Peliteknologiat ja museo
Merikeskus Vellamo on Suomen hienoimpia museokohteita ja Kymenlaakson vetovoimaisin käyntikohde yli 100 000 vuosittaisella kävijällä. Ollakseen kiinnostava myös tulevaisuudessa Merikeskus Vellamo haluaa kehittää aktiivisesti ja innovatiivisesti palvelujaan ja muun muassa keskuksen päänäyttelyt tullaan uusimaan lähivuosina.
Vellamon digitaalisen asiakaskokemuksen kärkenä toimivat merkitykselliset sisällöt ja niitä tukevat digitaaliset ratkaisut rikastuttavat vierailukokemusta ja jättävät vahvan muistijäljen. Ne toimivat parhaimmillaan yhteisinä, elämyksellisinä oppimiskokemuksina lisäten ymmärrystä niin historiasta kuin ajankohtaisista ilmiöistä. Hanke tukee toimenpiteillään seudun kulttuuritarjonnan vetovoimaisuuden vahvistamista ja mahdollistaa myös XAMK:n osaamisen kehittymistä peliteknologioiden hyödyntämisessä ja niihin kytkeytyvissä uusissa innovaatioissa.
Hankkeen tavoitteet ja TULOKSET
Hankkeen tavoitteena oli toteuttaa Merikeskus Vellamon, XAMK:n opiskelijoiden ja hankkeen asiantuntijoiden kanssa teknologiapilotteja joissa pyrittiin löytämään sopivimmat teknologiat erityyppisiin museosisältöihin ja niihin liittyviin tarpeisiin.
Tuotetut pilotit tarjosivat uusia näkökulmia ja toimintatapoja siihen, miten museosisältöjä voidaan kehittää jatkossa. Museolle pilotit toivat osaamista, ymmärrystä ja kustannustehokkuutta uusien näyttelysisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen sekä teknologiainvestointeihin liittyen.
Pilottien testaamisella ja analysoimisella pystyttiin lisäämään tietoa erilaisten teknologioiden käytettävyydesttä, kiinnostavuudesta ja viipymästä eri sisältöjen äärellä. Museon näkökulmasta kiinnostavaa oli selvittää erityisesti teknologisten ratkaisujen tuomat hyödyt asiakaskokemuksen parantamisessa.
Hanke vahvisti myös XAMK:n osaamista ja asemaa peliteknologioiden soveltamisessa eri aloille.