Xamkin Game Design -koulutuksessa opiskelevat Robert Raulus , Arsi Patala ja Mikko Tamper menestyivät kansainvälisillä Brains Eden Gaming Festivaleilla kesällä 2019. Tiimin suunnittelema peli Power Pair oli kilpailun paras PC-peli ja paras pelikonsepti.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Game Design -koulutuksessa opiskelevat Arsi Patala, Mikko Tamper ja Robert Raulus palkittiin moninkertaisesti kansainvälisillä Brains Eden Gaming Festivaleilla. Tiimin suunnittelema peli Power Pair oli kilpailun paras PC-peli ja paras pelikonsepti.

Kesällä 2019 järjestetty Brains Eden on Iso-Britannian suurin game jam. Kilpailu järjestettiin nyt 11. kertaa Anglia Ruskin Universtiyssä Cambridgessä ja siihen osallistui yhteensä 140 opiskelijaa. Suunniteltavien pelien teeman oli tänä vuonna ketjureaktio.

Kolmikon tiimi Dangerous Men osallistui jamiin monipelillä, joka sai nimekseen lopulta Power Pair. Suunnittelutyö koki muutoksia matkan varrella, kun joukkue sai lisävahvistukseksi aiemmin Cambridgessä opiskelleen henkilön. Luomistyön lopputuloksena syntyi teemaa tukeva peli, jossa kaksi pelaajaa pyrkivät tuottamaan erilaisia ketjureaktioita ovien aktivoimiseksi.

– Pelin ydinajatus on, että kahtena eri patterina toimivat pelaajat pyrkivät yhdistymään yhdeksi suureksi patteriksi, Arsi Patala kiteyttää.

Kun tuomaristo julisti Dangerous Menin jamin parhaaksi PC-peliksi ja parhaaksi pelikonseptiksi, tiimi yllättyi iloisesti. Tuomariston mukaan kyseessä oli erittäin nokkela pulmapeli, jonka tasasuunnittelu oli erinomaista.

Joukkue oli tyytyväinen lopputulokseen ja nimeää suurimmaksi vahvuudeksi pelin skaalan ja visuaalisen tyylin pitämisen yksinkertaisena, jolloin elementit pystyttiin tekemään äärimmäisen hienosäädetysti ja viimeistellysti.

– Peli tuntui todella hiotulta ja sellaiselta, että sen voisi jopa melkein pistää myyntiin, Mikko Tamper kertoo.

Opiskelijat kertovat osallistuneensa kilpailuun kerryttääkseen uudenlaisia kokemuksia. Kisareissusta tulikin unohtumaton tapahtuma, joka opetti paljon uutta.

– Jos saa mahdollisuuden tällaiseen ulkomailla järjestettävään kilpailuun, kannattaa ehdottomasti tarttua siihen, Patala kannustaa.

Kaikilla kolmella urasuunnitelmat selvillä

Kaikki kolme tiimin jäsentä ovat opiskelleet parisen vuotta englanninkielisessä Game Design -koulutuksessa Xamkin Kouvolan kampuksella. Heillä on jo selkeät suunnitelmat tulevaisuuden varalle.

Arsi Patala kertoo keskittyvänsä tällä hetkellä koodaamiseen ja musiikkien tekemiseen.

– Minulla on parhaillaan myös oma peliprojekti käynnissä ja unelmana olisikin se, että pelit myyvät niin hyvin, että voi jatkossakin keskittyä omien ideoiden ja oman taiteen tekemiseen.

Mikko Tamper on keskittynyt opintojensa aikana pääsääntöisesti 3D-artistin osaamisalueisiin ja haluaa jatkaa niiden parissa jatkossakin. Tamperilla ja Robert Rauluksella on parhaillaan menossa yhteinen peliprojekti, jonka ohella opiskelijat auttavat toinen toisiaan omissa projekteissaan.

– Suurin unelmani on kuitenkin työskennellä 3D-artistina. Uskon, että artisteille on kysyntää, joskin taso on välillä kova. Menestyäkseen 3D-artistin tulee osata todella paljon erilaisia asioita, Tamper kertoo.

Raulus kertoo tehneensä pelisuunnittelua itsenäisesti jo ennen opintojen aloittamista.

– Tulevaisuudessa näen itseni pelialalla ennemminkin yksityisyrittäjänä tai pienyrityksen riveissä kuin suuren organisaation alaisena. Pienyrityksessä yksittäisellä henkilöllä on enemmän päätösvaltaa ja vapautta luomistyöhön, hän toteaa.

Lisätietoja

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Game Design -koulutus