Parin viime vuoden aikana on eletty ihan diginä monella tapaa. Onneksi nyt on jo enemmän mahdollisuuksia livekohtaamisille. Digiloikat on joka tapauksessa otettu pandemian pyörteissä ja matka jatkuu. Digiosaamista tarvitaan jo lähes jokaisella elämän osa-alueella.

Digihyvinvointi ja digiosallisuus ovat melko tuoreita käsitteitä, joita on muodostettu kuvaamaan hyvinvointia keskellä digielämää. Digi voi myös syrjäyttää. Joku palvelu voi jäädä saamatta. Toisaalta digi mahdollistaa, sen avulla voi mm. olla yhteydessä toisiin, opiskella, tehdä töitä, harrastaa ja hyödyntää erilaisia palveluita.

NOUSU Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke starttasi lokakuussa. Hankkeen kehittämisen keskiössä on 16-29 -vuotiaiden nuorten digiosaamisen vahvistaminen. Joku voi tässä kohtaa todeta, että eikö vahvistusta tarvitsisi enemmän jo nuoruusajan ylittäneet. On kuitenkin turhaa olettaa pelkän syntymävuoden perusteella, että kaikki mahdolliset digitaidot olisivat automaattisesti hallussa. Eikä tarvikaan olla. Kenellä olisi? Taitojen kehittäminen edellyttää tietoa, kokeilua ja treenaamista. Toki monet tämän päivän koululaiset pääsevät tutustumaan laitteisiin, ohjelmiin ja jopa koodaamiseen jo hyvin varhain.

Nuorten tarpeet digiosaamisen vahvistamiseen liittyen tulevat hyvin esiin tuoreessa Digi- ja väestötietoviraston Nuorten Digitaidot 2021 -kartoituksessa. Nuoret toivat esille haasteita mm. erilaisten sähköisten palveluiden löytämiseen ja käyttämiseen liittyen, kynnys ottaa yhteyttä voi olla korkea ja apu voi jäädä saamatta. Lisäksi voi olla vaikeaa ymmärtää, miten digipalveluissa tulisi toimia. Netissä kohdattu epäasiallinen käytös ja kiusaaminen huolestuttavat nuoria.

Elämme vielä jonkinlaista murrosvaihetta digiosaamiseen liittyen. Kaikki taidot ei välttämättä vielä kartu koulussa kuten kertotaulut ja toisaalta erilaiset digipalvelut kehittyvät koko ajan. Paljon on merkitystä myös sillä, onko palvelu suunniteltu kohderyhmän tarpeita vastaavaksi. Jokainen on varmasti omalta osaltaan törmännyt erilaisten digipalveluiden haasteisiin, jolloin voi vain haikailla helppokäyttöisyyden ja saavutettavuuden perään.

 

DigiLab -työpajoissa on suunniteltu nuorten kanssa tulevaa Living Lab -tilaa. Mitä tilassa tulisi olla? Minkälaiseen tilaan olisi kiva tulla? Kuva: Jani Lehtinen

 

NOUSU-hankkeessa kokeillaan ja kehitetään myös Living Lab -toimintaa, jossa nuoria ja heidän kanssa työskenteleviä ammattilaisia, yhdistyksiä ja yrityksiä kutsutaan yhteiskehittämispajoihin. Suurina kehittämisteemoina ovat nuorten digiosaamisen vahvistaminen ja sen avulla työllisyysmahdollisuuksien parantaminen. Etsimme parhaillaan tilaa Living Lab -toiminnalle. Emme jääneet kuitenkaan odottamaan tilan löytymistä, vaan kehittäminen on käynnistynyt ”liikkuva” living lab -periaatteella.

 

DigiLab -työpajoissa on myös pohdittu, minkälaiset digipalvelut toimivat ja minkälaisia digitaitoja elämässä tarvitaan. Kuva: Jani Lehtinen

 

Tällä hetkellä järjestämme DigiLab-työpajoja yhteistyössä nuorten parissa toimivien organisaatioiden kanssa Kouvolassa. Näissä pajoissa kokoamme nuorten ajatuksia ja toiveita digiosaamisen vahvistamiseen liittyen. Nuorilta kysellään myös toiveita hankkeessa myöhemmin järjestettävään digikoulutukseen liittyen. Toiveita ovat olleet tähän mennessä mm. medialukutaito, tekstinkäsittely ja tekijänoikeusasiat. Keskustelua käydään yhdessä nuorten ja ammattilaisten kanssa. Pohdimme myös yhdessä mikä ihme on Living Lab ja mitä tulevassa Living Lab -tilassa tulisi olla.

Hanketiimi on saanut jo huikeasti pohdittavaa kehittämiseen pajoihin osallistuneilta nuorilta. Kiitokset jo tässä vaiheessa osallistuneille! DigiLab-työpajoista pääsette lukemaan lisää seuraavassa blogissa. Stay tuned!

 

Tanja Mäkelä
projektipäällikkö, YTM

 

Ps. Jos Nousu-hankkeen kehittäminen kiinnostaa, niin otathan rohkeasti meihin yhteyttä.