Hankkeella edistetään perehdyttämiseen ja työn opastukseen soveltuvia digitaalisia työkaluja ja uudenlaisia toimintatapoja sekä malleja.

TAVOITTEET

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esimiesten ja muiden työntekijöiden aikaa, se on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä

Hankkeen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hankkeessa tehdään työpaikat tietoisiksi digiohjauksen mahdollisuuksista perehdyttämisessä ja työnopastuksessa, tuodaan matkailu- ja ravitsemisalan yrityksiin uusia digitaalisia välineitä hyödyntäviä toimintatapoja ja pilotoidaan välineitä sekä toimintatapoja käytännössä.

 

MITEN ME SE TEHDÄÄN?

 

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeen prosessi kuvattuna tuplatimanttia mukaillen.

 

TOIMENPITEET

  • Digiperehdyttämisen ja –ohjauksen tarpeiden selvittäminen
  • Digimahdollisuudet ja ideointi
  • Digiperehdyttämisen pilotoinnit
  • Vertaisoppiminen ja toimintatapojen ja –mallien levittäminen sekä jatkokehittämistarpeet

 

TULOKSET

Hankkeen tuloksina sekä organisaatiot että työntekijät saavat havainnollista tietoa digitaalisesta perehdyttämisestä- ja työnohjauksesta sekä oppivat hyödyntämään uudenlaisia toimintamalleja työhyvinvoinnin edistämiseksi.  Hankkeen tuloksena digitaalisten välineiden käyttö perehdyttämisen ja työnopastuksen apuna parantaa Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yritysten ja julkisten organisaatioiden tuottavuutta ja työhyvinvointia. Tuotoksena  syntyy sisältöä ”Perehdyttäminen digisti palvelualalla” -koulutustuotteelle.

 

Lisätietoa työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta ja paremmasta työelämästä löydät täältä: https://ttk.fi/

 

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeessa mukana seuraavat yritykset:

 

 

 

Lisätietoja

Heidi Kauppinen
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö
050 5269 522
heidi.kauppinen@xamk.fi

Katariina Kovanen
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
TKI-asiantuntija
050 3447 453
katariina.kovanen@xamk.fi

 

Tietosuojaselosteeseen pääset tästä.

Tutustu Xamkin yleiseen tietosuojailmoitukseen.

Ajankohtaista

Muista palautuminen myös arkena

Voi mikä kesä meillä on ollutkaan. Kesä on tarjonnut parastaan. Sää on hellinyt ja toivottavasti jokainen on saanut viettää edes hetken työstään irtautuen. Ymmärrän toki sen, että aina se ei ole kaikissa tehtävänkuvissa mahdollista kesäaikaan, kun kesä on sitä kiireisintä aikaa joissakin ammattialoilla. Lomat pidetään sitten sesonkiajan ulkopuolella, mutta tärkeää silloinkin on, että johonkin väliin...

JohtoPäätös podcast on täällä!

Virtuaalinen työnopastus ja perehdytys palvelualalla -hankkeen uusi JohtoPäätös podcast on täällä ja ensimmäinen jakso on kuunneltavissa! Heidi Kauppinen ja Katariina Kovanen toimivat JohtoPäätös podcastin vakioääninä ja jaksoissa tullaan kuulemaan matkailu-ja ravitsemisalan tulevaisuudesta sekä työnopastuksesta ja perehdyttämisestä. Mille näyttää tulevaisuuden matkailu- ja ravitsemusala? Miten digiloikka näkyy nykypäivänä alalla ja millaisia muutoksia se on mukanaan tuonut opetuksen...

Osaamisen kehittäminen työelämän muuttuessa

  Kuva:Pixabay   Oman osaamisen kehittäminen nousee tärkeäksi taidoksi jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Oleellisen tiedon löytäminen ja hyödyntäminen ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä työelämän taitoja. Vietämme työelämässä keskimäärin neljäkymmentä tuntia viikossa. Sen merkitys arkemme laatuun ja sujuvuuteen on merkittävä. Tänä päivänä työmaailma on monimuotoista ja sitä saatetaan tehdä useassa roolissa samanaikaisesti. Tarvitsemme tulevaisuuden työelämätaitoihin tiimityötaitoja, avarakatseisuutta sekä...

Pelilliset menetelmät osana tulevaisuuden työelämää

Pelaaja on pelissä aktiivinen tekijä, joka tekee päätöksiä ja toimii yksin tai osana ryhmää pelimaailmassa. Aktiivisena toimijana pelaaja ottaa vastaan tietoa sekä käyttää jo oppimiaan taitoja pelissä etenemiseen sekä parhaimmillaan pääsee oppimaan uusia taitoja ja tietoja pelin aikana. Rakennetaan mielikuvitukseemme hetkeksi skenaario: Olet keskellä ammattikeittiötä, missä uunit sihisevät kuumana ja kylmiön ovi on metallia sekä...

Koulutus Onnenhelman kanssa Teamsissa

Koulutus Onnenhelman kanssa Teamsissa   Perehdyttämistä ja osaamisen kehittämistä voi tehdä monella tavalla. Onnenhelman henkilöstön kanssa pidimme yhteisen koulutustilaisuuden toukokuussa missä puhuimme ruokalistan suunnittelun periaatteista, ravitsemuksen merkityksestä asiakkaiden hyvinvoinnissa sekä ravintosisällöistä. Ravitsemuksella on valtava merkitys ihmisen hyvinvoinnille.  On huomioitavaa, että energiantarve vähenee iän myötä, mutta ravintoaineiden tarve saattaa jopa nousta. Hyvällä ravitsemuksella turvataan energian ja...

Faktat

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla

01.10.2020 - 31.12.2022

Toteuttajat

Hallinnoija: Xamk

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 309370 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus