Suomen ammattikorkeakoulujen restonomiopiskelijat kisasivat keskinäisestä paremmuudesta vuoden 2017 RESTO-tietotaitokilpailussa 23.-24.3.2017 Kajaanissa ja Vuokatissa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat voittivat kisoissa hopeaa.

RESTO-tietotaitokilpailussa tulevat restonomit edustavat omaa ammattikorkeakouluaan ja kilpailevat neljän hengen joukkueissa muiden ammattikorkeakoulujen edustajia vastaan. Kajaaniin SM-kisaan osallistui 10 joukkuetta eri ammattikorkeakoulusta. Tehtävät laaditaan yhdessä paikallisten yritysten kanssa ja heidän tarpeistaan. Tänä vuonna kilpailijat muun muassa tuotteistivat matkailupalveluja ja suunnittelivat houkuttelevimpia verkkosivuja. Ennakkotehtävässä kehitettiin retkievästä.

Xamkin hopeaa voittaneessa joukkueessa oli mukana restonomiopiskelijoita eri vuosikursseilta. Joukkueen muodostivat Martin Ladva Heinolasta, Katariina Niemelä Oulusta, Maija Suntio Porvoosta ja Jenna Taskinen Tuusulasta.

Martin Ladva (vas.), Jenna Taskinen, Maija Suntio ja Katariina Niemelä toivat hopeaa restonomiopiskelijoiden SM-kisoista!

Maija Suntio arvostaa RESTO-kilpailua ainutlaatuisena tilaisuutena päästä kokeilemaan omia taitojaan ja ylittämään itsensä.

– Vaikka lähdimme kisaamaan voitosta, osasimme pitää rennon otteen  koko kisan ajan. Uskon, että se oli yksi syy miksi menestyimme kisoissa. Aluksi jännitti lähteä kisaamaan muita restojoukkueita vastaan,  mutta onneksi oman tiimin osaaminen ja yhteishenki oli niin mahtavaa, että jännitys  karisi nopeasti matkan varrella. Kisatehtävät olivat sopivan haastavia, joissa vaadittiin nopeaa ja luovaa ajattelukykyä. Ehdottomasti suosittelen myös muille tarttumaan tilaisuuteen, jos se on mahdollista!

RESTO-kilpailu on Maijan mielestä yksi opiskeluajan parhaimmista kokemuksista.

– Sain kilpailusta hurjasti itseluottamusta tulevaisuutta ajatellen. Nyt tiedän varmasti, että pystyn toimimaan paineen alla menettämättä malttiani.  Pystyn työskentelemään erilaisissa työryhmissä ja jakamaan työtaakkaa tasaisesti muiden kanssa heidän vahvuusalueiden mukaisesti.

Opiskelijoiden päävalmentajana toimi opettaja Jarmo Kuosmanen. Tukijoukoissa oli mukana opettajia ja asiantuntijoita Xamkin eri yksiköistä.

– Ihan mahtavan upeat kolme päivää vietettiin joukkueen kanssa Kajaanin RESTO-kisoissa. Kun kisat olivat ohi, kävimme yhdessä tilannetta läpi. Joukkue oli tyytyväinen omiin suorituksiinsa. Näin olimme saavuttaneet tavoitteen, jonka olimme asettaneet.

Taustatietoa kilpailusta

• Restonomiopiskelijoiden tietotaitokilpailut järjesti Kajaanin ammattikorkeakoulu  23. –24.3.2017 Vuokatissa ja Kajaanissa.
  • Kilpailussa mitataan opiskelijoiden tietoja ja taitoja sekä liiketaloudellisella että matkailu-, ravitsemis- ja talousalan osaamisalueilla. Kilpailutehtäviä suoritetaan  suomen ja englannin kielillä.
  • Ensimmäiset kilpailut järjestettiin Turussa 2002 . Mikkelissä restonomikisat pidettiin vuonna 2010. Vuonna 2018 kisat järjestää Laurea ammattikorkeakoulu Espoossa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Restonomiopiskelija Maija Suntio, 0400 164 721, maija.suntio (at) edu.xamk.fi