Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja alueellisen yhteistyöverkoston kansainvälisestä *ship Startup Festivalista on muotoutunut merkittävä yrittäjyys- ja verkottumistapahtuma. Tämänvuotinen festivaali järjestettiin 4.–5.5.2023 Kotkan Höyrypanimolla ja se onnistui yli odotusten.

– Vierailijoita oli yhteensä noin 200, sekä opiskelijoita että yritysten väkeä! Mukana oli opiskelijoita ympäri Suomen, myös kansainvälisiä opiskelijoita arviolta 20 maasta. Lisäksi saimme Pitch Captain -kilpailuun todella laadukkaita hakemuksia, näistä itse kilpailuun pääsi 30 startupia, joita sparrasi 25 bisnesmentoria, kehityspäällikkö Minna Lehesvuori summaa.

Pitch Captain -voiton vei PikaPay

Tiukan kisan ja 10 000 euron pääpalkinnon voittajaksi julistettiin lappeenrantalainen PikaPay. Kilpailutiimissä olivat mukana Oskari Hervonen, Juuso Käyhkö ja Teemu Ketonen ja heidän tuoteideanaan on mobiilisovellus, jonka avulla voi asioida ja maksaa kaupassa itsenäisesti.

Petri Kuuselan ja Jyrki Jauhiaisen Betomo sijoittui toiseksi ja palkittiin 3 000 eurolla. Kuopiolaisen Betomon ideana on valetun betonin kosteuden monitorointi rakennustyömailla sähköstä kuvantamista hyödyntäen.

Kotkalaisista Xamkin opiskelijoista – Niko Viitiö, Samuli Kosonen, Jaakko Mela, Ott Otsla, Ilmari Salmi ja Antti Jakunaho – koostuva yritys Normogames sijoittui kolmanneksi peli-ideallaan. Palkintosumma oli 2 000 euroa. Normogames on Kotkassa toimiva pelistudio, joka tekee helposti lähestyttäviä ja hauskoja PC-pelejä.

Sekä Oskari Hervonen, Petri Kuusela että Niko Viitiö pitävät verkostoitumista ehdottomasti tapahtuman arvokkaimpana antina, vaikka rahapalkinnotkin ovat tärkeitä tuotekehitykselle.

– Fiilikset kilpailusta ovat erittäin hyvät ja saimme taas arvokasta kokemusta, jota ei muualta voisi saada. Voittorahat tullaan sijoittamaan Pilotti V2 -tuotekehitykseen, toteaa Hervonen.

– Tapahtuma oli loistavasti järjestetty ja erittäin hyödyllinen: sain arvokasta palautetta yritysideasta ja sen esittelemisestä sekä kokemusta pitchaamisesta. Palkintorahat käytän ensimmäisiin testimittauksiin, jatkaa Kuusela.

Yhteensä 15 000 euron suuruiset Pitch Captain -palkinnot sponsoroi Google. Lisäksi Cursor Oy palkitsi 2 000 eurolla Normogamesin Etelä-Kymenlaakson parhaimpana startupina.

– Sekä Googlen että Cursorin palkinnot sijoitamme prototyypin tekoon, jolla sitten haemme rahoitusta ja julkaisijaa. Yrittäjien ja mentoreiden tapaaminen on kilpailujen parasta antia, Viitiö kiittää.

Pitch Captain -kisan voittajat kokoontuivat yhteiskuvaan: Petri Kuusela (vas.), Juuso Käyhkö, Oskari Hervonen, Teemu Ketonen sekä Samuli Kosonen.
Pitch Captain -kisan voittajakolmikko kokoontui yhteiskuvaan: Petri Kuusela (vas.), Juuso Käyhkö, Oskari Hervonen, Teemu Ketonen sekä Samuli Kosonen. Kuva: Viktoria Ude.

Joni Outiselle Showroom-kunniamaininta

Festivaalissa oli esillä myös Xamkin muotoilijaopiskelijoiden Showroom. Pohjoiskymenlaaksolainen Joni Outinen palkittiin parhaasta näytteillepanosta Synergiakeskus Kohoan kuuden kuukauden jäsenyydellä. Palkinnon sponsoroivat Raino Kukkosen 70-vuotissäätiö ja Kouvola Innovation. Raati arvosti erityisesti Outisen tapaa hyödyntää kierrätyshenkisissä, eläinteemaisissa teoksissaan isoista projekteista yli jääneitä hukkapaloja. Myös monipuolinen metallin käsittely ja tekniikat saivat kiitosta.

–  Tällaiset tapahtumat ovat aloittelevalle muotoilijalle oivallisia mahdollisuuksia tuoda töitä esille, hankkia näkyvyyttä ja kontakteja sekä oppia uutta. Kunniamaininta oli huippujuttu ja antaa uskoa omaan tekemiseen. Jäsenyyden hyödyntämisen suunnitelmista neuvottelen lähipäivinä Kohoan kanssa, sanoo Outinen.

Xamkissa muoilua opiskelevan Joni Outisen näytteillepano *ship Startup Festivalin Showroomissa 2023. Kuva: Joni Outinen

*ship luo yrittäjyyttä Kaakkois-Suomeen jatkossakin

*ship Startup Festivalin tavoitteena on innostaa opiskelijoita yrittäjyyspolulle ja tarjota yrityksille luontevan mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden osaajiin. Tapahtumaa mentoroineen yrittäjä ja sijoittaja Ville Leistin mukaan *shipistä on kasvanut merkittävä startup-tapahtuma Suomessa, etenkin alkuvaiheessa oleville startupeille.

– Tapahtumalle on muodostunut oma identiteetti ja maine, siitä kertoo se, että tulijoita olisi enemmän kuin mukaan voitiin ottaa. Xamk on tehnyt uskomattoman hienoa työtä: tapahtuma tuo alueelle positiivista pöhinää ja kansainvälistä näkyvyyttä! Alueen elinvoimalle on suuri merkitys, jos mahdollisimman moni startup saadaan jäämään Kaakkois-Suomeen. Syntyperäisenä kotkalaisena toivon, että *ship jatkaa menestyksekästä tarinaansa, saaden varauksettoman tukensa alueen kunnilta ja toimijoilta.

*shipin tavoitteena on olla Suomen suurin opiskelijoille ja esivaiheen startupeille suunnattu, kansainvälinen startup-tapahtuma, joka toteutetaan kattavan yhteistyöverkoston kanssa. Tapahtuma järjestetään jatkossakin Kotkassa.

–  Ensi vuonna juhlimme *shipin 10-vuotista taivalta ja toiveenamme on saada lisää kumppaneita mukaan toteuttamaan ikimuistoinen festivaali – tervetuloa kaikki kiinnostuneet tekemään yhteistyötä alueemme menestyksen hyväksi, projektipäällikkö Mari Kirjalainen kannustaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk
Xentre – Yrittäjyyden ja innovaatioiden yksikkö
Kehityspäällikkö Minna Lehesvuori, 044 702 8512, minna. lehesvuori (at) xamk.fii
Projektipäällikkö & PatteriES -yhteisön vetäjä Mari Kirjalainen, 050 454 4856, mari. kirjalainen (at) xamk.fi