Vaativa lääkinnällinen kuntoutus, kehitysvammaisten kuntoutus (VAKEVA, 2020-2022) – arviointitutkimuksen tarkoituksena on selvittää Kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena toteutettuihin yksilöterapioihin osallistuneiden kehitysvammaisten lasten ja nuorten kuntoutuksen kokonaisuutta.
Tarkastelussa on kolme laajaa teemaa:
- Vanhempien rooli ja osallisuus lapsen kuntoutusprosessissa
- Kuntoutusyhteistyön toteutuminen ja terapian merkitys vanhempien ja lähiverkoston ohjaamisessa
- Kuntoutuksen merkitys lapsen arjen suoriutumiseen ja osallistumiseen
Monimenetelmällisessä tutkimuksessa tietoa kerätään kyselyillä, yksilö- ja ryhmähaastatteluilla sekä asiakirja-aineistolla. Tietoa tuottavat terapiaan osallistuneiden lasten vanhemmat, vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta toteuttavat terapeutit sekä päivähoidon ja koulun henkilöstö. Kuntoutusta ohjaavat asiakirjat tuottavat tietoa kuntoutusta suunnittelevien tahojen näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena saadaan tietoa nykyisistä terapiakäytännöistä erityisesti vanhempien roolin ja osallisuuden, kuntoutusyhteistyön ja kuntoutuksen arkeen nivoutumisen näkökulmista. Tutkimus tuottaa myös tietoa em. teemoihin liittyen edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä hyvistä käytännöistä.
Tietoa voivat hyödyntää eri toimijat – kehitysvammahuollon erityishuoltopiirit ja terveydenhuolto kuntoutusta suunnittelevina tahoina, Kela kuntoutusta järjestävänä tahona sekä kuntoutuksen palveluntuottajat toteuttavana tahona ja heidän yhteistyökumppaninsa. Viime kädessä hyötyjina ovat kehitysvammaiset lapset ja nuoret sekä heidän perheensä.
Tutustu tutkimuksen tietosuojaselosteeseen.