Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin viime syksynä aloittaneet restonomiopiskelijat toteuttavat ”Kehnon palvelun illallisen” yhteistyössä kotkalaisen ravintola Vaustin kanssa. Illat järjestetään perjantaina 20.4. ja lauantaina 21.4. klo 18:30 – 21.

Ohjelmallisen illan idea on johdettu maailmalla suuren suosion saaneesta paskan palvelun illallinen -konseptista. Suomessa mm. Turussa ja Helsingissä järjestetyissä teemailloissa À la carte -ruoan kylkeen on hiottu palvelu, joka poikkeaa totaalisesti tavallisesta ravintolaillallisesta. Kotkassa tällaista järjestetään ensimmäistä kertaa.

Yhteistyö työelämän kanssa keskeinen osa amk-opintoja

Ammattikorkeakoulujen tehtävä on olla yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa ja opintoihin liittyvät opintojaksotehtävät tehdään usein yhteistyössä alan yritysten kanssa. Parhaassa tapauksessa osaamisen kehittyminen ja oppiminen on vuorovaikutteista.

– Asiakkaat odottavat nykyään ruoan, juoman ja palvelun lisäksi yhä enemmän myös elämystä ravintolavierailultaan. Odotusten täyttäminen ja niiden ylittäminen on haastavampaa koko ajan. On mielestäni mahtava tilaisuus opiskelijoille, että he pääsevät kokemaan teemaillallisen suunnittelua ja toteutusta ammattilaisten ohjauksessa Vaustissa, joka järjestää Kotkassa paljon teemoitettuja illallisia, kertoo opettaja Päivi Hostikka Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Vausti vahvasti kiinni trendeissä

Ravintola Vaustin liikeideapäällikkö Heikki Hytönen suhtautui ennakkoluulottomasti opiskelijoilta tulleeseen ehdotukseen yhteistyöstä. Hahmotelma epäammattimaiseen palveluun nojaavasta teemaillasta oli itse asiassa ollut jo hänen pöytälaatikossaan.

– Olemme halunneet seurata, jopa luoda, trendejä ja yllättää pöydässämme istuvan, Hytönen sanoo.

Kehnon palvelun illat toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa Vaustissa ja onnistuessaan niille voi seurata jatkoa. Erilaisten teemailtojen järjestäjänä Hytönen uskoo asiakkaidensa kiinnostuvan tästäkin. Hän haluaa kuitenkin poistaa epäluulot ruuan kelpoisuudesta.

– Ruoka on meille pyhä asia, joten se on varmasti ensiluokkaista. Vain palvelu on, noh, jotain varsin poikkeavaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, XAMK

Opettaja Päivi Hostikka, paivi.hostikka@xamk.fi, 040 1835 258

Ravintola Vausti

Liikeideapäällikkö Heikki Hytönen, heikki.hytonen@kotkanravintolat.fi, 010 832 3523