Ari Joutsi valmensi marraskuussa eteläsavolaisia verkkokauppiaita aiheesta hakukoneoptimointi ja asiakkaan kokemuksen optimointi. Muutama osuva nosto aloittavalle verkkokauppiaalle heti tähän alkuun:

  • Hakukoneoptimointi on kuin uimista > Koko ajan pitää tehdä töitä, että ”pysyt pinnalla”, koska kaikki kilpailijatkin tuottavat sisältöä. Hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen tapahtuma, jonka voit ulkoistaa.
  • Hakukoneita ei voi optimoida, mutta verkkokauppias voi vaikuttaa siihen, miltä sivut näyttävät hakukoneille

Optimoinnin tavoite ei siis ole saavuttaa pelkästään hyviä sijoituksia hakutuloksissa ja ohjata liikennettä sivustolle. Tavoitteena on saada sivuille oikeaan kohderyhmään kuuluvia asiakkaita. Jos kävijät eivät ole oikeita vaan poistuvat nopeasti, se on signaali hakukoneelle siitä ettei sisältö ole relevanttia.

 

HAKUKONEOPTIMOINTI MUUTTUU KOKO AJAN

Optimointia on tunnistaa mitä asiakas ajattelee: mitä hän odottaa sivustolla olevan, kun hän saapuu sivullesi ja mitä hän kokee siellä. Verkkokaupan pitäisi olla hakutuloksissa kolmen kärjessä, sijoilla 1 – 5. Uusia hakutermejä syntyy vuosittain 15 – 20 % ja sanaliitännäisiä on valtavasti. Esimerkki: iPhone > mallit, kuoret, hinnat, mitat, värit, kommentit jne. Myös hakutulosten näyttäminen rikastuu koko ajan, kun mukaan tulee kuvia, karttoja, kuvakaruselleja ja tietysti mainoksia ylimpänä tuloksissa.

“Miettikää ihmistä siellä ruudun takana, ei algoritmeja. Miten palvelette tiedon etsijää parhaiten?”

Ari Joutsi valmensi verkkokauppiaita
Ari Joutsin mukaan hakukoneoptimointi on kuin uimista, koska työtä pitää tehdä koko ajan jotta pysyy pinnalla. Hän valmensi verkkokauppiaita Mikkelissä. (Kuva: kuvakaappaus www.joutsi.com)
Neljä asiaa, jotka vaikuttavat

Ari Joutsi nostaa esille neljä tekijää, jotka vaikuttavat siihen miten hakukone käsittelee tietoa:

  1. Tekninen laatu eli nopeus ja julkaisujärjestelmä
  2. Tekniikka mahdollistaa sisällön löytymisen: Onko sivuilla vastaus käyttäjän kysymykseen?
  3. Linkitys on signaali Googlelle, että sisältö tärkeää. Linkkimäärä indikoi, että ”täällä on jotain merkityksellistä”
  4. Laskeutumissivun kokemus. Miten kauan käyttäjä viihtyy sivulla? Mitä pitempään viihtyy sivulla eikä peruuta hakutuloksiin, niin se on hakukoneelle viesti.

Ari Joutsi kertaa myös asiakkaan kokemuksen mittareita. Esimerkiksi näitä kannattaa seurata:

  • Kauanko kävijä viettää aikaa sivustolla?
  • Palaako hän uudelleen?
  • Miten kauppa käy?
  • Mitä sivuja asiakas käy läpi?

 

HAKUKONEOPTIMOINTI ON PIENIÄ, jatkuvia KÄYTÄNNÖN TOIMENPITEITÄ
  • Title eli sivun otsikko on tärkeä. Mukana on oltava avainsana, jolla asiakas hakee
  • Hakutuloksen leveys on vain 600 pikseliä > Otsikko sivulla ei saa olla liian pitkä.
  • Sisällytä avainsana myös metakuvaukseen (metadescription = teksti titlen alla). Lisää sinne arvolupaus, laita toimintakehote. Pituus on 150 merkkiä.
  • Tekstissä sisällön alaotsikoinnit ovat tärkeitä > otsikkohierarkiat. Avainsana mukaan.
  • Nimeä kuvat selkokielellä, ei numerosarjoja
  • Älä kopioi tuotetekstejä esim. maahantuojalta, vaan kirjoita tekstit itse
  • Harkitse linkitysten sijainnit: Älä ohjaa asiakasta ulos tuotekortilta. Rauhoita tuotekortti ulkoisilta linkeiltä: älä linkitä sieltä valmistajan sivuille.
  • Uudessa verkkokaupassa 80 % liikenteestä tulee etusivun kautta ja vakiintuneessa verkkokaupasta erilaisten laskeutumissivujen kautta (landing pages).
  • Hakusanoja kannattaa verrata: esimerkiksi halvat lennot vs edulliset lennot > täysin eri määrä hakuja
  • Hyödynnä Google Ads työkalua: Keyword plannerin avulla voi arvioida hakusanoja

 

Tee avainsanatutkimus

Lopuksi pari työkalua, joilla oma käsitys avainsanoista laajenee

 

Teksti Heli Aaltonen

Heli Aaltonen työskentelee yliopettajana ja on mukana Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisessä POLKU kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeessa.

Hankkeen käytännön toimista kertoo myös Xamkin Read-lehti 3/2018