Digiverstaan opiskelijat osallistuivat Eco Game Jam -tapahtumaan Helsingissä. Opiskelijoiden kokemuksista ja koodaamasta pelistä voi lukea lisää alta.

 

Törmäsimme Eko Game Jam-mainokseen Facebookissa ja innostuimme osallistumaan tapahtumaan. Tapahtuma järjestettiin Helsingin Meilahdessa, Terkko Health Hubissa 14. – 16.06.2019. Saavuimme tapahtumapaikalle perjantaina kuulemaan tapahtuman alkupuheita.
Matka Helsinkiin sujui hyvin, ongelmana kuitenkin oli edullisen ja lähellä olevan parkkipaikan löytäminen. Sellaista yhdistelmää ei kyllä sitten löytynyt.

Tapahtuma alkoi yhteistyökumppanien alkusanoilla ja muutamalla motivaatio videolla. Meille myös tietenkin esiteltiin tapahtuman järjestäjät.

Meille annettiin lista ideoita, mainittuna oli jonkinlainen Tetris-peli. Tetris vaikutti listan eri peleistä kiinnostavimmalta, ja rupesimmekin heti ideoimaan peliin ideoita. Päädyimme tekemään Tetris-pelin, jossa Tetris-palikat muodostuvat päästöistä, ja leijuvat ylöspäin. Päästöjä syntyy ruudun alareunassa matkaavista autoista ja lehmistä, sekä ilmestyvistä rakennuksista ja tehtaista.

Ideoinnin jälkeen peli-ideat esiteltiin muille ja jos ei ollut vielä tiimissä tai tiimi kaipasi lisää jäseniä oli aika rekrytoida väkeä. Meidän ideamme oli melkein sama kun eräällä toisella tiimillä ja he halusivatkin sitten yhdistää tiimimme, että saisimme paremman tuotoksen aikaan yhdessä. Toisessa tiimissä oli yksi koodari ja yksi audioheppu. Toisen tiimin koodari ei kuitenkaan ilmestynyt paikalle enää seuraavana päivänä. Saimme tiimiimme myös yhden graafikon ja toisenkin audioihmisen. Lopulta meillä oli tiimissä sitten kolme koodaria, kaksi äänien tekijää ja yksi graafikko. Koululta meitä lähti siis kolme henkilöä pelipuolelta; Teemu, Janessa ja Fredrik.

Sovimme jokaisen työtehtävistä ja aloitimme koodaamaan. Teemu rupesi tekemään itse Tetris-pelin toiminallisuutta, palikoiden liikkumista, tuhoutumista jne. Janessa aloitti object-poolin koodaamista ja Fredrik aloitti päästöpartikkelien luomisen. Päätimme myös graafikon kanssa pelin tyylistä ja mitä kaikkea visuaalista tarvitsisimme.

Lauantai iltapäivälle oli varattu puolivälikatsausaika. Kaikki tiimit kiersivät katsomassa muiden tiimien projekteja ja projektien omistajat sitten kertoivat missä vaiheessa olivat ja esittelivät aikaansaannoksiaan. Sai myös kysellä ja esitellä ideoita muille tiimeille, jos niitä tuli mieleen. Lauantai-iltana olimme saaneet pelin jo hyvään vaiheeseen ja sunnuntain esittelyjä varten meidän piti vain korjailla pikkuasioita ja yhdistää kaikkien tekemät toiminnallisuudet yhteen kenttään. Jatkoimme työskentelyä myöhään yöhön ja saimmekin pelin todella hyvälle mallille, se oli melkein valmis.

Koska saimme lauantaina pelin hyvälle mallille, meille jäi sunnuntai aamulle vain pientä hienosäätöä ja uusien bugien korjausta. Saimme myös pelin rakennettua hyvissä ajoin ennen esityksiä ja pääsimme testaamaan, että valmis versio toimii kunnolla. Kun pelin koodi ja rakentaminen oli valmis, oli jäljellä enää trailerin tekeminen. Tiimimme toinen ääni henkilö oli lupautunut sen tekemään ja se valmistui nopeasti kun hän oli saanut meiltä gameplay nauhoitukset. Trailerista tulikin todella näyttävä ja humoristinen.

Tapahtuman lopuksi kaikki tiimit kokoontuivat esittelemään tuotoksensa. Ensiksi tapahtuman yhteistyökumppanit lausuivat valittuja sanoja ja ylistivät aikaan saatuja pelejä. Sen jälkeen katsoimme pelien trailerit ja tiimit kertoivat parilla sanalla viikonlopun kulumista. Näiden jälkeen oli varattu pari tuntia muiden tiimien pelien pelailuun ja testaamiseen.

Tapahtumapaikkana oli Terkko Health Hub Helsingissä. Sisätilat olivat tilavat, ja tiimeille riitti pöytätilaa tietokoneille ja laitteille. Paikalla oli myös muusta tilasta eristettyjä alueita, joille oli hyvä viritellä ilmapatjat pientä lepoa varten. Erillinen hengaus alue olisi voinut olla hyvä asia, jotta olisi päässyt pälättämään ja olemaan kun halusi taukoa ilman, että muut tiimit olisivat häiriintyneet. Tapahtumassa oli ruokatarjoilu osallistujille. Tarjoilun hoiti sellainen catering-palvelu, joka hankki kaikki tarjoiltavansa alueen kauppojen ylijäämä ruuista.

Viikonlopusta jäi hyvät fiilikset. Oli mukavaa, että tapahtuma tuntui enemmän perinteiseltä game jamilta kuin pelkältä ideointi tapahtumalta. Olemme myös tyytyväisiä, että saimme pelimme toimimaan ja näyttämään hyvältä. Tekemämme peli on löydettävissä itch.io sivulta. Sivusto on yleisesti pelinkehittäjien käyttämä sivusto, jolle voi ilmaiseksi laittaa oman pelinsä esille. Linkki peliin on tässä. Latausta painaessa pelistä voi lahjoittaa rahaa sen tekijöille tai ohittaa maksun ja ladata pelin ilmaiseksi, jolloin pelin kehittäjät nälkiintyvät.

 

Janessa Aulen

Teemu Turku

Fredrick Lassila