Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vetovoima kasvoi kevään yhteishaussa 11,6 %:lla. Vetovoimaluku – eli ensisijaisten hakijoiden määrä yhtä aloituspaikkaa kohden – oli 1,96.  Viime vuonna vetovoimaluku oli 1,75. Ensisijaisia hakijoita oli tänä vuonna 3482, vuosi sitten 3180.

Kokonaishakijamäärä Xamkiin oli yhteensä 9618.  Xamkissa oli kevään yhteishaussa yhteensä 67 hakukohdetta, joista 20 ylempään amk-tutkintoon johtavaa koulutusta. Aloituspaikkoja oli yhteensä 1780.

Xamkin hakijamäärä kasvoi viidenneksi eniten

Xamkin haku sujui erinomaisesti valtakunnan tasolla. Ammattikorkeakouluista Xamk kasvatti toiseksi eniten ensisijaisten hakijoiden määrää, Laurea kasvatti hakijamäärää enemmän. Yliopistoista Xamkin edelle hakijamäärien kasvussa menivät ainoastaan Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto. Xamkissa hakijamäärät kasvoivat siis viidenneksi eniten kaikista ammattikorkeakouluista ja yliopistoista.

– Olen erittäin iloinen, että Xamk onnistui kasvattamaan hakijamäärää, vaikka valtakunnallisesti hakijoita oli viimevuotista vähemmän. Kevään haussa verkkokoulutukset olivat erittäin suosittuja. Kokonaan verkko-opintoina tarjottavia koulutuksia on kolme: tietojenkäsittely, matkailu- ja palveluliiketoiminta sekä liiketalouden koulutus. Myös uusi avaus, sähkötekniikan insinöörikoulutus Savonlinnassa veti hyvin hakijoita, toteaa toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen.

Uusista koulutuksista myös Kotkan peliohjelmointi ja kyberturvallisuus olivat suosittuja. Aikaisempina vuosina suositut sosionomikoulutukset sekä englanninkielinen Game Design olivat tänäkin vuonna haluttuja hakukohteita.

Ylempään AMK-tutkintoon johtavista koulutuksista hakijoita kiinnosti eniten palvelumuotoilu. Seuraavaksi eniten hakijoita kiinnostivat dataperustaisten hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja metsätalouden liiketoiminta.

Valintakokeet koulutuksiin järjestetään keväällä ja alkukesästä. Valintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 28.6. ja opiskelupaikka on vastaanotettava viimeistään 8.7. Opiskelu alkaa syksyllä 2019.

Vetovoimaisimmat hakukohteet kaupungeittain ja vetovoimaluvut

Kotka

• Insinööri (AMK), peliohjelmointi (4,60)
  • Insinööri (AMK), kyberturvallisuus (4,28)