Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esimiesten ja muiden työntekijöiden aikaa, se on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä
Hankkeen tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työhyvinvointia Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Hankkeessa tehdään työpaikat tietoisiksi digiohjauksen mahdollisuuksista perehdyttämisessä ja työnopastuksessa, tuodaan matkailu- ja ravitsemisalan yrityksiin uusia digitaalisia välineitä hyödyntäviä toimintatapoja ja pilotoidaan välineitä sekä toimintatapoja käytännössä.
MITEN ME SE TEHDÄÄN?
Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeen prosessi kuvattuna tuplatimanttia mukaillen.
TOIMENPITEET
- Digiperehdyttämisen ja –ohjauksen tarpeiden selvittäminen
- Digimahdollisuudet ja ideointi
- Digiperehdyttämisen pilotoinnit
- Vertaisoppiminen ja toimintatapojen ja –mallien levittäminen sekä jatkokehittämistarpeet
TULOKSET
Hankkeen tuloksina sekä organisaatiot että työntekijät saavat havainnollista tietoa digitaalisesta perehdyttämisestä- ja työnohjauksesta sekä oppivat hyödyntämään uudenlaisia toimintamalleja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Hankkeen tuloksena digitaalisten välineiden käyttö perehdyttämisen ja työnopastuksen apuna parantaa Etelä-Savon alueen matkailu- ja ravitsemisalan yritysten ja julkisten organisaatioiden tuottavuutta ja työhyvinvointia. Tuotoksena syntyy sisältöä ”Perehdyttäminen digisti palvelualalla” -koulutustuotteelle.
Lisätietoa työhyvinvoinnista, työturvallisuudesta ja paremmasta työelämästä löydät täältä: https://ttk.fi/