiskuvan siihen liittyvistä osa-alueista.

Uusien tekoälyosaajien kouluttamisessa Microsoft saa apua myös useilta kumppaniyrityksiltään, jotka tarjoavat kurssin suorittaneille opiskelijoille työharjoittelupaikkoja sekä opinnäytetyöprojekteja.

Xamkissa uutta kurssia odotetaan innolla.

– On todella hienoa olla mukana tuomassa opiskelijoille uutta osaamista. Näemme tekoälyn ymmärtämisen ja sen soveltamisen keskeisenä taitona opiskelijoidemme tulevia työuria ajatellen. Aloitimme nyt ensimmäisenä tekoälyyn liittyvän koulutusyhteistyön Microsoftin kanssa ja viime vuonna Starian kanssa ohjelmistorobotiikkaan liittyen – näin Xamk voi tarjota laadukasta opetusta ja työvoimaa paikallisille yrityksille, Xamkissa taloushallinnon lehtorina työskentelevä Katriina Vesala summaa.

– Työelämää on vauhdilla lähestymässä suuri muutos ja olemme ylpeitä siitä, että saamme olla auttamassa opiskelijoitamme kohtaamaan tämän muutoksen. Suomi tarvitsee osaajia myös tulevaisuudessa, lehtori Jarkko Ansamäki jatkaa.

Monta polkua, yhteinen päämäärä

Xamkin tekoälystä innostunut opiskelijajoukko koostuu data-analytiikan, kansainvälisen- ja digitaalisen liiketoiminnan, taloushallinnon sekä kyberturvallisuuden opiskelijoista. Opiskelijoiden poikkitieteellisyys onkin Katriina Vesalan mukaan yksi kurssin vahvuuksista.

– Tekoälytaitajat-pilottikurssissa opiskellaan monialaisissa tiimeissä, joissa opiskelijat pääsevät hyödyntämään yritysyhteistyössä jokaisen vahvuuksia sekä aiempaa kokemusta ohjelmoinnista, datan hallinnasta tai liiketoiminnasta.

Osalla kurssilaisista on jo ennakkoon ajatuksia esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja palvelualoilla. Moni toivoo yrityksiltä ajankohtaisia aiheita, joihin voisi opinnäytetyössä perehtyä. Tärkeä osa yhteistyötä onkin saattaa opiskelijat yhteen uusia osaajia tarvitsevien yritysten kanssa.

– Kevään 2019 aikana pyrimme auttamaan noin viittäkymmentä kurssilaista löytämään harjoittelu- tai opinnäytetyöpaikan Microsoftin kumppaniverkostossa, kertoo Essi Marjamäki.

Microsoft Oy
Essi Marjamäki, Suomen Tulevaisuus Nyt -ohjelman projektipäällikkö