Kuvassa opiskelija Sanna Jussila, koordinaattori Heta Vilén, KSAO:n koulutussuunnittelija Katja Paavola, Kymenlaakson jätteen henkilöstöpäällikkö Hanna Alatalo sekä koulutusjohtaja Seija Aalto, jotka olivat paikalla Tiituksen tiedotustilaisuudessa.​

Työnantajien on nyt entistä helpompi tavoittaa Kouvolan seudun opiskelijat.  Sekä Kouvolan seudun ammattiopisto että Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ovat ottaneet käyttöön Tiitus-järjestelmän, joka yhdistää opiskelijat ja työnantajat kätevästi.

Opiskelija voi tehdä itsestään työnhakijaprofiilin helposti Tiituksen puhelinsovelluksella. Työnantaja voi puolestaan ilmoittaa avoimista tehtävistä kätevästi verkossa. Sovellus yhdistää sopivat työnhakijat ja työpaikat toisiinsa osaamisen ja kiinnostuksen perusteella. Palvelun käyttö on maksutonta sekä työnantajille että opiskelijoille.

Kymenlaakson Jäte Oy:n kenttäpäällikkö Janne Karhu on tyytyväinen palveluun.

–  Hakukanavana Tiitus on oivallinen ja mahdollistaa juurikin alan paikallisten opiskelijoiden työntekijöiden haussa. Palvelun kautta meille tuli kymmenkunta kesätyöhakemusta, mitä voi pitää hyvänä määränä, Karhu kertoo.

–  Tulemme varmasti jatkossakin käyttämään Tiitusta, jotta voimme kohdentaa työnhakua juuri ympäristöalan opiskelijoille.

Kouvolan seudun ammattiopiston koulutussuunnittelija Katja Paavola arvostaa erityisesti sitä, että Tiitus yhdistää sopivat työnhakijat ja työpaikat osaamisen ja kiinnostuksen perustella.

–  Yritykset ja organisaatiot voivat tarjota työssäoppimis-, koulutus- ja oppisopimuspaikkoja, etsiä projekteille osaajia, tarjota lomatuurauksia tai erilaisia muita työmahdollisuuksia, hän summaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa työelämäyhteistyön koordinaattorina toimiva Heta Vilén kertoo, että Tiitus tuo alueen yrityksiä konkreettisesti näkyväksi opiskelijoille.

–  Työnantajien kannalta on kätevää, että he tavoittavat saman palvelun kautta sekä KSAOn että Xamkin opiskelijat, Vilén mainitsee.

–  Opiskelijat voivat luoda palveluun työnhakijaprofiilin vaikka heti opintojensa alussa ja täydentää sitä opintojensa aikana. Profiilissa arvioidaan omaa osaamista, ja siihen voi lisätä kuvia sosiaalisen median palveluista sekä lyhyen esittelyvideon. Opiskelija voi hyödyntää profiiliaan myös valmistumisen jälkeen.

Xamkissa tradenomiksi opiskelevalle Katja Jämsälle on jo ollut palvelusta konkreettista hyötyä.

–  Kun ensimmäisen harjoittelun ajankohta alkoi lähestyä, opettajat kehottivat hakemaan työpaikkoja Xamk Duunista. Selailin työpaikkoja omalta paikkakunnaltani ja silmiin osui kiinnostava paikka, johon mihin haluaisin mennä suorittamaan ensimmäisen harjoitteluni. Xamk Duunin käyttäminen oli erittäin helppoa. Sinne oli helppo luoda profiili, missä pääsi kertomaan itsestään ja lisäämään omat työelämätaitonsa, Jämsä kertoo.

–  Hain työpaikkaa palvelun kautta, mutta lähetin vielä erillisen hakemuksen työpaikalle, missä esittelin itseni ja työkokemukseni tarkemmin. Sain paikan ja pääsin tekemään perusharjoittelun Kouvolan Ydinkeskusta ry:lle.

Tiituksen visiona on koota kaikki Suomen opiskelijat, työnantajat ja oppilaitokset samaan palveluun. Tällä hetkellä Tiitus on käytössä 23 oppilaitoksessa eri puolilla Suomea.

Xamkissa Tiitus-palvelu on nimetty Xamk Duuniksi ja KSAOssa KSAO Rekryksi. Xamk Duunin on jo tähän mennessä rekisteröitynyt 472 työnantajaa, KSAO Rekryyn puolestaan 173 työnantajaa.

KSAOssa opiskelee vuosittain noin 3000 nuorta ja aikuista ammatillisessa tutkintoperusteisessa koulutuksessa sekä täydennyskoulutuksessa. Xamkissa tutkinto-opiskelijoita on yhteensä noin 9300 opiskelijaa, joista Kouvolassa on noin 1900.

Katja Paavola, koulutussuunnittelija, Kouvolan seudun ammattiopisto, 020 61 58843
Seija Aalto, koulutusjohtaja, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, 044 702 8709

Lisätietoja Tiitus-palvelusta: https://www.tiitus.fi/