Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun toisen vuoden biotuotemuotoilun opiskelijoiden ideoima kartonkipakkaus mausteille sai kunniamaininnan Lidl Suomen järjestämässä muovin vähentämiseen tähtäävässä Pakkaustarinoita 2021 -kilpailussa.

Maria Lampisen, Ekaterina Karvasen, Anton Sandqvistin, Ada Aallon ja Saara Koivun muodostama ryhmä kehitteli uuden tavan käyttää esimerkiksi maitotölkeistä tuttua elintarvikekartonkia. Kartongista valmistetut minitölkit ovat täysin kierrätettäviä.

”Kunniamaininnasta jäi todella hyvät fiilikset, kilpaileminen noinkin isojen yrityksien kanssa oli meille suuri kunnia”, Ekaterina ja Anton tiivistävät ryhmän tunnelmat.

Raati perusteli kunniamainintaa pakkauksen todella kauniilla muotoilulla ja tölkkimuotoisen pakkauksen näppäryydellä käytössä verrattuna vaikkapa maustepusseihin. Raadin mukaan tölkkimaustepakkaus on aidosti uudenlainen ja toisaalta oikeastaan ilmiselvä ratkaisu, vaikka siinä onkin vielä kehitettävää: miten maut saadaan säilymään eli minkälainen sulkumateriaali kartonkipakkauksessa olisi?

Ekologisuus on kunniamaininnan saaneelle ryhmälle erittäin tärkeää.

”Ekologisuus merkitsee meille paljon ja haluamme tulevaisuudessa suunnitella tuotteita, jotka ovat vastuullisia ja luovat pala palalta parempaa huomista. Se on asiaa mikä yhdistä meitä kilpailuun mukaan lähteneitä sekä oikeastaan koko meidän luokan biotuotemuotoilun opiskelijoita”, Ekaterina kertoo.

”Suunnittelijoina meillä on suuri vastuu luoda kestäviä tuotteita, jotta vastuullisien tuotteiden hankkiminen kävisi asiakkaille helpommaksi jo tänään ja tulevaisuudessa”, jatkaa Anton.

Ryhmä kokee, että opinnot antoivat hyvät eväät kunniamaininnan saamiseen.

”Muotoiluopinnoissa tutkimme eettisyyttä ja ekologisuutta ja uusiutuvia raaka-aineita. Digitaalisen mallintamisen ja graafisen suunnittelun opinnoista oli myös todella paljon apua tämän idean visualisointiin. Mallinnus ja kauniisti toteutettu esite selvästi paransivat meidän mahdollisuutemme, vaikka niiden puute ei olisi ollut este kilpailun osallistumiseen. Tähän kilpailuun mukaan lähteminen tavallaan syvensi jo tähän mennessä opittuja asioita sekä toiminut hyvänä harjoituksena tulevia töitä ajatelleen”, Ekaterina ja Anton summaavat.

Pakkaustarinoita-kilpailun finaalissa oli mukana toinenkin saman työryhmän idea, päällekkäin asettuvat Rectangle-pullot. Niiden neliskanttinen muoto säästää tilaa ja vähentää rahtikuluja sekä kolliin tarvittavaa kääremuovia.

Lidl Suomen Pakkaustarinoita-kilpailun tavoitteena oli saada yritykset sekä oppilaitokset mukaan kilpailemaan oivaltavista pakkausratkaisuista, joilla voi vähentää ylimääräistä muovia tai parantaa pakkausten kierrätettävyyttä.

Lidlin esiraati valitsi osallistujien joukosta yhteensä 15 finalistia, joiden joukosta asiantuntijaraati valitsi voittajat ja kunniamaininnan saajan.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Opiskelija Ekaterina Karvanen
bekka002@edu.xamk.fi

Opiskelija Anton Sandqvist