Luotettavia liitosratkaisuja tulevaisuuden koneisiin.

Tutkimushanke on osa Finnish Metals and Engineering Competence Clusterin eli FIMECCin metalli- ja koneenrakennusalan strategista huippuosaamisen HYBRIDS-ohjelmaa. Mikkelin ammattikorkeakoulu tutkii hankkeessa eri materiaaleja yhdistävien hybridirakenteiden rajapintojen kuormituskestävyyttä.

Tutkimustyön tavoitteena on valikoitujen rajapintojen väsymiskestävyyden määritys ja optimointi erilaisilla mittauksilla ja laskentamenetelmillä.

Rakenteiden ja rajapintamateriaalien optimoinnilla pyritään kehittämään entistä kestävämpiä ja keveämpiä materiaaleja sekä edistyneempiä rakenneratkaisuja käytännön suunnittelutyöhön.

Uusien materiaalien ja kehittyneiden suunnittelumenetelmien avulla voidaan valmistaa tuotteita, jotka ovat entistä luotettavampia ja energiatehokkaampia.

Tavoitteena entistä paremmat tuotteet

Tutkimushankkeessa kehitetään myös väsyttävän kuormituksen koelaitteistoja ja tutkimusmenetelmiä, joten tulokset ovat hyödynnettävissä hyvin monialaisesti.

Tulokset hyödyttävät erityisesti murtumismekaniikan suunnittelumenetelmiä. Kehittämällä murtumismekaniikan suunnittelumenetelmiä voidaan optimoida rakenteiden ja tuotteiden suunnittelua, kasvattaa materiaalitehokkuutta ja saavuttaa entistä parempia tuotteita.

 

Lisätietoja

Kari Dufva
tutkimuspäällikkö
p. 050 312 5122
kari.dufva(at)xamk.fi

Tero Karttunen
tutkimusinsinööri
tero.karttunen(at)xamk.fi
p. 040 519 5419

www.xamk.fi/fimecc

Faktat

Hybrid materials (Fimecc Hybrids)

01.01.2014 – 31.12.2018

Toteuttajat

Hallinnoija: Fimecc Oy

Osatoteuttajat: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: TEKES