Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin vetovoima kasvoi kevään yhteishaussa. Ensisijaisia hakijoita oli 17.9 % enemmän kuin vuosi sitten. Ensisijaisia hakijoita oli nyt 4889 ja hakemuksia jätettiin yhteensä 14 320. Suosituimmat koulutukset olivat tälläkin kertaa verkkototeutuksia.

Kaikkien koulutusten vetovoimaluku, eli ensisijaisten hakemusten määrä yhtä aloituspaikkaa kohden, oli 2,3. Vastaava luku viime keväänä oli 2,1.

Ensisijaisia hakijoita Xamkiin haki eniten Uudeltamaalta, 27 %. Kymenlaaksosta ensisijaisia hakijoita oli 20 % ja Etelä-Savosta 14 %.

Verkkokoulutukset vetovoimaisia AMK-koulutuksissa

AMK-tutkintoon johtavista koulutuksista vetovoimaisin oli verkossa toteutettava tietojenkäsittelyn koulutus. Seuraavaksi eniten kiinnosti Kotkassa toteutettava kyberturvallisuuden koulutus. Vetovoimaisia olivat myös liiketalouden ja logistiikan koulutukset, jotka toteutetaan verkossa. Viidenneksi eniten hakijoita keräsi Kotkassa päiväopintoina järjestettävä merikapteenikoulutus.

Uusi YAMK-koulutus huippusuosittu

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavista koulutuksista ylivoimaisesti suosituin oli uusi koulutus, HR, viestintä ja johtaminen, jonka voi opiskella verkossa. Viiden suosituimman YAMK-koulutuksen listalla olivat lisäksi palvelumuotoilun koulutus Kouvolassa, Savonlinnassa järjestettävä digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla -koulutus, Kotkassa järjestettävä kyberturvallisuuden koulutus sekä Savonlinnassa toteutettava sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen -koulutus.

Xamkin toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen on tyytyväinen Xamkin vetovoiman kasvamiseen.

– Uusien koulutusten vetovoima ilahduttaa. Ylempään amk-tutkintoon johtava HR, viestintä ja johtaminen oli koko kevään toiseksi suosituin koulutus. Myös uusi AMK-koulutus, Kouvolaan sijoittuva kehittyvä elintarviketekniikka kiinnosti hakijoita.

Kevään haussa oli tarjolla yhteensä 2112 aloituspaikkaa. Opiskelijavalinnan tulokset ratkeavat kesän aikana, valintatavasta riippuen. Todistuksen perusteella valittujen nimet julkaistaan viimeistään 28.5. AMK-valintakokeen sekä koulutusten omien valintakokeiden tulokset julkaistaan viimeistään 7.7. Opiskelupaikka on vastaanotettava viimeistään 14.7. Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2023.

Suosituimmat AMK- ja YAMK-koulutukset kampuksittain ja verkossa

Kotka

• Insinööri (AMK), kyberturvallisuus, päivätoteutus
  • Merikapteeni (AMK), päivätoteutus