Digihyvinvointi kuuluu kaikille! Digivoimaa-hanke vahvistaa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalista hyvinvointia.

DIGIHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE!

DIGIVOIMAA – digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta- hanke on XAMKin yhdessä Etelä-Savon Liikunta ry:n, Mediakasvatusseuran ja Ammattiopisto Spesian kanssa toteuttama hanke, jolla pyritään vahvistamaan syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalista hyvinvointia. Hankkeessa kehitetään nuorille digitaalisia valmiuksia, joilla tuetaan opiskelu- ja työelämätaitoja sekä itsenäistä toimintakykyä. Hanke on alkanut vuoden 2018 loppupuolella ja täyteen vauhtiin se on päässyt tämän vuoden alusta lähtien. Hankkeessa on mukana XAMKin lisäksi joko osatoteuttajana tai hankkeen tulosten implementointivaiheen digihyvinvoinnin valmennusohjelman pilotteina useita järjestöjä ja oppilaitoksia eri puolilla Suomea.

 

Hankeen rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeen toteutusaika: 01.10.2018–31.12.2020

Hankeen tavoitteena on syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalisten valmiuksien sekä digihyvinvointitaitojen vahvistaminen marginalisoitumisen ehkäisemiseksi, nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten digihyvinvointiosaamisen liittyvien taitojen parantaminen sekä uusien digihyvinvointia edistävien toimintamallien tuottaminen toteuttajaorganisaatioiden käyttöön ja yleisemminkin digitaalisen nuorisotyön työkaluksi. Hankkeen aikana pilottialueiden nuorisotyön ammattilaiset koulutetaan Mediakasvattajaksi Mediakasvatusseuran koulutusohjelmassa. Hankkeen yhteistyökumppanien oppilaita ja nuoria koulutetaan digikoutseiksi vertaistueksi hyvinvointivalmennuspilotteihin osallistuville nuorille.

Digihyvinvoinnin avulla nuorten valmiudet osallisuuteen paranevat ja syrjäytymisen riski pienenee. Osallisuuden kokemuksen synnylle tunne siitä, että saa äänensä kuuluville on erittäin tärkeää, ks. esim. artikkeli Nuoret poliittisina toimijoina.

Hankkeessa pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digitaalisten valmiuksien ja digihyvinvoinnin edistämisen sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja. Hankkeessa kehitetään valtakunnallinen digihyvinvointivalmennusohjelma sekä luodaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen digitaalista hyvinvointia arvioiva mittaristo (digihyvinvoinnoin indikaattorit). Pilotit toteutetaan valtakunnallisesti nuorten työ- ja starttipajoissa, ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille, maahanmuuttajanuorten valmennus- ja työpajoissa. Kussakin pilotissa tavoitellaan 10 nuorta

Hanke tuottaa lisää tietoa paitsi laajasti ottaen nuorten syrjäytymisestä niin spesifisti digihyvinvoinnista ilmiönä. Tietoa syntyy hanketoiminnan aikana (opinnäytetyöt, kehittämissyklit, mallinnus) seuraavista asioista: Mitä digihyvinvointi on? Mitkä tekijät sitä yleisellä tasolla edistävät tai estävät? Mikä on syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digihyvinvoinnin tila ja sitä heikentävät tekijät? Miten digihyvinvointivalmennuksella voidaan digihyvinvointiin vaikuttaa? Miten nuorten digihyvinvointi lisääntyy valmennuksen aikana?

Hanke tuottaa paitsi tietoa myös aivan uudenlaisia konkreettisia menetelmiä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Hanke saa aikaan paitsi muutoksen kohderyhmässä myös tuottaa uudenlaisen monialaisen digihyvinvointipedagogisen työotteen, joka tulee hankkeessa kehitetyksi ja kuvatuksi. Digihyvinvointipedagogisen työotteen tulokseksi hankkeen työpakettien (1-3) tulokset mallinnetaan digihyvinvointipedagogiseksi valmennusohjelmaksi, jossa kuvataan millaisilla toimintamalleilla hankkeen jälkeen voidaan kansallisella tasolla nuorten digihyvinvointia edistää. Tämä valmennusohjelma on ainutkertainen.

 

Terveyttä, turvallisuutta ja voimavaroja digihyvinvoinnilla.

 

Lisätietoja

Jarmo Rinne
Projektipäällikkö
Puh. +358 44 59 00 300
040 1440348
jarmo.rinne@xamk.fi

 

Ville Eerikäinen
TKI-asiantuntija
040 1418836
ville.eerikainen@xamk.fi

 

Riina Hämäläinen (äitiyslomalla)
TKI-asiantuntija
040 668 7944
riina.hamalainen@xamk.fi

 

 

 

Digihyvinvointi

Digihyvinvoinnilla tai digitaalisella hyvinvoinnilla (digital well-being) tarkoitetaan tilaa, jossa subjektiivista hyvinvointia ylläpidetään erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Digihyvinvoiva yksilö pystyy hallitsemaan digitaalisuuden haittavaikutuksia (kuormittuminen, vihapuhe, nettikiusaaminen, virtuaalinen ahdistelu, someriippuvuus), mutta samaan aikaan kanavoimaan digitaalisen median käyttöä siten, että se palvelee hänen henkilökohtaisia ja ammatillisia päämääriään. Digihyvinvointi tarkoittaa siten mm. seuraavia asioita:

IDENTITEETTI, HENKILÖKOHTAINEN KASVU JA KEHITYS
– Positiivista digitaalista identiteettiä
– Digitaalisten medioiden käyttöä omien henkilökohtaisten ja ammatillisten tavoitteiden saavuttamiseen
– Henkilökohtaisen digitaalisen tiedon käyttöä oman hyvinvoinnin edistämiseen

VUOROVAIKUTUS, YHTEISÖLLISYYS, EMPATIA
– Digitaalisten ympäristöjen ja välineiden käyttöä osallistumiseen, kuulluksi tulemiseen ja aktiiviseen vaikuttamiseen

VASTUULLISUUS, TURVALLISUUS JA TERVEYS
– Henkilökohtaisesta terveydestä, turvallisuudesta, sosiaalisista suhteista ja työelämän tasapainosta huolehtimisesta
digitaalisissa ympäristöissä
– Turvallista ja vastuullista toimintaa digitaalisissa ympäristöissä
– Digitaalisen stressin ja kuormituksen hallintaa
– Inhimillisten ja ympäristövaikutusten huomioimista digitaalisia välineitä käytettäessä
– Digitaalisen ja todellisen elämän (real-world) vuorovaikutuksen tasapainottamista ihmissuhteissa

(Wilson & Grant 2017, ks. myös Gui, Fasoli & Carradore 2017)

Digivoimaa-hankkeessa kehitetään nuorille pitkäaikaisia digitaalisia valmiuksia, joilla tuetaan opiskelu- ja työelämätaitoja sekä toimintakykyä. Hankkeessa mallinnetaan digihyvinvointiohjelma sekä tuotetaan digihyvinvoinnin arviointimittaristo ja valmennusohjelma kansalliseen levitykseen.

Hankkeen toimenpiteet jaetaan neljään työpakettiin

Työpaketti 1. on nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille suunnatut toimenpiteet

Työpaketit 2 vertaisnuorten kouluttaminen eli digikoutsikoulutus ja 3 digihyvinvointivalmennuspilotit ovat nuorille suunnatut toimenpiteet

Työpaketti 4 toiminnan mallintamiseen, juurruttamiseen ja levittämiseen liittyvät toimenpiteet

  • Hankkeessa kehitetään nuorten palvelujärjestelmän toimijoiden välistä yhteistyötä nuorten digihyvinvoinnin monialaisessa vahvistamisessa
  • kehitetään, pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digihyvinvoinnin edistämisen
  • Sisältöjä
  • Menetelmiä
  • Toimintamalleja
  • juurrutetaan ne osaksi alueellisia verkostoja ja eri organisaatioiden perustoimintoja.
Digihyvinvointi

Ajankohtaista

Digivoimaa-hankkeen tekijöiden esittelyä: Mediakasvatusseura ja Etelä-Savon Liikunta Ry.

Mediakasvatusseura Digivoimaa-hankkeessa mukana on myös Mediakasvatusseura, joka vastaa nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten osaamisen kehittämisestä. Mediakasvatusseura on teini-ikäinen (2005 perustettu) mediakasvatuksen kehittämö sekä asiantuntija- ja nuorisoalan palvelujärjestö. Toiminnan ytimen muodostavat tiedottaminen, kouluttaminen ja materiaalituotanto sekä monialainen yhteistyö ja eri toimijoiden yhteenkokoaminen. Seuraa edustaa Digivoimaa-hankkeessa Laura Sillanpää (VTM). Laura vastaa nuoriso- ja ohjausalan ammattilaisten mediakasvatus- ja digihyvinvointivalmiuksia...

Digivoimaa -Team JUVE: Hankeväen esittelyä

TEAM JUVE Kesälomat ovat päättyneet, ja vähitellen myös hankeväki on palannut työpöytiensä ääreen. Edessämme on mahtava syksy täynnä tapahtumia sekä koulutuksia ja hyvinvointivalmennuksia. Me toteuttajat odotamme innolla tulevaa – toivottavasti myös sinä. Tässä vaiheessa Digivoimaa-hankkeen kaikki osatoteuttajat haluavat esittäytyä: Ketä me olemme? Mitä me teemme? Hankkeen koordinoinnista vastaa Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun (Xamk) Juvenian tiimi Jarmo Rinne...

DIGIVOIMAVAROJA NUORISOTYÖHÖN

Ruutuaika? Turvataidot? Voimavara? Medialukutaito? Digitaalisuuteen liittyvät ilmiöt herättävät ajatuksia, tunteita ja paljon kysymyksiä, joihin me kuluttajat ja tuottajat olemme alkaneet kaivata yhä enemmän vastauksia. Me Digivoimaa-hankkeen toteuttajat olemme saaneet ainutlaatuisen mahdollisuuden olla mukana kehittämässä uutta: digitaalisen hyvinvoinnin käsitettä sekä siihen liittyviä menetelmiä. Digitaalinen hyvinvointi on vielä maailmallakin tuore, määrittymätön sekä pirstaleiden käsite. Vaikka digitaalisuus itsessään...

Faktat

Digivoimaa – digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta

01.10.2018 - 31.12.2020

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Osatoteuttajat: Mediakasvatusseura Ry, Ammattiopisto Spesia sekä Etelä-Savon liikunta Ry

Ammattikorkeakoulun tutkimuskeskus: Juvenia

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 602 358 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 284 734 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta

Jaa sivu