Digitaalisen markkinoinnin tueksi on tarjolla valtavasti erilaisia työkaluja, jotka auttavat mittaamaan ja saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Erilaisten työkalujen määrä tekee itselleen sopivimpien ratkaisujen löytämisestä työlästä ja aikaa vievää. Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeessa on testattu keskeisimpiä digitaalisen markkinoinnin työkaluja. Testattujen välineidän plussista ja miinuksista on toivottavasti hyötyä erityisesti digitaipaleen alkuun.
SÄHKÖPOSTIMARKKINOINNIN TYÖKALUT
MailChimp
MailChimp on yksi helpoimmista sähköpostimarkkinoinnin työkaluista. Sen avulla saat luotua ammattimaisia uutiskirjeitä lähes itsestään. MailChimp sisältää yksinkertaisen automaation ja lokalisaatiomahdollisuuden.
PLUSSAT
+ Helppo käyttää
+ Visuaalisesti hyvännäköiset uutiskirjeet
+ Mahdollista integroida useisiin muihin järjestelmiin (esim. dashboardeihin)
+ MailChimpillä voi toteuttaa myös somekampanjat
+ Maksuton versio riittää hyvin pienelle yritykselle
MIINUKSET
– Paljon erilaisia toimintoja, joiden peruslogiikkaa olisi hyvä ymmärtää
– Käyttöliittymä englanniksi, mikä voi aiheuttaa haasteita termistön suhteen
HINTA
MailChimp on alle 2000 kontaktille maksuton, maksullisissa versioissa lisäominaisuuksia ja suuremmat kontaktimäärät alk. 9 €/kk.
Postiviidakko
Perinteinen suomalainen sähköpostimarkkinoinnin ja -viestinnän työkalu.
PLUSSAT
+ Selkeä
+ Suomenkielinen
+ Listojen tuominen esim. excelistä onnistuu
MIINUKSET
– Lisäosat maksavat aina extraa ja näistä voi tulla isokin summa
– Segmentointiominaisuutta ei ns. halvassa versiossa
HINTA
Postiviidakon saa käyttöön alkaen 59 €/kk, mutta mm. A/B-testauksen sisältävä Business -versio maksaa 99 €/kk + 800 € aloitusmaksu.
SAAVUTETTAVUUS JA HAKUKONEOPTIMOINTI (SEO)
Siteimprove
Siteimprove on verkkosivujen saavutettavuuteen ja hakukoneoptimointiin tarkoitettu työkalu, joka auttaa saamaan liikennettä sivuille.
PLUSSAT
+ Antaa A, AA ja AAA-tason raportteja korjattavista asioista
+ Helppokäyttöinen
+ Käyttöliittymä suomeksi
+ Näkee suoraan prosentuaalisen vaikutuksen, kun tekee toimenpiteitä
+ Selkeät toimenpide-ehdotukset
MIINUKSET
– Kaikkia ehdotettuja toimenpiteitä ei pysty toteuttamaan itse, vaan usein tarvitaan verkkosivujen kehittäjää avuksi
– Palvelu on englanniksi, jonka huomaa siitä, että kirjotusvirheiksi lukeutuu selvää suomen kieltä olevia ilmauksia – tämä huonontaa raportin arvosanaa
HINTA
Kustannukset n. 5 000 €/v.
Google Trends
Google Trends on väline Googlen hakumäärien ja hakusanatrendien seurantaan ja analysointiin.
PLUSSAT
+ Toimii erittäin hyvin ja on selkeä
MIINUKSET
– Tilastot ainoastaan kuvaajina, ei numeroina
HINTA
Google Trends on maksuton.
Google Keyword Planner
Googlen hakumäärien ja hakusanatrendien seurantaan sekä avainsanojen ideointiin. Google Keyword Planner auttaa oikeiden hakusanojen löytämisessä esim. hakukoneoptimointia tai hakusanamainontaa tehtäessä.
PLUSSAT
+ Kelpotyökalu
MIINUKSET
– Vaatii Google Ads -tilin
– Hakumäärät ilmoitetaan keskiarvoina, joten ei näytä todellista toteumaa
– Käyttö vaatii perehtyneisyyttä, sillä Google Keyword Planner luo suunnitelmia ja muita näkymiä, joista menee helposti sekaisin
HINTA
Google Keyword Planner on maksuton.
SOSIAALISEN MEDIAN HALLINTA
Hootsuite
Hootsuite on yksi suosituimmista työkaluista some sisältöjen hallintaan ja raportointiin. Hootsuiten kanavavalikoima on erinomainen ja kaikki kanavat saa hallinnoitua samasta paikasta.
PLUSSAT
+ Ajastustoiminto toimii erittäin hyvin
+ Mobiiliaplikaatio on näppärä
+ Somekalenteri näkyy samassa paikassa eikä saman viestin ajastus eri paikkoihin vie aikaa
+ Maksuton versio riittää hyvin myös hieman isommallekin toimijalle
+ Maksettuja boostauksia voi tehdä työkalun kautta
+ Hootsuite Academyssa hyviä koulutuksia digimarkkinointiin ja työkalun käyttöön
MIINUKSET
– Analytiikkapuoli on aika huono maksuttomassa versiossa, maksamalla saa paremman
– Englannin kielinen käyttöliittymä voi olla haaste
HINTA
Maksuttomaan versioon sisältyy max 3 kanavaa ja 1 käyttäjä, Professional -versio (10 kanavaa) 25 €/kk ja 3 käyttäjän Team -versio (20 kanavaa) 109 €/kk.
Buffer
Buffer on sosiaalisen median sisältöjen hallinnan työkalu, jota käytetään laajalti.
PLUSSAT
+ Kanavavalikoima erinomainen, kaikki tarvittavat kanavat saa hallinnoitua samasta
+ Ajastustoiminto toimii hyvin
MIINUKSET
– Julkaisu ja analytiikka maksavat erikseen
– Testissä mobiilissa oli ongelmia sisäänkirjautumisessa
– Kymenlaakson matkailun digiloikan testaajat kokivat Hootsuiten ominaisuuksiensa puolesta kätevämmäksi
HINTA
Julkaisu alk. 13 €/kk ja analytiikka alk. 30 €/kk.
Iconosquare
Instagramin, Facebookin ja Twitterin hallinnointiin, ajastamiseen ja raportointiin. Iconosquare mahdollistaa #tägien seurannan ja kilpailija-analyysien tekemisen.
PLUSSAT
+ Kattavat raportit
+ Helppokäyttöinen
+ Visuaalinen
+ Ajastustoiminto toimii hyvin ja ehdottaa parhaita aikoja, myös raportit voi ajastaa
+ Kilpailija-analyysi
+ #tägien seuranta
+ Stories analyysit
MIINUKSET
– Maksullinen
– #tägiraportit muistettava hakea erikseen, koska näyttää vain 1 kk taaksepäin
– Vain IG, FB ja Twitter seurantaan
HINTA
Kaksi käyttäjää ja enintään 3 profiilia alkaen 29 €/kk.
Falcon.io
Some-markkinoinnin hallinnan työkalu, jonka avulla aikataulutat, julkaiset, mainostat, sitoutat, seuraat muita, mittaat ja analysoit kaikkia kanaviasi samassa paikassa.
PLUSSAT
+ Kaikki kanavat ja tilit samassa paikassa
+ Samantapainen kuin Iconosquare, mutta laajempi kanavavalikoima
MIINUKSET
– Hintava pienelle yritykselle
HINTA
1 käyttäjä ja enintään 5 kanavaa alkaen 110 €/kk.
Facebook Business Manager
Facebook Business Manager on työkalu Facebookin ja Instagramin parempaan hallintaan ja analysointiin.
PLUSSAT
+ Samassa paikassa hallinnoit mainoksia, yritysasetuksia, julkaisuja ja useampia Facebook sivuja kerralla
+ Erottelee henkilökohtaisen ja työelämän toisistaan
+ Mahdollistaa mm. pikselimainonnan ja videoiden ristiinjulkaisun eri sivujen kesken
+/- Erillinen Facebook Pages App, jonka kautta käytetään mobiilissa
MIINUKSET
– Vaatii perehtymistä ja tutustumista
– Ei välttämättä oleellinen työkalu pienyrittäjälle
HINTA
Facebook Business Manager on maksuton.
Canva
Kevyeen ja nopeaan graafiseen suunnitteluun suunnattu työkalu. Canvan drag-and-drop toiminto tekee sisältöjen visualisoinnista helppoa.
PLUSSAT
+ Erittäin näppärä käyttää
+ Visuaalinen ja näyttävä lopputulos
+ Flyerit, julisteet ja somen kuvituskuvat saa tehtyä samassa paikassa
+ Työt tallentuvat ja ovat käytettävissä sekä puhelimessa että koneella
+ Testissä ei löydetty mitään moitittavaa
HINTA
Canvan perusversio on maksuton, Canva Pro 9 €/kk.
TrendHERO
TrendHERO on työkalu vaikuttaja-analyysin tekemiseen. TrendHEROn avulla voit etsiä tarkoitukseesi parhaiten sopivia Instagram vaikuttajia ja bloggaajia sekä tarkistaa heidän aitojen seuraajien määrän ja laadun.
PLUSSAT
+ Pystyy tarkistamaan vaikuttajan seuraajien määrän ja laadun
+ Mahdollistaa yhteistyön oikean arvon määrittelyn
HINTA
TrendHERO antaa perustiedot bloggereista maksutta, tarkempi data alkaen n. 14 €/kk.
ASIAKASPALVELU JA -PALAUTE
React & Share
React & Share on työkalu asiakaspalautteen keräämiseen esimerkiksi tietyiltä sivuilta tai artikkeleista. Se auttaa sisältöjen kehittämisessä sekä antaa tarkempaa dataa esim. lukuajoista kuin Google Analytics. React & Sharen kysymys voi olla esimerkiksi ”Oliko sisältö hyödyllistä?”. Näin nähdään aidosti miten asiakas kokee sisällöt sivulla.
PLUSSAT
+ Helppokäyttöinen
+ Antaa sivukohtaista tietoa ja tuo julki asiakkaiden oikeat, aidot mielipiteet
+ Ei tarvitse enää arvailla mitä mieltä asiakas on
+ Näkee mihin sisältöihin sivustolla palataan kerta toisensa jälkeen ja mihin ei koskaan uudestaan
MIINUKSET
– Asennus tapahtuu joko verkkosivujen koodiin tai Google Tag Managerin kautta ja tämä voi olla haastavaa aloittelevalle tekijälle
– Käyttöliittymä englanniksi
– Asiakaspalautteisiin ei voi vastata
– Raportointityökalu ei integroidu esim. omaan dashboardiin, ei rajapintoja
+/- Hintava työkalu, mutta erittäin tärkeä mikäli sisältömarkkinointi on oman tekemisen keskiössä
HINTA
React & Share alkaen n. 4 200 €/v.
Giosg
Giosg on live chat -palvelu, jossa on mahdollisuus luoda kustomoituja chatbotteja sekä interaktiivisia sisältöjä Interaction Designerilla.
PLUSSAT
+ Helppokäyttöinen käyttöliittymä
+ Suomenkielinen tuki
+ Helppo laittaa käyntiin
+ Hyvät seuranta- ja raportointiominaisuudet
MIINUKSET
– Sääntöjen määrittely vaatii jonkin verran omaa perehtymistä tai tekniikan apua
– Sääntöjen määrä on rajattu kymmeneen, mikä on hieman haasteellista, jos on useampi huone, jossa toimitaan
– Viiveitä ei pysty kokonaan kontrolloimaan
HINTA
Giosgin Live Chat Starter alk. 49 €/kk, Growth alk. 149 €/kk, ja Interaction Designer alk. 299 €/kk.
GetJenny
GetJenny on tekoälyä hyödyntävä chatbotti, joka on loistava 24/7 asiakaspalvelija.
PLUSSAT
+ Hyvä tukipalvelu, joka auttaa alkuun
+ Kuukausittaiset koulutukset tuen kanssa chatbotin kehittämiseksi
+ Kysymys-vastausparien tekeminen on helppoa
MIINUKSET
– Englanninkielinen järjestelmä
– Kysymys-vastausparien tekeminen vie paljon resurssia
– Kallis
HINTA
GetJenny alkaen n. 800 €/kk/botti.
DASHBOARD
Swydo
Swydo on seurantatyökalu, joka auttaa sähköisen markkinoinnin suunnittelussa ja raportoinnissa.
PLUSSAT
+ Kaikki perinteiset digikanavat integroituvat Swydoon
+ Helppo ottaa käyttöön ja muokata tarpeen mukaan
+ Tarkasteluajanjakson voi valita tarpeen mukaan
+ PDF -raportit helppo ottaa ulos ja lähettää eteenpäin
MIINUKSET
– Automaattinen sähköpostiraportti ei toimi
– Eri tietolähteitä ei saa yhdisteltyä, esimerkiksi somekanavien sitoutumisesta tulee erikseen jaot, kommentit ja tykkäykset.
– Verkkoversio hieman kömpelön näköinen
HINTA
Swydo alkaen 70 €/kk.
Google Data Studio
Google Data Studio on dashboard työkalu sähköisen markkinoinnin seurantaan.
PLUSSAT
+ Kaikki perinteiset digikanavat integroituvat Google Data Studioon
+ Koontinäkymiä voi tehdä useampia
MIINUKSET
– Käyttöönotto vaatii jo hieman teknistä osaamista ja ymmärrystä eri mittareista
– Ei sovellu kovin hyvin aloittelijoille
HINTA
Google Data Studio on maksuton.